• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • saffe
    Mama Law skrev 2011-02-05 19:05:16 följande:
    Hej tänkte bara höra om det är någon här som är medlem i astma och allergiförbundet som har sökt bidrag från barnallergifonden och fått bidrag. Vad sökte ni i sådana fall till och fick ni pengar?
    Hej! Jag är medlem, men visste inte ens att man kunde söka bidrag till nåt.. Vad har du funderingar att söka för bidrag?
  • t0va

Någon som har koll på hur fort man kan få reaktion på gluten? Sonen fick slicka på smörgåsrån och fick diarre, minns inte om det kom före eller efter rånet. Men han är lite sjuk också så det är nog troligen det men kom och tänka på det inatt. Både jag och sambon har varrit sjjuka och min mage har bråkat också... men man vet ju aldrig. 

Om han inte får i sig gluten mer när slutar reaktionen komma?

det är inga andra symtom ialla fall, inatt har han sovit bättre än på länge :)  

• ELI 79

Nu måste jag fråga er igen, en av mina galna frågor.

Vi är lite konfunderade här hemma. Sonen är väldigt svårtydd i sin "allergi". Vissa gånger verkar han extremt känslig, andra gånger reagerar han inte alls. En del gånger reagerar han efter några minuter med röda kinder, andra gånger inte alls. Ibland tar det 1 dygn innan reaktion ibland 4 dygn osv.

Det känns inte riktigt "korrekt" angående allergi och det är det som gör oss så galna här hemma. Om han var tydlig så skulle vi vara mer säkra. Som när jag läser tillbaka och han hade mjölk och vetefritt förra våren så sov han bra i 2 veckor sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. I höstas hade han ju "bara" vetefritt och då sov han bra utan att vakna en enda gång på över 2 veckor och ändå fick han då glukossirap och vi var inte speciellt noga med "hygienen" gällande t ex att han ska ha egen smörbytta, tvätta händerna emellan vi tar i annan mat etc.

OM han nu var så allergisk som han verkar så borde han ju helt klart reagerat då också och sovit urkasst men det gjorde han ju inte. Nu när vi testat mjölkfritt var det också bra i ca 2-3 v sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. Dessa 1-3 veckors bra sömn har genomsyrat hela hans liv och i övrigt sover han urkasst  emellan.

Då ploppar återigen min tankegång upp angående sonens temperament och humör. Jag och mannen har länge funderat på om E inte har ADHD. Det finns i släkten och sonen har helt klart många av dessa symtom. Jag har både läst och sett program angående detta med gluten och  mjölkproteinfri kost hos barn/vuxna med adhd/damp och liknande. Många upplever att de blir mycket lugnare i sin funktionsnedsättning när  de äter gluten och mjölkfritt. Jag funderar därför på om det kanske är så att han trots allt har adhd och därför blir lugnare när han äter denna typ av kost men att det egentligen då inte har någon väldig struktur när han sover dåligt och när han sover bra, när han har dåligt humör och när han har bra. Alltså han blir ju bättre, men att han ibland ändå är dålig/bra fast han ätit enligt reglerna/fuskat`???

Någon som har någon idé??

Jag tycker nämligen annars att hans "allergi" är alldeles för ostyrslig för att det ska gå att få nån bukt på det. För vi HAR ju varit väldigt noga och ändå sover han dåligt, och de gånger vi medvetet fuskat eller gjort ett misstag så har han ändå inte fått någon reaktion?!?

Hans mage isf är ett annat kapitel (förstoppningen) och det är nog samma som storebror har isf och har inget med maten att göra, liksom eksemen i ansiktet vilket jag också har problem med vid visst födointag.

• Tillalamm
    ELI 79 skrev 2011-02-06 14:44:38 följande:
    Nu måste jag fråga er igen, en av mina galna frågor.

Vi är lite konfunderade här hemma. Sonen är väldigt svårtydd i sin "allergi". Vissa gånger verkar han extremt känslig, andra gånger reagerar han inte alls. En del gånger reagerar han efter några minuter med röda kinder, andra gånger inte alls. Ibland tar det 1 dygn innan reaktion ibland 4 dygn osv.

Det känns inte riktigt "korrekt" angående allergi och det är det som gör oss så galna här hemma. Om han var tydlig så skulle vi vara mer säkra. Som när jag läser tillbaka och han hade mjölk och vetefritt förra våren så sov han bra i 2 veckor sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. I höstas hade han ju "bara" vetefritt och då sov han bra utan att vakna en enda gång på över 2 veckor och ändå fick han då glukossirap och vi var inte speciellt noga med "hygienen" gällande t ex att han ska ha egen smörbytta, tvätta händerna emellan vi tar i annan mat etc.

