• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Eli : Du menar väl inte att denna lilla charmknutte har humör ;)

Ja det låter ju lite som att han reagerar lite på ketchup.Så har han ont utav det skulle jag skippa den!

Det är ju ändå skönt att det "bara" verkar vara kinderna som reagerar nu ? Hade ju varit skit om era toppennätter hade rubbats. Håller tummarna att även kinderna ser bra ut snart!

Här hemma har vi spekulerat i vad lillans eksem kan bero på men skyller allt på förkylningen!
    Det finns väl egentligen andra tänkbara anledningar men just nu är det alldeles för mycket här hemma så vi blundar helt enkelt för en möjlig utökad allergilista =(

• Tibell

Eli : på hemsidan har jag heller inte hittat något, men sist vi vär där och åt hade dem en mapp framme vid serveringen. Dessvärre blev ju lillan dålig ändå men det blir ju så tyvärr..

• Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-02-20 18:38:34 följande:
    GGaahh blir galen på jobbet.
    Jag är ju nutritionsansvarig och jag kan ju en del men långt i från fullärd som ni märker men allergier har jag hunnit bli rätt bra på
    Jag blir tokig. Har ju allergiska patienter titt som tätt men det är ju oftast de vanliga "vuxenallergierna" som laktos- och glutenintolerans.
    Har just nu en patienten som skall ha laktosfri kost. Tål laktos rent medicinskt men tycker det blir bättre välmåened själv av laktosfrikost.

I EN VECKAS TID  har han nu fått GLUTENFRI kost!?!?!?!??! Jag blir totalt tokig! Vet inte hur många ggr jag påpekat att det är LIVSVIKTIGT att beställa rätt kost, nästa gång kan det ju vara någon som reagerar med anafylaktisk chock eller får väldiga symtom på annat sätt. GGAAAHHH!!!
    Så i morgon blir det allergiinformation på jobbet
    Ja, du. Behöver jag säga att jag tyvärr inte är alltför förvånad, med tanke på nivån på de delar som omfattar allergi inom utbildningen men även vad en hel del allergiker/allergiföräldrar jag känner via nätet (både här och på annat håll) har varit med om när de varit inlagda på sjukhus.

Vet en som har barn med mjölkallergi och astma och som pga astman har haft många turer med inläggning under de senaste åren - det är inte många gånger som de på sjukhuset har lyckats få till mat till hennes barn - och då är det ändå bara mjölkfritt som krävs (utan att de beställer laktosfritt eller utan något annat men med mjölk) så att i princip varje gång de varit inlagda så har hennes man fått åka och panikhandla så att hon har fått ställa sig i patientköket och laga till mat själv till barnet varje måltid för att det skulle finnas något för barnet att äta som var annat än nyponsoppa och saft.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79
    Miralicia skrev 2011-02-20 19:25:55 följande:
    Ja, du. Behöver jag säga att jag tyvärr inte är alltför förvånad, med tanke på nivån på de delar som omfattar allergi inom utbildningen men även vad en hel del allergiker/allergiföräldrar jag känner via nätet (både här och på annat håll) har varit med om när de varit inlagda på sjukhus.

Vet en som har barn med mjölkallergi och astma och som pga astman har haft många turer med inläggning under de senaste åren - det är inte många gånger som de på sjukhuset har lyckats få till mat till hennes barn - och då är det ändå bara mjölkfritt som krävs (utan att de beställer laktosfritt eller utan något annat men med mjölk) så att i princip varje gång de varit inlagda så har hennes man fått åka och panikhandla så att hon har fått ställa sig i patientköket och laga till mat själv till barnet varje måltid för att det skulle finnas något för barnet att äta som var annat än nyponsoppa och saft.
    Helt sjukt! Jag predikar hela tiden ang kost och hur viktigt det är att de får i sig rätt kost (på alla sätt och vis). Jag tjatar och gnatar om allt så vi får en god vård gällande nutrition också men jösses! Det verkar ofantligt svårt! Är det ointresse tro? Verkar ju så. Jag har ju inte läst mer i utbildningen än någon annan men jag har intresset, men jag blir bara helt stum!

Ska ha informationstillfällen med alla i små grupper men vi är ju några st så det tar ju sin tid, trist som fasen!
    Tibell skrev 2011-02-20 19:23:13 följande:
    Eli : på hemsidan har jag heller inte hittat något, men sist vi vär där och åt hade dem en mapp framme vid serveringen. Dessvärre blev ju lillan dålig ändå men det blir ju så tyvärr..
    De har haft det på vårat IKEA också förut men nu hittade jag ingen
  • Zvartaliljan

Testade lite veteprovokation idag med

får bröd...absolut ingenting annat, inte ens smör på

Efter ett par timmar...

Han svullnar liksom upp i ansiktet, öronen blir också röda och så får han lite "nässelutslag" på kroppen, men bara ibland. Röda kinder får han dock hela tiden, minst en gång om dagen.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 20:20:49 följande:
    Testade lite veteprovokation idag med

får bröd...absolut ingenting annat, inte ens smör på

Efter ett par timmar...

Han svullnar liksom upp i ansiktet, öronen blir också röda och så får han lite "nässelutslag" på kroppen, men bara ibland. Röda kinder får han dock hela tiden, minst en gång om dagen.
    Vilken bra närbild på kinden. Typiska sådan "kockor" som jag kallar dem, alltså lite "elefanthud" som mina får efter att de har fått i sig något de inte tål. Liten får det av massor av saker vad det verkar, lilleman av vete.

