• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jaramla
    Kavat skrev 2011-02-20 14:49:01 följande:
    Hej! Välkommen!
    Jag såg att du hittade till celiaki-tråden också! Jag har lite motfrågor.
    Äter han mjölkproteinfritt?
    Hade han sådana röda kinder innan och de har försvunnit på glutenfritt?

Vitt bajs är inte bra, det bör ni kolla upp med sjukvården. Har för mig att det kunde betyda att det var något fel på gallan, bukspottskörteln eller levern men kan också vara att bajset går för fort genom kroppen och inte hinner bli vitt.  Har han ont så bör du absolut söka vård!!! Så händer det igen så hade jag absolut kollat upp!
    Tack för välkomnande!

Nej, han äter mjölk som vanligt. Han har ju inte haft några problem med magen (som vi vet iaf) sedan han var dryga året, då var han förstoppad en längre period men då tänkte nog ingen på gluten och allra minst jag, vi har ingen i familjen som är allergisk/intolerant mot något alls så det har liksom inte funnits i mitt medvetande. Jag vet att de pratade om att man kunde bli känslig mot mjölk (fast jag förstod det som laktos på dietisten men hon verkade inte ha jättekoll så det kanske var fel) men jag har ärligt talat bara varit väldigt tacksam att han kunnat fortsätta äta det. han lever i princip på mjölk....

han har absolut inte haft sådana röda kinder jämt, men de har dykt upp... svårt att säga hur ofta... inte jätteofta men då och då. men jag har alltid tänkt att han varit trött/varm/att vi varit ute/torr och aldrig tänkt på att det kunde vara allergi så jag har inte noterat när. men började tänka just på brödbak och så...   tror inte han haft sådan kinder sedan vi började med glutenfritt men jag har ju inte bakat något sen dess heller!

han har inte haft ont i magen när det här vita bajset har kommit. jag ringde sjukvårdsrådgivningen första gången men fick inget svar på vad de kunde vara där och eftersom nästa bajs var brunt igen så lämnade vi det. men skall ta upp det hans läkare, hon är superbra.
  • ELI 79

GGaahh blir galen på jobbet.
    Jag är ju nutritionsansvarig och jag kan ju en del men långt i från fullärd som ni märker men allergier har jag hunnit bli rätt bra på
    Jag blir tokig. Har ju allergiska patienter titt som tätt men det är ju oftast de vanliga "vuxenallergierna" som laktos- och glutenintolerans.
    Har just nu en patienten som skall ha laktosfri kost. Tål laktos rent medicinskt men tycker det blir bättre välmåened själv av laktosfrikost.

I EN VECKAS TID  har han nu fått GLUTENFRI kost!?!?!?!??! Jag blir totalt tokig! Vet inte hur många ggr jag påpekat att det är LIVSVIKTIGT att beställa rätt kost, nästa gång kan det ju vara någon som reagerar med anafylaktisk chock eller får väldiga symtom på annat sätt. GGAAAHHH!!!
    Så i morgon blir det allergiinformation på jobbet

• ELI 79

1.5x1.5 cm stor bit chokladboll i går...(om ni undrar varför han alltid äter när jag tar bilder på hans kinder så är det för att det är då han sitter stilla haha)
    Frågan är om de röda kinderna på något sätt även påverkar honom på annat sätt än att det gör ont och svider? Gör det det på era barn tror/vet ni?

Sen börjar vi fundera på om sonen inte heller tål ketchup, men han kan ju äta typ köttfärssås med ketchup i, men i stort sätt alltid när han äter ketchup PÅ mat så blir han röd...ändrar det struktur när det blir varmt? Eller är det nåt annat som gör att han blir röd tro?
  • Tibell

Eli : Hade han dessa röda kinder innan han åt ketchup eller kom det efterråt? För var han redan röd och sedan äter stark ketchup är det kanske inte så konstigt om han blir ännu rödare ?
    När B har sina veteprickar triggas de igång extra mycket när hon äter något som är det minsta starkt.
    Bara en tanke...

Verkar han påverkad av kinderna ? Säger han något ?? det ser ju inte så trevligt ut...Stackars liten

• Tibell

Jag tycker även han ser blålila ut om läpparna? Eller är det kamerans fel kanske?

• LillSkruttet

Jisses vilken em/kväll vi haft. Leo har bara gnällt gnällt och gnällt. Han vill inte sitta i stolen, inte ligga, inte äta, inte sova. Har haft h0onom i famen och då ålar han sig som en orm. Skriker och gnäller. Kan inte få det till något annat än att han haft ont i magen..... Men då det enda han ätit förutom Nutramigen idag är majskrokar, så måste han ju alltså vara känslig mot majs. Men då blir jag fundersam ang Nutramigen, för det är väl majs i det?? *suckar* 
    Just nu känns det låååångt med återbesök på allergimottagningen om 1-2 MÅNADER.  

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-20 18:55:21 följande:
    Eli : Hade han dessa röda kinder innan han åt ketchup eller kom det efterråt? För var han redan röd och sedan äter stark ketchup är det kanske inte så konstigt om han blir ännu rödare ?
    När B har sina veteprickar triggas de igång extra mycket när hon äter något som är det minsta starkt.
    Bara en tanke...

Verkar han påverkad av kinderna ? Säger han något ?? det ser ju inte så trevligt ut...Stackars liten
    Jhan hade dessa kinder innan, men självklart blir det sämre när han äter stark mat och redan är röd om kinderna, men ibland är  han "fin" om kinderna och blir röd (fast kortare stund än vid veteintag) när han bara ätit ketchup.

vet inte om han är påverkad. Han blir asförbannad när man tar på kinderna, tvättar mm. Sedan upplever jag att han blir lite tjurigare men svårt att veta, han har ju hett humör som det är!
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-20 19:09:23 följande:
    Jhan hade dessa kinder innan, men självklart blir det sämre när han äter stark mat och redan är röd om kinderna, men ibland är  han "fin" om kinderna och blir röd (fast kortare stund än vid veteintag) när han bara ätit ketchup.

vet inte om han är påverkad. Han blir asförbannad när man tar på kinderna, tvättar mm. Sedan upplever jag att han blir lite tjurigare men svårt att veta, han har ju hett humör som det är!
    Känner igen det där med ilska när man torkar runt munnen/ på kinderna. Leo är precis likadan.  Det kanske bränner??
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79

Puffar för min fråga ang IKEAS allergiinfo! Har de slutat med det?? Hittade inget varken på IKEA eller på deras hemsida nu när jag letar???

Svar på tråden Allergitråden