• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Om ni är ute efter mjölkfria gröter så har Holle mjölk och glutenfria gröter. Risgröt, hirsgröt som även kan användas för attt göra välling av ersättningen. Gröterna ska även blandas med ersättningen när man gör gröt av dem. Hur det är med kontaminering har jag ingen aning om. De har även andra gröter.

De är dock inte så lätta att få tag på, hittade dem i katalogen när vi skulle beställa grejer från vår grönsaksgrossist, hittade babykakor utan ägg  

Inboxa mig om ni vill veta mer så har jag inte sagt något dumt här

www.holle.se

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Bokhylla

Kavat :

Astma?? Har jag inte tänk på ... hur kollar man det på så små?
    Läste just på Neocateburken ... Glukossirap, kokosnötsolja .... Fast ... han reagerade även när jag gjorde gröt av bara maizenasträrkelse. Då kräktes han tom. Fast det kanske bara var en tillfällighet.
    Ska prova igen, efter onsdag.

Soja aktar jag mig noga för ... blir samma reaktioner som men mjölk då.

Tycker inte han blir sämre av medicinen, mer att den hjälper inte så mycket.
    Samma dag som vi gjorde pricktestet fick vi åka in på kvällen för betapred och adrenalin, han kunde knappt andas. Det bara pep och rpsslade, trodde det var krupp men förkylningen kom aldrig igång med feber och så.

Han har varit feberfri hela tiden men har rinnsnuva och hosta, är hes och rosslar .  Ingen annan är sjuk, att jag inte tänkt på astma.  Åh, vad jag känner mig som ett fån!

Ursch va tungt det låter med alla sjuklingar! Krya på er ....

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-20 17:05:15 följande:
    Kan man få eksem av att ha haft vattkoppor ? Eller av feber ?
    du kan ju få virusprickar när du har feber/är virusinfekterad...
  • ELI 79

Sonen är illröd på kinderna. Visar sig att han fått i sig lite havre. tjohej tjoho! Men sovit bra i alla fall men är jättetrött i dag

• Tibell

Eli : Fast detta är kliande eksem, rätt stora ytor. Men det kanske kan bli så av feber med?

Åh nej stackars plutt =( Hur har han lyckats med det ? Eller var det därför kinderna vart röda i torsdags ?
    Hopppas sömnen fortsätter vara bra och tur att reaktionen inte blev värre än röda kinder, även om det såklart är synd om honom ändå !!

• Zelmilainen
    Miralicia skrev 2011-02-20 14:58:06 följande:
    Ang skaldjur (eller vad som annat som någon är allergisk mot) - när det handlar om buffé eller smörgåstårtor eller annat liknande när det finns allergiker närvarande och allergikern inte kan äta allt så tänk på att inte ha skaldjurstårtan intill "allergikertårtan" på bordet, utan skilj noga på saker med avstånd emellan om en del är allergianpassat och annat inte eftersom uppläggningsbestick väldigt lätt får "fötter" mellan olika skålar och fat.
    Nån som inte orkar stå och vänta på att den före ska ta färdigt utan "lånar" uppläggningsbestick från skålen/fatet bredvid, tar vad den ska ha och sen lägger tillbaka i den urssprungliga skålen så att då är både besticken samt skålen/fatet bredvid kontaminerat om nu det råkade vara det som var allergianpassat eller att det råkar spillas från ett fat till ett annat om de står alldeles intill när man tar för att det trillar lite av skeden när mans träcker sig över en annan skål/fat etc.

Sen beror det ju naturligtvis även på hur känslig allergikern är, men är bra att ha i åtanke att det inte bara handlar om vad man har i och på det som är tänkt till allergikern utan även hur man hanterar det runt i kring som allergikern inte kan äta.
    sakerna brukar stå rätt tätt, men alla cvet vem som är skaldjursallergiker så det brukar aldrig vara några problem *L* men ja kan ställa allrgikertårtan en bit bort... *L*  
    nehepp...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-20 17:18:56 följande:
    Eli : Fast detta är kliande eksem, rätt stora ytor. Men det kanske kan bli så av feber med?

Åh nej stackars plutt =( Hur har han lyckats med det ? Eller var det därför kinderna vart röda i torsdags ?
    Hopppas sömnen fortsätter vara bra och tur att reaktionen inte blev värre än röda kinder, även om det såklart är synd om honom ändå !!
    hur ser eksemen ut? är det små prickar eller är det stora "blämmor"?

Han hade fått någon chokladboll med mjölkfritt smör. Sambon tänkte inte på att det var havre i...hmm
  • Tibell

Det är både små små prickar och röda torra/fnasiga ytor som verkar klia ordentligt.

Stackars liten =( Hade han hunnit äta många ? Ska hålla alla tummar jag har att nätterna inte blir påverkade nu när de funkar så bra!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-20 17:42:12 följande:
    Det är både små små prickar och röda torra/fnasiga ytor som verkar klia ordentligt.

Stackars liten =( Hade han hunnit äta många ? Ska hålla alla tummar jag har att nätterna inte blir påverkade nu när de funkar så bra!
    NÄ han hade ätit en bit på ca 1.5x1.5 cm...
Svar på tråden Allergitråden