• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Theos kinder blir också sådär röda emellanåt men vi har inte kommit på vad det kan bero på. Om vi ska testa vete vad kan vi ge då som inte är en massa annat i? 

Just nu håller jag på att skriva ner när han blir röd och vad han ätit.

• Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-20 20:34:09 följande:
    Fråga, vår pojke ser i princip alltid ut så om kinderna. Hård och spröd, han stortjuter när jag smörjer om kvällarna.
    Men det syns absolut inget på blodprov, därmed anser hans läkare att det kan inte vara allergi.

Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka? Och kunna utesluta att han verkligen inte reagerar på något i kosten?

Ursäkta, säkert långsökt...

Hela helgen har varit skit för honom pga mjölken i fredags. Trots han fått klyx, klagar han fortfarande att det gör inte i magen.
    Varit helt rastlös, grinig, ointresserad av mat, trött men omöjlig till att sova, utbrott när något gått emot honom.
    Å blir så ledsen för hans skull, jag kan inte släppa honom själv till kompis eller familjen verkar det som.
    Min sons veteallergi visar heller inte på blodprov... Och 2 allergiläkare sa att han är inte allergisk mot vete, när jag sa att det var det jag trodde... Tänk så fel de hade..
    Tyvärr säger ju inte proverna allt.
    Nu när du läst diskutionerna här kanske du kan hålla lite koll när han bli röd, vad har han ätit osv. Skriv matdagbok är mitt stora tips. Annars så verkar det ju onekligen som att vete kan vara en bov i flera fall.
    Min minsta blir som sagt röd även av andra saker, som t.ex när jag ätit torsk och av Althéran (mjölk?) .

Vi använde Locobase Repair. Men vi smörjer faktiskt även in på morgonen, men i god tid innan han går ut.

Jobbigt när de blir dåliga.
  • Zvartaliljan
    ELI 79 skrev 2011-02-20 21:11:37 följande:
    Ja det är sonens stora problem också. När han får i sig vete i större mängd så blir han HELT galen. Han ligger på golvet och skriker, vill inget, kastar saker, sparkar, slåss, vill bli buren, hemskt mammig och han vägrar åka bil/vagn (kan väl inte sitta stilla för då får han väl ont) och en stor uppspänd mage och sover väldigt dåligt.

Låter ju som din son!
    hade helt klart sett till att de tog glutenprover så ni snabbt kan ta bort vete!
    Jo jag ska ringa imorgon o tjata mig till en tid direkt...jag har t.o.m fått min läkares mobilnummer så jag slipper ringa vc o lämna nummer o sen vänta på att bli uppringd varje gång, har ibland fått göra det 5-6 gånger på en dag o sen tog telefontiderna slut så jag fick ringa 1177 o bli kopplad. Så till slut gav hon mig mobilnumret så jag kan nå henne direkt...mest pga hans astmaproblem (dessa är dock mest kopplade till mögel/fukt i huset).
    Hon är supertrevlig så hoppas hon lyssnar nu. Vi har pratat mycket om hans sömnproblem o jag har suttit o gråtit o t.o.m bett om sömnmedel till honom...men där gick tydligen hennes gräns, det var otänkbart. Men hon vet iaf om alla problem sen tidigare, jag har dock aldrig tänkt på att nämna kinderna innan då jag inte tänkt på dom som ett allergitecken förut...
  • ELI 79

om barnen har känslig hud så kan de ju reagera med röda kinder på många olika saker också. min son reagerar ju med röda kinder på t ex ketchup som ni läst men han är inte allergisk mot det eftersom han kan äta det I mat utan att få röda kinder. Så har de känslig hud så kanske de reagerar ändå, så skriv matdagbok!

• Kavat
    Jaramla skrev 2011-02-20 20:41:53 följande:
    hur vet man det? jag menar, eftersom han nu är konstaterat glutenintolerant med blodprov och biopsi så antar jag att man "nöjer" sig med det i vården. jag själv tycker jag läst en del men jag hade ju inte fattat att man kunde vara allergisk mot vete som en annan sak. han har fått alla varianter glutenfritt de här månaderna, skall kolla vikt och längd på honom i veckan men annars är det återbesök i mars som gäller och då antar jag (?) att de är nöjda om blodprovet är bättre. jag har ju fått många frågor om han mår bättre och det som vi har märkt är att han äter väldigt mycket bättre än tidigare. har dock inte märkt några skillander i humör eller så (men han är ju 3 år, svårt att veta vilken del av humöret som är utvecklingsadekvat och vilket som eventuellt skulle ha med allergi att göra!)

gullig du är som frågar!
    Jag är inte säker, men jag tror att med barn så tar man blodprov är inte det ok så får man ta bort vetestärkelse. I vissa fall har jag hört att man tar bort det direkt för man märker att det inte funkar.