OM han nu var så allergisk som han verkar så borde han ju helt klart reagerat då också och sovit urkasst men det gjorde han ju inte. Nu när vi testat mjölkfritt var det också bra i ca 2-3 v sedan var vi tillbaka på ruta 1 igen. Dessa 1-3 veckors bra sömn har genomsyrat hela hans liv och i övrigt sover han urkasst  emellan.

Då ploppar återigen min tankegång upp angående sonens temperament och humör. Jag och mannen har länge funderat på om E inte har ADHD. Det finns i släkten och sonen har helt klart många av dessa symtom. Jag har både läst och sett program angående detta med gluten och  mjölkproteinfri kost hos barn/vuxna med adhd/damp och liknande. Många upplever att de blir mycket lugnare i sin funktionsnedsättning när  de äter gluten och mjölkfritt. Jag funderar därför på om det kanske är så att han trots allt har adhd och därför blir lugnare när han äter denna typ av kost men att det egentligen då inte har någon väldig struktur när han sover dåligt och när han sover bra, när han har dåligt humör och när han har bra. Alltså han blir ju bättre, men att han ibland ändå är dålig/bra fast han ätit enligt reglerna/fuskat`???

Någon som har någon idé??

Jag tycker nämligen annars att hans "allergi" är alldeles för ostyrslig för att det ska gå att få nån bukt på det. För vi HAR ju varit väldigt noga och ändå sover han dåligt, och de gånger vi medvetet fuskat eller gjort ett misstag så har han ändå inte fått någon reaktion?!?

Hans mage isf är ett annat kapitel (förstoppningen) och det är nog samma som storebror har isf och har inget med maten att göra, liksom eksemen i ansiktet vilket jag också har problem med vid visst födointag.
    Vet inte riktigt hur det hänger ihop med hans allergier men jag kan iallafall bekräfta det där med mjölk och glutenfri kost - jag har ADHD och blir mycket bättre med mjölk och glutenfri kost.
  • ELI 79
    Tillalamm skrev 2011-02-06 14:54:42 följande:
    Vet inte riktigt hur det hänger ihop med hans allergier men jag kan iallafall bekräfta det där med mjölk och glutenfri kost - jag har ADHD och blir mycket bättre med mjölk och glutenfri kost.
    Nä alltså jag vet inte om han har några allergier eftersom alla tester vi gjort är negativa och han är väldigt otydlig i sina symtom. Vi ser klara förbättringar på hans humör med vetefritt (=glutenfritt) och med sömn MEN det är svårt att se ett tydligt samband med när han ätit och när han inte ätit den maten. Reaktionerna tar ena gången bara några timmar och nästa en vecka...så borde det inte vara om han verkligen var allergisk tycker jag.

Detta med adhd har vi varit inne på väldigt länge så det är inte något nyligen påtänkt utan vi har haft funderingar länge kring att han kan tänkas ha det...
    funderar på att ta kontakt med BUP för att få hjälp om de kan se något mönster, även om jag vet att diagnosen isf dröjer desto längre, eftersom han bara är 2 år.
    Det är dock jobbigt att hela tiden leta symtom och hitta mönster om det nu inte finns några!
  • Kavat

Eli, enligt vad du skrivit här så har han hela tiden blivit dålig när han fått i sig. På dagis kan ni omöjligen ha koll. Om han är lika känslig som min son så finns det ingen möjlighet för dig att märka när/om han får i sig. Bakar de t.ex på dagis? Gör de trolldeg/play doh där? Bakar ni hemma med vanlig mjöl?

Vi kan inte alltid spåra sonens intag. Alltså varifrån han fått i sig, men att han har fått i sig är vi numera säkra på. Men det är nu när han är 3,5 år, alltså 2,5 år med konstaterad allergi som vi märker att han fått i sig innan vi ser det. Han blir ilsken, arg, ledsen, trött och ja humöret blir påverkat.
    Sen får eksem på kinderna av kontakt alltså genom att han tar i vete och sen på sina kinder. Alternativen där är många. Det räcker att han tar i t.ex en boll som en kille innan tagit i som haft vete på händerna. Alltså det är inte alltid "synbart" att han tagit i vete.
    Några gånger, t.ex när han tagit i havregrynsgröt som vi uppenbart sett, har han fått nässelutslag. När han tog i fiskmaten hos kompisen fick han nässelutslag osv. Så på honom märks det tydligare (gissar jag?) när han tar i det.

