• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-20 20:28:03 följande:
    Vilken bra närbild på kinden. Typiska sådan "kockor" som jag kallar dem, alltså lite "elefanthud" som mina får efter att de har fått i sig något de inte tål. Liten får det av massor av saker vad det verkar, lilleman av vete.

Ja, du, du har nog satt diagnosen. Men ring och be om snabbt blodprov på gluten så du kan ta bort vete (och de övriga sädesslagen).
    Precis så som E ser ut också! Ser väldigt likt ut sonens veteallergikinder fast sonen blir rödare, men själva "mönstret" är ju likadant på kinderna
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-20 14:42:43 följande:
    mithrandil skrev 2011-02-20 09:21:58 följande:
    Gav nutramigen till lillan nu precis. Hon började sparka med benen och smågråta under hela matningen, sen vägrade hon äta mer när halva flaskan var uppdrucken. Bör jag avbryta med nutran?
    Är prickarna kvar/värre. Hon verkar ju onekligen reagera på något, men vad är svårt att säga så här.... Vad har hon fått mer än Nutramigen? Enago?
    Och ja, man kan reagera på nutramigen, men egentligen är det väl troligare att det är något annat. Vad har ni gett mer för nytt?
    Dock låter det inte så kul att hon vill ha Nutramigen. Kommer det för fort/långsamt, är det därför hon sparkar?

Man måste inte någonting, välling, gröt eller ingenting, det gör man som man vill. Brukar väl i och för sig bli som barnen vill.

Indragningarna låter inte bra, kanske bör ni uppsöka läkare akut? Astma?
    prickarna i nacken är nästan borta men prickarna runt munnen har blivit lite större, typ som om de har gått ihop för nu ser det mer ut som 2 större prickar istället för många små. enago välling och gröt har hon ätit sen i torsdagskväll och nutramigen fick hon först igår på fm. I övrigt har hon inte fått något annat nytt men jag såg att maten från i förrgår innehöll ägg och det har hon aldrig ätit innan.

Tror det kommer i precis lagom fort, igår sparkade hon ingenting när hon åt, det var bara idag som hon gjorde det. Ska kanske testa ge henne nutramigen imorn igen för i eftermiddags vågade jag inte för hon är så klängig och skrikig.

har redan träffat en massa läkare sen hon var 3mån men de säger att det inte är något fel på henne eftersom hon andas fint och inte rosslar när vi är där. Men varje liten förkylning så får hon sådana indragningar och vi fick bricanyl utskrivet runt jul för hon var tät i båda lungorna i samband med en förkylning och öroninflammation. Men att hon har astma är helt uteslutet säger läkarna här.
    Hon har inte haft mer indragningar sen igår och igår varade de i ca 1tim kanske och sen gick de över av sig självt.

Usch, det är kämpigt just nu. Men jag natar att det blir bättre tids nog.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    Agnes72 skrev 2011-02-20 20:34:09 följande:
    Fråga, vår pojke ser i princip alltid ut så om kinderna. Hård och spröd, han stortjuter när jag smörjer om kvällarna.
    Men det syns absolut inget på blodprov, därmed anser hans läkare att det kan inte vara allergi.

Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka? Och kunna utesluta att han verkligen inte reagerar på något i kosten?

Ursäkta, säkert långsökt...

Hela helgen har varit skit för honom pga mjölken i fredags. Trots han fått klyx, klagar han fortfarande att det gör inte i magen.
    Varit helt rastlös, grinig, ointresserad av mat, trött men omöjlig till att sova, utbrott när något gått emot honom.
    Å blir så ledsen för hans skull, jag kan inte släppa honom själv till kompis eller familjen verkar det som.
    Blir det bättre på våren, sommaren, hösten? Märker du att kinderna "bara" är röda när han varit ute och någon timme efter eller kan han vara röd fast ni varit inne en hel helg?

jag förstod att det inte var pga kylan när jag såg till att vi var inne en hel helg och han ändå såg ut som en clown eller att han kunde vara ute i -20 grader i 1 timme men var bara lite röd en stund efter han kommit in, alltså det röda stämde inte ihop med när han utsattes för kyla eller inte.