Har hört om barn som är både glutenintoleranta och veteallergiska, alltså fått positivt på glutenprov men även är allergiska mot vete (RAST) så den kombon finns också.
  • Zvartaliljan
    ELI 79 skrev 2011-02-20 21:27:31 följande:
    om barnen har känslig hud så kan de ju reagera med röda kinder på många olika saker också. min son reagerar ju med röda kinder på t ex ketchup som ni läst men han är inte allergisk mot det eftersom han kan äta det I mat utan att få röda kinder. Så har de känslig hud så kanske de reagerar ändå, så skriv matdagbok!
    jo men så är det ju, jag vet ju hur jag själv är t.ex. Har jag fått i mig lite mjölkprotein så får jag ont i magen, äter jag då något som är starkt/friterat eller på annat sätt jobbigt för magen så blir jag JÄTTEDÅLIG. O då är jag ju inte allergisk mot kryddor eller friterat eller så...det blir bara mer än min mage kan hantera när den redan är i "försvar" mot mjölkproteinet.

Så jag tror det är så med det mesta, får man i sig något man är allergisk mot så blir man överkänslig mot typ allt "starkt".  Just därför är det ibland svårt o hitta ursprungskällan till problemen.
  • mithrandil

När jag läser allas inlägg om veteallergi börjar jag fundera på om inte sonen har nån allergi ändå. även att vi gjort både mjölk och glutenprov när han var några mån.
    Han har också sådana där röda kinder. Har alltid trott att de berott på kyla, värme eller att han busat för länge.
    Sen magen, den är alltid lite putig men ibland upplever jag den som väldigt putig och stenhård för att dagen efter kunna bli mindre och mjuk igen.
    Han har ju eksem, läkaren sa att det var böjveckseksem, men hans eksem sitter över hela kroppen ibland, även på andra ställen än böjvecken men det fick vi sagt var normalt på barn mindre än 2år.
    Ibland är hela han rödflammig och knottrig, framförallt på magen och låren och så har han haft nässelutslag 2 gånger. Hans avföring är konstig och luktar hemskt! Ibland förstoppad och hård och ibland är det liksom kletigt och slemmigt. ursäkta detaljerna.

Skrikit och sovit dåligt har han gjort i hela sitt liv, de första 9mån kallade de det för kolik. nu skriker han ju inte hela tiden längre men han kan få hysteriska utbrott som varar i timmar av (vad vi vet) ingenting alls.

Ska man kanske be om ett nytt glutenprov? Har läst om de som testat negativt men som senare testat positivt?
    Eller ska man bara ge han produkter med vete i för att se om han reagerar eller helt utesluta?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    ELI 79 skrev 2011-02-20 21:27:31 följande:
    Det är det jag tror är Theos problem, funderar på om han kan reagera på kaninen. En gång vet jag i alla fall att han fick röda kinder när han låg i sin lekpöl och där hade kaninen suttit innan. Men vi ska skriva upp nu när vi ser det och ha koll på vad han ätit och vad han gjort under dagen. 

Nu har det varit flera dagar som vi inte sett de röda kinderna.  
  • Tibell

Här har vi en till liten med veteallergi! Hon får dock inte dessa röda kinder som verkar vara vanligt vid veteallergi. Hennes symtom är svullen mage, matvägran, massa röda prickar runt munnen som vid större mängd vete sprider sig till näsan och runt ögonen, kaskadkräkningar ( vid lite större mängd som 2x2 cm stora brödbitar ) och astma.
    Nu har hon dessa "veteprickar" och är hel kass i astman så något måste hon ha hittat på golvet

Jag har funderat på något. Kan testresultatet på rast påverkas av hur mycket/lite barnet har ätit födoämnet ? Alltså om barnet aldrig ätit nötter ( inte ens via amning ) kan han/hon ändå få utslag på rast? Och om barnet ätit födoämnet i flera månader är det då lättare att se allergin på rast?
    Bara några funderingar såhär på kvällskvisten :)

• Jaramla

mithrandil: någon av de mer kunniga får rätta mig om jag har fel men när jag frågade vår läkare om vi skulle testa lillasyster för gluten efter att storebror fått diagnosen så sade hon att vi gärna kunde ta blodprov (eftersom hon haft mycket ont i magen) men att eftersom hon är så liten (1 år) så skulle vi inte vara säkra på att ett negativt prov betydde att hon inte är glutenintolerant utan vår läkare menade att man måste ha utsatts för tillräckligt mycket gluten för att det skall ge utslag på prover och det är inte säkert att hon har det ännu. så om ni tog prov när han bara var några månader gammal (om jag förstod rätt) så borde det ju kunna finnas goda skäl att ta nya tänker jag

Svar på tråden Allergitråden