• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75

ELI 79:
    menar du att all pommes frites innehåller spår av vete? Eller bara t ex pommes från Max? För måste det inte stå på stripspåsarna att de kan innehålla spår av vete?

• saffe
    trållmor skrev 2011-02-20 21:08:21 följande:
    Ceridal smörjer vi i ansiket på pojkarna, det är helt utan vatten.

Ceridal använder vi oxå när kinderna blir sådär röda utav reaktion på något + kyla. Kanon eftersom den är utan vatten. Tyvärr är den precis omöjlig att få tag på i min ände av landet och ingen vet när den kommer i lager igen.

• saffe
    Kavat skrev 2011-02-20 15:58:08 följande:
    Råden var det inga fel på.
    Men de missade ju att ta gluten på lilleman och dottern har de tagit på men har aldrig visat, troligtvis pga att hon äter för lite (om det nu är gluten som jag misstänker). Det är inte dödsnoga med rätt diagnos. Men det underlättar helt klart att få celiaki-diagnos om det är glutenintolerans för då behöver och ska man inte provocera, vilket man kommer behöva göra om man misstänker allergi...
    Usch, nu får jag dåligt samvete för att det inte är taget något gluten-prov på någon av tjejerna... Men det var aldrig något tal om med stora tjejen, eftersom det visade på patch-test, då ansågs det vara allergi. När lill-tjejen fick samma symtom så antogs det oxå vara allergi, trots att det inte visade tillräckligt mycket på patch-testet.. Nu är det ju försent, finns ingen möjlighet att få i dom tillräckligt mycket för ett gluten-prov. Blir så förbannad över att man ska behöva ligga två steg före hela tiden, det är ju för 17 inte jag som är läkare!
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-02-20 15:27:33 följande:
    www.risenta.se/sv/Recept/Lingonbrod/?search_t...

här är det gamla receptet, med quinoaflingor (risenta har inte quinoaflingor nu vad jag vet, men andra såsom biofood har): www.baka.se/recept/lingonbrod
    Tack! Just Risentas bovetemjöl har jag jättesvårt att få tag på just nu. Allergimat.com har bytt till Saltå kvarn och dom hade frågat speciellt så att det inte skulle vara kontaminerat, men har för mig att det varit problem med det tidigare ändå. Men dom kanske har ändrat något i produktionen nu.
  • Miralicia
    saffe skrev 2011-02-21 07:48:01 följande:
    Tack! Just Risentas bovetemjöl har jag jättesvårt att få tag på just nu. Allergimat.com har bytt till Saltå kvarn och dom hade frågat speciellt så att det inte skulle vara kontaminerat, men har för mig att det varit problem med det tidigare ändå. Men dom kanske har ändrat något i produktionen nu.
    GoGreen har ju också naturligt glutenfria mjöler som är särnär-märkta med överkorsadeaxet, om det är just Risentas som är svåra att få tag på.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • saffe
    Miralicia skrev 2011-02-21 08:03:58 följande:
    GoGreen har ju också naturligt glutenfria mjöler som är särnär-märkta med överkorsadeaxet, om det är just Risentas som är svåra att få tag på.
    Ok, tack! Jag hade för mig att det var någon som fått reaktion av både Gogreen och Saltåkvarn, så jag har hållit mig till Risentas. Ville inte prova annat i onödan, det blir så mycket ofrivilliga provoceringar hos andra, på dagis osv ändå..
  • ELI 79

Tes 75: jag menar pommes frites som man äter ute som de friterar i samma olja som annat.

Rätta mig om jag har fel men tror inte det behöver stå spår av vete om det är under gränsen för godkänt för gluten. Har iaf aldrig sett "spår av vete" på nåt för då skulle det ju t ex stå på havreflingor, rågmjöl etc för det finns ju spår av vete i allt sånt som inte är naturligt glutenfritt...

• Bokhylla

Om man ska köpa halvfabrikat och vill undvika vete ... vilka ska man köpa då?

Vilka ingredienser är det man ska vara vaksam på när man kollar innehållsförteckningen ang vete.

Är om möjligt mer less idag, käka mor kom igår för att peppa och stötta. Hon skulle vara snäll och ge mig kaffe, efter en klunk känner jag att det är vanlig mjölk i !?

Skadan redan skedd, kli hela natten, bajsmaraton idag och en plåsterbebis  hela tiden. Suck!

• LillSkruttet
    Bokhylla skrev 2011-02-21 11:03:56 följande:

Om man ska köpa halvfabrikat och vill undvika vete ... vilka ska man köpa då?

Vilka ingredienser är det man ska vara vaksam på när man kollar innehållsförteckningen ang vete.

Är om möjligt mer less idag, käka mor kom igår för att peppa och stötta. Hon skulle vara snäll och ge mig kaffe, efter en klunk känner jag att det är vanlig mjölk i !?

Skadan redan skedd, kli hela natten, bajsmaraton idag och en plåsterbebis  hela tiden. Suck!

Trist! Hoppas att det inte var att hon bara ignorerade att det var vanlig mjölk, utan att det var ett ärligt misstag. Typ att det gick av bara farten... men det är ju så trist när det får såna konsekvenser.

Ringde allergimottagningen idag och pratade lite om ev majsallergi samt för att boka återbesöktid vilket läkaren sagt att vi skulle. Någon tid hos läkaren fanns dock inte förrän i början av april!!  Och i hans tidbok hade tydligen inte april dykt upp ännu så jag måste ringa igen i nästa vecka för att kunna boka in mig där. 
    Frågade iallafall sköterskan ang min misstanke om majsallergi. Hon pratade med en dietist och ringde upp mig igen. Är, som ni redan kommenterat tidigare här, majsproteinet man brukar reagera på, och av den anledningen har nog inte Leo reagerat på Nutramigen men på majskrokarna. Hon rekommenderade heller inte att göra någon välling på rismjöl och vatten, pga att det är för näringsfattigt. Trol reagerar inte Leo på Maizena, eftersom det inte är protein i det, och då kan vi göra välling som vanligt med det och nutramigen.
    Jag fick i alla fall en telefontid med läkaren i morgon em för att höra om vi ska ta något test för att bekräfta majsallergin, eller hur vi går vidare. Känner alltmer att jag vill träffa dietist nu....  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Allergitråden