Ja, du, du har nog satt diagnosen. Men ring och be om snabbt blodprov på gluten så du kan ta bort vete (och de övriga sädesslagen).
  • Kavat
    Jaramla skrev 2011-02-20 18:22:51 följande:
    Tack för välkomnande!

Nej, han äter mjölk som vanligt. Han har ju inte haft några problem med magen (som vi vet iaf) sedan han var dryga året, då var han förstoppad en längre period men då tänkte nog ingen på gluten och allra minst jag, vi har ingen i familjen som är allergisk/intolerant mot något alls så det har liksom inte funnits i mitt medvetande. Jag vet att de pratade om att man kunde bli känslig mot mjölk (fast jag förstod det som laktos på dietisten men hon verkade inte ha jättekoll så det kanske var fel) men jag har ärligt talat bara varit väldigt tacksam att han kunnat fortsätta äta det. han lever i princip på mjölk....

han har absolut inte haft sådana röda kinder jämt, men de har dykt upp... svårt att säga hur ofta... inte jätteofta men då och då. men jag har alltid tänkt att han varit trött/varm/att vi varit ute/torr och aldrig tänkt på att det kunde vara allergi så jag har inte noterat när. men började tänka just på brödbak och så...   tror inte han haft sådan kinder sedan vi började med glutenfritt men jag har ju inte bakat något sen dess heller!

han har inte haft ont i magen när det här vita bajset har kommit. jag ringde sjukvårdsrådgivningen första gången men fick inget svar på vad de kunde vara där och eftersom nästa bajs var brunt igen så lämnade vi det. men skall ta upp det hans läkare, hon är superbra.
    Intressant. Äter han naturligt glutenfritt eller tål han vetestärkelse?

"kort och lätt förklarat" Man kan bli tillfälligt laktosintolerant av glutenintoleransen då flimmerhåren försvinner och laktasenzymen som gör att man kan bryta ner laktos "bor" på flimmerhåren. Men det verkar heller inte helt ovanligt att barn med glutenintolerans inte alls tål mjölkprotein heller.
  • Agnes72
    Kavat skrev 2011-02-20 20:28:03 följande:
    Vilken bra närbild på kinden. Typiska sådan "kockor" som jag kallar dem, alltså lite "elefanthud" som mina får efter att de har fått i sig något de inte tål. Liten får det av massor av saker vad det verkar, lilleman av vete.

Ja, du, du har nog satt diagnosen. Men ring och be om snabbt blodprov på gluten så du kan ta bort vete (och de övriga sädesslagen).
    Fråga, vår pojke ser i princip alltid ut så om kinderna. Hård och spröd, han stortjuter när jag smörjer om kvällarna.
    Men det syns absolut inget på blodprov, därmed anser hans läkare att det kan inte vara allergi.

Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka? Och kunna utesluta att han verkligen inte reagerar på något i kosten?

Ursäkta, säkert långsökt...

Hela helgen har varit skit för honom pga mjölken i fredags. Trots han fått klyx, klagar han fortfarande att det gör inte i magen.
    Varit helt rastlös, grinig, ointresserad av mat, trött men omöjlig till att sova, utbrott när något gått emot honom.
    Å blir så ledsen för hans skull, jag kan inte släppa honom själv till kompis eller familjen verkar det som.
  • Jaramla
    Kavat skrev 2011-02-20 20:33:37 följande:
    Intressant. Äter han naturligt glutenfritt eller tål han vetestärkelse?
    hur vet man det? jag menar, eftersom han nu är konstaterat glutenintolerant med blodprov och biopsi så antar jag att man "nöjer" sig med det i vården. jag själv tycker jag läst en del men jag hade ju inte fattat att man kunde vara allergisk mot vete som en annan sak. han har fått alla varianter glutenfritt de här månaderna, skall kolla vikt och längd på honom i veckan men annars är det återbesök i mars som gäller och då antar jag (?) att de är nöjda om blodprovet är bättre. jag har ju fått många frågor om han mår bättre och det som vi har märkt är att han äter väldigt mycket bättre än tidigare. har dock inte märkt några skillander i humör eller så (men han är ju 3 år, svårt att veta vilken del av humöret som är utvecklingsadekvat och vilket som eventuellt skulle ha med allergi att göra!)

gullig du är som frågar!
  • Zvartaliljan
    Kavat skrev 2011-02-20 20:28:03 följande:

Ja det är tur man har en bra kamera. Just sån hud får han ofta på kinderna, och ibland även på magen, bakom öronen och låren. Han skriker som en tok om jag försöker smörja, även om han inte är särskilt röd så HATAR han när jag byter blöja eller ännu värre byter kläder på honom. Han blir helt hysterisk.
    Han avskyr även att bada...är väl för att det torkar ut huden ännu mer.

Jo jag har väl så gott som satt diagnosen, men ska som du säger ta glutenprov först.
    Hoppas att han kommer bli bättre och framförallt kunna sova om vi ändrar kosten...8 månaders konstant sömnlöshet tär på både oss och vårt förhållande...ingen avlastning får vi heller, har testat o lämna bort honom till farmor o farfar en natt, skulle varit fler men de ringde redan efter första natten o bad oss hämta hem honom...mormor o morfar har sett hur vi har det då de sovit här så de vågar inte ens försöka ta hand om honom...ett dygns barnvakt på 14 månader...ja sorry, nu blev jag OT men känner mig så slutkörd av allt detta...
Svar på tråden Allergitråden