Det viktiga när man smörjer är att man INTE smörjer med något med vatten i innan man går ut för då kan de förfrysa kinderna. Om man ska vara inne en hel dag eller inför att de ska sova på natten kan man smörja med t ex locobase repair som är fet och bra men INTE innan man går ut utan isf något som Weledas vind och vatten (tror den heter så) då kan man ändå smörja innan man går ut, det skyddar men riskerar inte att det fryser eftersom det inte innehåller vatten!

Jag måste smörja E varje dag flera gånger för hans kinder är så "förstörda": Varenda liten minibit med vete blir han ju illröd av så han är ju mer eller mindre röd hela tiden fast han står på vetefrikost eftersom han altlid hittar något han stoppar i munnen eller att det blir misstag
    Just nu ser han ut som en clown och det ser ut att göra SÅÅÅ ont
  • mithrandil

Locobase repair, är den så bra som jag läst lite här och där?
    Vi smörjer alexanders exem med kortison morgon och kväll men hittar ingen riktigt bra mjukgörande. Brukar ha vanlig locobase för den tycker jag funkat bäst av de vi testat. men jag har faktiskt aldrig provat repair.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-02-20 19:16:20 följande:
    Någon mer här som har barn med köldallergi?
    Vi har två pojkar som reagerar på köld. Vi har dock inte fått någon diagnos konstaterad. Än.

Bilderna som har varit uppe här i tråden på andra barn som har fått i sig vete, så ser våra pojkar ut när de får i sig vete också. Det blir ännu värre vid kyla, alltså tydligare markeringar på kinderna främst. Inte alla gånger de reagerar dock. Men vi smörjer ju barnen så himla ofta (Timon 5ggr/dag, Mattis ansikte ibland en gång/halvtimme), och de får Tavegyl eller Aerius dessutom. Vi ska träffa läkaren om ca en månad och ta upp det här då igen.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Zvartaliljan
    ELI 79 skrev 2011-02-20 20:46:45 följande:
    Precis så som E ser ut också! Ser väldigt likt ut sonens veteallergikinder fast sonen blir rödare, men själva "mönstret" är ju likadant på kinderna
    Ja Mateo har nog inte så allvarlig allergi som din son. Han åt två såna runda bröd o fick denna reaktionen. Hans största problem är ändå inte huden utan magen och sömnproblemen...och HUMÖRET! Blir tokig på att han aldrig vet vad han vill...vill vara i famnen, nej krånglar o vill ner på golvet, nej gråter o vill upp i famnen igen *SUCK*
  • trållmor
    Agnes72 skrev 2011-02-20 20:34:09 följande:
    Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka?
    Ceridal smörjer vi i ansiket på pojkarna, det är helt utan vatten.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Agnes72

Eli,

han har inte varit utanför dörren på hela helgen. Men han är fortfarande röd och spröd. Han blossar inte som era barn, men är röd ändå.
    Jag smörjer och smörjer (kvällen).

Igår smorde jag med natursalva. Var fin imorse, men röd ikväll.

Vet knappt om jag orkar ta upp det med läkaren igen. Känns jobbigt nog att han eventuellt ska skriva in på lära äta skola.
    Funderar på om vi ska avvakta med det?!
    Låta om honom äta det han äter och hoppas att det vänder.

• Bokhylla

Locobase Repair är i mitt tyckte allra bäst. Smörjer min äldre sons röda "fula" kinder på kvällen. Morgonen därpå är dom som nya igen :)

• ELI 79
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 21:04:42 följande:
    Ja Mateo har nog inte så allvarlig allergi som din son. Han åt två såna runda bröd o fick denna reaktionen. Hans största problem är ändå inte huden utan magen och sömnproblemen...och HUMÖRET! Blir tokig på att han aldrig vet vad han vill...vill vara i famnen, nej krånglar o vill ner på golvet, nej gråter o vill upp i famnen igen *SUCK*
    Ja det är sonens stora problem också. När han får i sig vete i större mängd så blir han HELT galen. Han ligger på golvet och skriker, vill inget, kastar saker, sparkar, slåss, vill bli buren, hemskt mammig och han vägrar åka bil/vagn (kan väl inte sitta stilla för då får han väl ont) och en stor uppspänd mage och sover väldigt dåligt.

Låter ju som din son!
    hade helt klart sett till att de tog glutenprover så ni snabbt kan ta bort vete!
Svar på tråden Allergitråden