Han har alltså fått i sig vete utan att få röda kinder. Men då är det minimala mängder och så lite så att han inte egentligen ska reagera på det enligt livsmedelsverket. Men reagerar gör han helt klart. Och som sagt inte alltid att vi sett de röda kinderna. Nu har han ju tyvärr fått reaktioner på bortaplan de senaste året och aldrig hemma, så jag har inte varit med. Men de sitter inte i tills jag träffat honom åtminstonde.

Sen när han får i sig glukossirap, stärkelse, dextros t.ex har vi inte alltid märkt det på illröda kinder, det har vi märkt på att han inte sover och sen får finnliknande eksem på benen som tar ungefär två veckor att smörja bort och en mage som är långt ifrån ok. Han får ju som sagt diarré och har aldrig varit förstoppad i hela sitt liv. Detta har han alltså ätit hemma som i t.ex kalas-glassarna förr. Vi märkte att han blev dålig, då han inte sov men han blev inte röd om kinderna.

Min tanke är. OM han nu skulle ha ADHD och det blir bättre på rätt kost. Varför tar ni inte även bort soja mm och ger "rätt" kost och låter det vara så i ett år och sen ev gör en utredning på ADHD, om ni då fortfarande tror att det är det som är problemet. Han dör ju inte direkt om han inte får i sig allt. Fast det kanske inte blir något problem på rätt kost? Och en tanke... Tänk om det är många med ADHD som feldiagnostiseras som egentligen är allergiska? Men symptomen på ADHD och vissa allergiska reaktioner går hand i hand....

Tillägg, har just en nära kompis som börjat fundera i banorna om hennes son har ADHD. Han har även eksem och jag har lite "fint" frågat om det inte är så att han kan vara allergisk. Vet ni vad? Hon tog bort mjölkprotein och han blev som helst ombytt. Hon vågar nu ta med honom och gå i en affär. Hon har inte kunnat det tidigare... Killen är 5 år. Hon har nu även tagit bort mer saker ur hans kost för han har klagat mer på magont, spyr osv, så det återstår att se vad det blir för diangos i slutändan. Eksemen är även bättre...

Men huvudsaken är väl att barnen får må bra. Inte vad det står på pappret?
    Mår de bra på en viss kost tycker jag det är en rättighet att det ska få äta den kosten, oavsett diagnos...

Sen tycker jag väl att det låter som att hans mage aldrig får en chans att läka ordentligt. Alltså ofrivilliga provoceringar och frivilliga provoceringar osv. Det tar tid för en skadad mage att läka och helt klart reagerar man olika på olika mängd beroende på hur man i övrigt mår. Alltså ena gången kanske 1 tsk mjölk funkar men inte andra gången och speciellt inte i kombination med kanske något annat han inte tål osv.

Mitt stora och bästa tips är. Skriv matdagbok. Be dagis skriva matdagbok. Skriv upp precis vad han äter och precis hur han mår och reagerar. För man glömmer alltför fort.

Ni vet ju hur magen såg ut med vete, det är ju bara att kolla på bilderna du visat. Du mätte ju också magen, det var många cm. I mina ögon är det ingen tvekan om att han inte ska ha vete och att han blir så svullen är inte pga ADHD...

Kalla det allergi, överkänslighet eller vad du vill. Men låt hans lilla mage få läka och må bra.

Hm, lite tankar härifrån i alla fall.

• Kavat
    t0va skrev 2011-02-06 11:06:54 följande:
    Någon som har koll på hur fort man kan få reaktion på gluten? Sonen fick slicka på smörgåsrån och fick diarre, minns inte om det kom före eller efter rånet. Men han är lite sjuk också så det är nog troligen det men kom och tänka på det inatt. Både jag och sambon har varrit sjjuka och min mage har bråkat också... men man vet ju aldrig. 

Om han inte får i sig gluten mer när slutar reaktionen komma?

det är inga andra symtom ialla fall, inatt har han sovit bättre än på länge :)  
    Fast han reagerade ju på Enago också trodde du ju. Han kan vara allergisk mot vete...  Låt honom vara utan vete och annat nytt när han är sjuk och testa sedan när han är frisk med pyttelite vetemjöl (alltså 1/2 kryddmått) i en gröt i micron t.ex och se om han får någon reaktion. Då har du testat med enbart vete. Kexen innehåller ju lite mer saker som de kan reagera på.

Ja, viktigaste att vänta tills han är frisk. Det kan ta dagar innan magen blir bra, eller veckor... Men det kan ju vara bara sjukdom som ger diarré.
  • ELI 79

kavat: håller med om det du säger men det jag vill ha fram är alltså att ibland har han ju fått i sig saker som klart och tydligt BORDE göra honom t ex röd om kinderna eftersom det är en betydligt större mängd är t  ex när han fick  i sig en godis bit med glukossirap i.
    Han HAR reagerat när han fått i sig, absolut, men det är fortfarande otroligt ologiskt. Jag köper att jag inte kan hålla reda på vad han får i sig på dagis mm och att han alltså kan få reaktioner utan att vi vet att han fått i sig nåt men att han då INTE får reaktioner när han helt klart fått i sig en stor mängd av något är ju desto konstigare enligt mig.

