• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-02-22 11:05:46 följande:
    Förlåt att det kommer ett helt egoinlägg, men det känns som ett jättebakslag igen Vi hade äntligen fått tid hos psykologer för att börja Timons utredning, men så ringer de och vill att han ska göra MR istället den dagen.

Idag lämnade han koncentrationsprover och fick påsatt Embla-plåster. Han fick en väldigt kraftig reaktion på dem, vi satte dem i armvecket och han fick utslag långt åt överarmen och långt åt underarmen.

Han har ju blivit sövd förut, när han var ca 6 månader, men då hade han ju inga allergier heller. Mammahjärtat är jätteoroligt nu för hur det ska gå. Erfarenheter och tankar härifrån om detta?
    Nu är inte jag med i förkortningarna, MR? Magnetröntgen va? Varför?

Emblaplåstrena  eller plåster överhuvudtaget kan inget av barnen eller jag ha en längre tid på känsliga ställen utan att få eksem. Barnen får lämna blod genom stick i fingret..
    På fingret kan vi ha plåster ett tag utan klåda, men när jag hade på magen höll på jag klia ihjäl mig...
    Fler som inte tål plåster här så frågan är egentligen vad det är för skit i plåstrena? Vete?

Sövda barn har vi bara haft mellankillen när han bröt benet när han var 2 år. De sövde honom med mask och det blev panik till tusen. Det var ingen som hade förklarat något så han kämpade för sitt liv- riktigt jobbigt för mig som höll honom och sedan efteråt för honom. Om de bara hade gett oss ett par minuter att titta på masken och "öva" istället för att smyga på den och hålla skithårt medans han slogs för livet...
    De trodde väl de gjorde rätt men han drömde mardrömmar i en månad efter... Han hade lätt kunnat "förstå" om man hade förklarat ordentligt även om han "bara" var 2 år.

Så det rekomenderas att öva/förklara innan med masken och ha lite syrgas och göra det lugnt och sansat...
    Själva sövningen i övrigt tror funkar fint, den tror jag inte du behöver vara orolig för alls.

Angels C sövdes väl också här för ett tag sedan utan problem vill jag minnas.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-21 21:12:31 följande:
    den hade du redan svarat på.
    Men däremot inte min fråga om hurvida jag ska våga ge nutramigen igen.

sov gott!!
    Sorry.
    Ja, jag såg att du fått svar nu.
    Men ja, det enda man kan göra är att testa fler gånger. Tills man är överbevisad att det funkar eller inte funkar...
    Sen mängden, ja, det är hur fort man vill/behöver gå fram och hur mycket man får i dem.

Vi testade ju 3 teskedar Althéra i fyra dagar, men samma reaktioner varje dag.
    Men nu med Neocaten så har vi testat varje dag i en vecka, men vet fortfarande inte säkert. Vi tror den funkar men han har spytt och sover skitkassarre än vanligt.. Men både han och jag har varit sjuka och käkat (jag äter fortfarande) penicillin så det är mycket annat som kan ställa till det.

Nu har han fått i upp till 0.3 dl bara (+ 0,5 bröstmjölk och socker....)
    . Han vägrar ju äta den från flaska eller ja, han vill inte ha flaska alls. Och än får vi inte blanda in något annat om vi ska följa dietistens råd. Men skam den som ger sig...
  • 2små2stora
    Kavat: Funkar det med pipmugg?

trållmor: Det som är viktigt när de söver inför MR är att de vet om barnet är allergiskt mot soja. De använder oftast ett preparat som heteer propofol och det är soja i den. Det ser ut som mjölk.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-22 10:49:05 följande:
    på vilket sätt blev hon dålig?
    Gällande sparka, vrida sig och gråta så gjorde min kille det när vi hade för litet hål i flaskan och han blev arg för att det kom för lite, men blev hon dålig också så kan det ju inte ha med det att göra...
    hon fick som små prickar i ansiktet och lite på övriga kroppen med men mest i ansiktet och i nacken.
    Hon har kräkts och haft väldigt lös avföring, fast ändå inte riktigt diarre. Hon har varit lite rosslig och haft lite problem med andningen (det sjönk in i gropen under halsen och även utåt nyckelbenen när hon andades inåt)men det gick över av sig själv efter att hon sovit lite. Hon har skrikit i princip hela dagen oavsett om jag burit henne eller inte och hon har varit intill omöjlig att söva och har inte sovit längre än 30min 2 gånger idag.

kopierade från gammalt inlägg därför det står lite tokigt. här får vi bära amanda varje min annars blir hon hysterisk. stackars små som är sjuka.

skönt att ni fick i lilleman lite vätska idag iaf och så hoppas jag han är helt återställd imorn!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-22 11:34:40 följande:
    Nu är inte jag med i förkortningarna, MR? Magnetröntgen va? Varför?

