• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-02-20 21:38:49 följande:
    mithrandil: någon av de mer kunniga får rätta mig om jag har fel men när jag frågade vår läkare om vi skulle testa lillasyster för gluten efter att storebror fått diagnosen så sade hon att vi gärna kunde ta blodprov (eftersom hon haft mycket ont i magen) men att eftersom hon är så liten (1 år) så skulle vi inte vara säkra på att ett negativt prov betydde att hon inte är glutenintolerant utan vår läkare menade att man måste ha utsatts för tillräckligt mycket gluten för att det skall ge utslag på prover och det är inte säkert att hon har det ännu. så om ni tog prov när han bara var några månader gammal (om jag förstod rätt) så borde det ju kunna finnas goda skäl att ta nya tänker jag
    Ja jag minns inte exakt när vi tog proverna, men kan tänka mig han var 6-8mån någonting.
    De tog egentligen proverna för att han skrek så mycket och fick en hemsk förstoppning som varade från han var 5-9mån. Till oss sa de att glutenprovet var tillförlitligt, men däremot inte mjölkprovet så där uteslöt vi mjölk i 2 veckor, som de sa att vi skulle göra men hans förstoppning och skrikandet gick inte över ändå.
    Ska nog prata med lillasysters läkare om det när hon ringer om provsvaren i veckan. tack för ditt svar.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 20:44:20 följande:
    Ja det är tur man har en bra kamera. Just sån hud får han ofta på kinderna, och ibland även på magen, bakom öronen och låren. Han skriker som en tok om jag försöker smörja, även om han inte är särskilt röd så HATAR han när jag byter blöja eller ännu värre byter kläder på honom. Han blir helt hysterisk.
    Han avskyr även att bada...är väl för att det torkar ut huden ännu mer.

Jo jag har väl så gott som satt diagnosen, men ska som du säger ta glutenprov först.
    Hoppas att han kommer bli bättre och framförallt kunna sova om vi ändrar kosten...8 månaders konstant sömnlöshet tär på både oss och vårt förhållande...ingen avlastning får vi heller, har testat o lämna bort honom till farmor o farfar en natt, skulle varit fler men de ringde redan efter första natten o bad oss hämta hem honom...mormor o morfar har sett hur vi har det då de sovit här så de vågar inte ens försöka ta hand om honom...ett dygns barnvakt på 14 månader...ja sorry, nu blev jag OT men känner mig så slutkörd av allt detta...
    Sömnlöshet tär... Lilleman var 10 månader när vi kom på hans allergier. Sen fick jag glutenintolerans men hamnade hos inkompetenta läkare så det tog tid innan jag fick diagnosen... Och sen skaffar man friviligt en till bebis! Hjärta Drömmer Som förutom allergier som ändå inte sover pga reflux och annat ? som vi inte riktigt vet...

Nu lämnade vi bort de stora hos mina föräldrar i helgen och tillbaks får vi en tjej med värsta humöret och en kille som har diarré... Mamma har nog bara gett det hon fått så troligtvis är det bara för mycket majs (pop corn) på honom. Så ibland blir det dubbelt jobb när man får dem tillbaks och då måste man ändå skicka med den mesta maten för att minimera riskerna att de ska få i sig något de inte tål..
    Jeje, de stora sover för det mesta ok i alla fall.

Hoppas det ordnar sig med sömnen för er! Min kille började sova lite bättre direkt och sen blev det sakta bättre och bättre. Men det gäller att få bort allt de inte tål och då vara supernogrann.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 21:26:57 följande:
    Jo jag ska ringa imorgon o tjata mig till en tid direkt...jag har t.o.m fått min läkares mobilnummer så jag slipper ringa vc o lämna nummer o sen vänta på att bli uppringd varje gång, har ibland fått göra det 5-6 gånger på en dag o sen tog telefontiderna slut så jag fick ringa 1177 o bli kopplad. Så till slut gav hon mig mobilnumret så jag kan nå henne direkt...mest pga hans astmaproblem (dessa är dock mest kopplade till mögel/fukt i huset).
    Hon är supertrevlig så hoppas hon lyssnar nu. Vi har pratat mycket om hans sömnproblem o jag har suttit o gråtit o t.o.m bett om sömnmedel till honom...men där gick tydligen hennes gräns, det var otänkbart. Men hon vet iaf om alla problem sen tidigare, jag har dock aldrig tänkt på att nämna kinderna innan då jag inte tänkt på dom som ett allergitecken förut...
    Jag tror faktiskt inte att hon hade tolkat kinderna som allergi... Hon hade tolkat det som alla andra "frisk och härlig kille"... Nu vet ju du när de uppkommer osv och kan själv säga att du vill ta bort vete (sädesslag) men det är inte alla som kommer på det och "vetekinderna" är nog fåtal som vet om, om man nu inte själv sett det.
    Veteallergi verkar vara rättså ovanligt, även om det blir vanligare vad det verkar, så det är nog inte ens säkert att läkaren kommit i kontakt med någon med veteallergi och för att dra slutledning till vetekinder måste man nog sett ett antal kinder med exakt samma utseende av vete... Och en del finns samlade här i tråden.