Vi bakar inte hemma nu eftersom vi misstänkte luftburet, de bakar inte på dagis, de har hårdbröd till de andra barnen och är det någongång mjukt bröd eller så så är det köpt.

Leran vet jag inte exakt mer än att de INTE gör den när barnen är där i alla fall. tror de gör den i personalrummet om jag inte är helt ute och seglar.

Jag struntar helt klart i vad det står på papperet, adhd, aspergers, veteallergi eller astma, bara han mår bra, men eftersom han inte mår helt bra och vi själva inte kan hjälpa honom helt med detta eftersom han ändå mår dåligt så tänkte jag att OM det är nåt annat, t ex adhd så kanske han blir BÄTTRE på gluten och mjölkfri kost men att han kanske behöver något tillägg som gör att han mår HELT bra?! Bara en tanke jag hade med det inlägget, inte sagt att jag ska ta bort hans vete och mjölkfria kost.
    Om hans mage nu "bara" behöver läka så har vi verkligen gjort allt för att den ska få läka men när det blir misstag, han hittar nåt på golvet etc så är det ju inte vårt "fel", han är ju bara 2 år och det är ju omöjiligt att han inte kommer få tag i något han inte tål om han umgås med barn som äter annan mat. De kan ju inte plasta in honom i gladpack i eget rum.

Blir så frustrerad bara att vi aldrig får honom att må riktigt bra. Vi försöker så gott vi kan, men vi tycker att det ÄR svårt, även om andra inte tycker det. Vi fixar och donar så gott vi kan.

• Kavat

Eli, jag förstår att du är frustrerad och jag förstår att du gör allt du kan. Men om det är fler saker i maten som påverkar så är det inte så konstigt...

Vår kille stoppar typ aldrig mat i munnen som legat på golvet. Jag har typ tjatat hål i huvudet på honom angående det. Med andra ord, han tar heller aldrig upp något från golvet och stoppar i munnen. Så vissa saker blir bättre och lättare med åldern.
    Ibland har andra sagt, "då får du ta upp ex korven"  om han tappat den och då säger han" nej, den får pappa äta för jag får inte äta den" och så får han en ny. Så gör vi ALLTID. Alternativt vi tar upp den och sköljer mycket mycket noggrannt av den. Beror ju också på vad det är, en smörgås går ju inte att skölja..

Kram!

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-06 16:08:10 följande:
    Eli, jag förstår att du är frustrerad och jag förstår att du gör allt du kan. Men om det är fler saker i maten som påverkar så är det inte så konstigt...

Vår kille stoppar typ aldrig mat i munnen som legat på golvet. Jag har typ tjatat hål i huvudet på honom angående det. Med andra ord, han tar heller aldrig upp något från golvet och stoppar i munnen. Så vissa saker blir bättre och lättare med åldern.
    Ibland har andra sagt, "då får du ta upp ex korven"  om han tappat den och då säger han" nej, den får pappa äta för jag får inte äta den" och så får han en ny. Så gör vi ALLTID. Alternativt vi tar upp den och sköljer mycket mycket noggrannt av den. Beror ju också på vad det är, en smörgås går ju inte att skölja..

Kram!
    Ja det är ju det att allt blir ju så mkt enklare ju äldre de är så de kan förklara själva...

Ni som har barn som är vakna på nätterna, hur är de då? Visar det NÅGONGÅNG att de har ont??
    Sonen visar ALDRIG att han har ont. Han gjorde ju det när han fick mjölk i sig första halvåret då han låg som en boll och verkligen hade ONT.
    Det hade varit så mkt enklare att härleda de vakna nätterna till allergi om han visade att han hade ont, eller om han fick eksem så han hade klåda, eller hade diarré eller förstoppad etc. Det konstiga är ju att han inte är förstoppad men däremot hård i magen (likadant som storebror) men konstigt om han bara skulle visa det nattetid?! Han visar ju inga tendenser till liknande dagtid, sover ju alltid bra på dagen osv.

Klart det kan bero på allergi ändå men det känns bara lite "luddigt". Han blir ju alltid lugn när han kommer till oss men däremot är han ju fortfarande pigg så han bara glor upp i taket. Aktiv helt enkelt tolkar  vi det som...
Svar på tråden Allergitråden