Emblaplåstrena  eller plåster överhuvudtaget kan inget av barnen eller jag ha en längre tid på känsliga ställen utan att få eksem. Barnen får lämna blod genom stick i fingret..
    På fingret kan vi ha plåster ett tag utan klåda, men när jag hade på magen höll på jag klia ihjäl mig...
    Fler som inte tål plåster här så frågan är egentligen vad det är för skit i plåstrena? Vete?

Sövda barn har vi bara haft mellankillen när han bröt benet när han var 2 år. De sövde honom med mask och det blev panik till tusen. Det var ingen som hade förklarat något så han kämpade för sitt liv- riktigt jobbigt för mig som höll honom och sedan efteråt för honom. Om de bara hade gett oss ett par minuter att titta på masken och "öva" istället för att smyga på den och hålla skithårt medans han slogs för livet...
    De trodde väl de gjorde rätt men han drömde mardrömmar i en månad efter... Han hade lätt kunnat "förstå" om man hade förklarat ordentligt även om han "bara" var 2 år.

Så det rekomenderas att öva/förklara innan med masken och ha lite syrgas och göra det lugnt och sansat...
    Själva sövningen i övrigt tror funkar fint, den tror jag inte du behöver vara orolig för alls.

Angels C sövdes väl också här för ett tag sedan utan problem vill jag minnas.
    2små2stora skrev 2011-02-22 12:08:33 följande:

trållmor: Det som är viktigt när de söver inför MR är att de vet om barnet är allergiskt mot soja. De använder oftast ett preparat som heteer propofol och det är soja i den. Det ser ut som mjölk.
    MR=Magnetröntgen pga epilepsin. Jag har varit med vid sövning förut 3 ggr, så just det är jag inte så orolig för. Mattis 2 ggr och som sagt Timon 1 gång när han var ett halvår ungefär.

Direkt med Embla-plåstret så sa han "aj mamma, det svider", och det är första gången han har sagt ordet "svider" (här kan man ju tänka på att vi ska ju påbörja en utredning för autism för honom). När vi sedan tog av dem så reagerade ju personalen också på utslagen/eksemen som kommit på bara en timme. Jag tål inte plåster heller, och har mycket eksem, så det verkar ju som Timon är en hudkopia av mig Jag får alltid använda en sorts hudtejp.

Åhh, propofol!!! Det som Michael Jackson dog av, känns ju genast mycket mer betryggande Skämt å sido, bra att veta att det är soja i den Samma med fentanyl eller? De sövde pappa med fentanyl nämligen.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Allrona

Usch stackars alla våra små sjuklingar. Lilla sover fortfarande, var vaken en stund på morgonen och kräktes massor. Nu har hon senaste halvtimmen rört sig väldigt mycket så kanske är hon på väg att vakna till. Jag försökte ge lite vatten för en stund sen men då blev hon helt hysterisk! Aja, det är väl ingen fara hon har ju bara varit dålig nu på morgonen så vi har tid på oss att få i henne vätska. Blir bara så less, ska väga henne igen nästa vecka och hon MÅSTE ju ha gått upp i vikt. Har gått ner i vikt senaste två veckorna då hennes astma har varit dålig vilket ger dålig aptit. Nu hade hon precis börjat äta bra och då kommer det här.... Enligt vår våg ligger hon nått hundra gram under vad hon gjorde förra gånger vi var på barnmottagningen och vägde henne. Skrikandes 

• 2små2stora
    trållmor skrev 2011-02-22 12:35:32 följande:
    2små2stora skrev 2011-02-22 12:08:33 följande:

MR=Magnetröntgen pga epilepsin. Jag har varit med vid sövning förut 3 ggr, så just det är jag inte så orolig för. Mattis 2 ggr och som sagt Timon 1 gång när han var ett halvår ungefär.

Direkt med Embla-plåstret så sa han "aj mamma, det svider", och det är första gången han har sagt ordet "svider" (här kan man ju tänka på att vi ska ju påbörja en utredning för autism för honom). När vi sedan tog av dem så reagerade ju personalen också på utslagen/eksemen som kommit på bara en timme. Jag tål inte plåster heller, och har mycket eksem, så det verkar ju som Timon är en hudkopia av mig Jag får alltid använda en sorts hudtejp.

Åhh, propofol!!! Det som Michael Jackson dog av, känns ju genast mycket mer betryggande Skämt å sido, bra att veta att det är soja i den Samma med fentanyl eller? De sövde pappa med fentanyl nämligen.
    fentanyl tror jag är ok.  Det är bara en lätt ytlig sövning för att de ska ligga helt stilla under MR
  • ELI 79

Han har fortfarande inte kissat ligger i sängen bara, håller på att somna igen. Fick i honom några ml vatten med ett medicinmått nyss, nåt annat vill  han inte ha.
    Avvaktar och ser...

• 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-02-22 12:40:25 följande:
    Han har fortfarande inte kissat ligger i sängen bara, håller på att somna igen. Fick i honom några ml vatten med ett medicinmått nyss, nåt annat vill  han inte ha.
    Avvaktar och ser...
    Hur är han i huden på handryggen?
Svar på tråden Allergitråden