Du får tacka Lalalong för hennes uppmärksamhet! Var inne och såg att det var hon som tipsat.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-20 21:34:33 följande:

När jag läser allas inlägg om veteallergi börjar jag fundera på om inte sonen har nån allergi ändå. även att vi gjort både mjölk och glutenprov när han var några mån.
    Han har också sådana där röda kinder. Har alltid trott att de berott på kyla, värme eller att han busat för länge.
    Sen magen, den är alltid lite putig men ibland upplever jag den som väldigt putig och stenhård för att dagen efter kunna bli mindre och mjuk igen.
    Han har ju eksem, läkaren sa att det var böjveckseksem, men hans eksem sitter över hela kroppen ibland, även på andra ställen än böjvecken men det fick vi sagt var normalt på barn mindre än 2år.
    Ibland är hela han rödflammig och knottrig, framförallt på magen och låren och så har han haft nässelutslag 2 gånger. Hans avföring är konstig och luktar hemskt! Ibland förstoppad och hård och ibland är det liksom kletigt och slemmigt. ursäkta detaljerna.

Skrikit och sovit dåligt har han gjort i hela sitt liv, de första 9mån kallade de det för kolik. nu skriker han ju inte hela tiden längre men han kan få hysteriska utbrott som varar i timmar av (vad vi vet) ingenting alls.

Ska man kanske be om ett nytt glutenprov? Har läst om de som testat negativt men som senare testat positivt?
    Eller ska man bara ge han produkter med vete i för att se om han reagerar eller helt utesluta?

Absolut nytt glutenprov först!
    Låter som klockren allergi i mina öron, för visst får man väl inte nässelutslag av glutenintolerans vad jag vet?
  • Kavat
    t0va skrev 2011-02-20 21:35:14 följande:
    Det är det jag tror är Theos problem, funderar på om han kan reagera på kaninen. En gång vet jag i alla fall att han fick röda kinder när han låg i sin lekpöl och där hade kaninen suttit innan. Men vi ska skriva upp nu när vi ser det och ha koll på vad han ätit och vad han gjort under dagen. 

Nu har det varit flera dagar som vi inte sett de röda kinderna.  
    Eller det kaninen äter - pelets? Hö? Långsökt, men... Min son reagerar ju på kontakt med "osynligt" "damm" av vete och havre och ägg.
  • Kavat

Nu måste jag sova, får återkomma imorgon, var lite mer jag "måste" svara på om ingen (miralica?) hinner före. Natti!

• LillSkruttet
    K Kavat: Förstår nu vad du menar med de där kockorna på kinderna. Bilden som lades in här var PRECIS så som Leos hud ser ut när han blir röd. Liksom som ett ökenlandskap med sprickor och så....
    Jahapp....så då är han väl allergisk mot majs också då.....*suckar*  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-20 21:43:47 följande:
    Nu lämnade vi bort de stora hos mina föräldrar i helgen och tillbaks får vi en tjej med värsta humöret och en kille som har diarré... Mamma har nog bara gett det hon fått så troligtvis är det bara för mycket majs (pop corn) på honom. Så ibland blir det dubbelt jobb när man får dem tillbaks och då måste man ändå skicka med den mesta maten för att minimera riskerna att de ska få i sig något de inte tål..
    Inga röda kinder etc som du kunnat passa på att fota som bilaga för VB då? Flört
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-20 22:11:42 följande:
    Nu måste jag sova, får återkomma imorgon, var lite mer jag "måste" svara på om ingen (miralica?) hinner före. Natti!
    Nu, när ögonen går i kors på mig över skolböckerna? Flört

Har bara skummat väldigt löst och slängt in ett kort svar lite då och då senaste dagarna även om jag sett betydligt mer som jag tänkt/velat svara på, men känner att jag måste läsa igenom lite noggrannare för att det ska bli några hyfsade svar.

Får också återkomma i morgon, förhoppningsvis med lite större fokus än vad som varit i helgen med huset fullt av barn, ommöblering och städning.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79

Sonen sover klockrent nu! Undrar om det i typ havre, råg och korn "bara" är så lite så kinderna reagerar men inte magen? De ggr han börjat sova dåligt, fått dålig mage när han fått i sig nåt har alltid varit REN vete (leklera, kaka, pommes frites - friteras ju med annat som friterats m ströbröd).
    Vad tror ni? Annars skulle han ju sovit kasst i natt också!

Mjölken verkar han inte vara så känslig mot men blir det i kombo med ren vete så blir han kass...

Svar på tråden Allergitråden