• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Eli - har själv två barn med magsjuka här hemma idag. Storasyster började igår eftermiddag och var ordentligt slö på kvällen, kräktes utan att vakna bl.a. Hon äter för fullt just nu, har ätit både macka och kräm på morgonen. Lillasyster började kräkas nu på morgonen, hon är generellt svårare att få mat och dryck och lär dröja längre innan hon äter. Vi brukar köra med medicindoseringsspruta för att få i vätska i munnen, det brukar vara lättare än att få dem att öppna munnen för skeden. Och ät de riktigt dåliga så ta lite lite vätska åt gången så är det större chans att det stannar kvar.

• Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-22 10:16:55 följande:
    Det började ju i går em att de ringde från dagis. Fram till läggdags så hade han 3 kräkningar och 3 diarréer så det var ju inte så farligt, men nu i natt har han fått feber och är otroligt slö! Han sover som sagt fortfarande. I natt har han varit "vaken" men ändå inte direkt "kontaktbar" vet inte om jag ska väcka honom?!
    Jag hade väckt honom nu, försökt att få i honom lite vätska och så ser du hur hans allmäntillstånd är. Sen kan han kanske vila igen under dagen.
    Det är inte konstigt att han är slö, magsjuka och feber. Men han måste fylla på med vätska med tanke på både kräkningar och diarréer.

Om det går, kan ni koncentrera er på vätskeersättning de första timmarna idag. Blåbärssoppa är lugnande och bra, men han behöver fylla på med salter och näring.
  • miracle maker

Alltid så svårt det där med att väcka eller låta sova... men om han varit slö och "okontaktbar" skulle jag nog försöka väcka ändå och försöka få i honom lite vätska. Men ring BVC eller 1177 om du är orolig för honom!

• ELI 79

Jag är så ovan vid att han är sjuk så det är nog därför...nu verkar han vakna så vi får se hur han är

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-22 09:12:04 följande:
    Ja den kan man ge. Dukan ha i mer olja än vad som står på. Så får hon mer kalorier i sig. Det kan inte vara sjukdomen som bröt ut samtidigt som du gav nutra?
    Jag har faktiskt ingen aning, kan hända att det var en början.
    Hon har varit klängig, skrikig och sovit dåligt enda sen då.

Eli: Hon har fått nutran 3 gånger, första gången i lördags fm, då åt hon lugnt och stilla, sen fick hon på em och blev jättedålig. på fm dagen efter så började hon vrida sig, sparka och gråta när hon åt och sen vägrade hon äta mer än ½ flaska och efter det har jag inte gett henne mer.

Har ni testat ge nyponsoppa/blåbärssoppa? Det brukade funka på sonen när han var mindre. Ananrs kanske det är bäst med vätskeersättning, det är allt vi får i alexander nu när han blir dålig.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-02-22 10:28:17 följande:
    Jag är så ovan vid att han är sjuk så det är nog därför...nu verkar han vakna så vi får se hur han är
    Försök att tänka lite objektivt hur du skulle agera/resonera om det var en patient på jobbet och med avseende på vätskebalans etc. Du har ju förutsättningarna även om det blir en helt annan sak när det är de egna barnen. Man behöver ju inte backa helt till jobbrollen, men ett halvt steg tillbaka föör att reflektera lite utifrån det kan vara användbart. När man ändå har kunskapen menar jag.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79
    Miralicia skrev 2011-02-22 10:37:22 följande:
    Försök att tänka lite objektivt hur du skulle agera/resonera om det var en patient på jobbet och med avseende på vätskebalans etc. Du har ju förutsättningarna även om det blir en helt annan sak när det är de egna barnen. Man behöver ju inte backa helt till jobbrollen, men ett halvt steg tillbaka föör att reflektera lite utifrån det kan vara användbart. När man ändå har kunskapen menar jag.
    jo jag vet. jag blir ju aldrig så orolig att jag inte kan tänka rationellt men det är ju som du säger en annan sak när det är ens barn
    Han har dock vaknat nu och drack en halv mugg vatten och en hel med saft! så det var ju superbra. Hoppas han får behålla det bara och att han börjar kissa. Han har inte kissat än men inväntar vätskan och se vad den har för effekt

Tack för stödet alla!
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-22 10:28:24 följande:
    Jag har faktiskt ingen aning, kan hända att det var en början.
    Hon har varit klängig, skrikig och sovit dåligt enda sen då.

Eli: Hon har fått nutran 3 gånger, första gången i lördags fm, då åt hon lugnt och stilla, sen fick hon på em och blev jättedålig. på fm dagen efter så började hon vrida sig, sparka och gråta när hon åt och sen vägrade hon äta mer än ½ flaska och efter det har jag inte gett henne mer.

Har ni testat ge nyponsoppa/blåbärssoppa? Det brukade funka på sonen när han var mindre. Ananrs kanske det är bäst med vätskeersättning, det är allt vi får i alexander nu när han blir dålig.
    på vilket sätt blev hon dålig?
    Gällande sparka, vrida sig och gråta så gjorde min kille det när vi hade för litet hål i flaskan och han blev arg för att det kom för lite, men blev hon dålig också så kan det ju inte ha med det att göra...
  • trållmor

Förlåt att det kommer ett helt egoinlägg, men det känns som ett jättebakslag igen Vi hade äntligen fått tid hos psykologer för att börja Timons utredning, men så ringer de och vill att han ska göra MR istället den dagen.

Idag lämnade han koncentrationsprover och fick påsatt Embla-plåster. Han fick en väldigt kraftig reaktion på dem, vi satte dem i armvecket och han fick utslag långt åt överarmen och långt åt underarmen.

Han har ju blivit sövd förut, när han var ca 6 månader, men då hade han ju inga allergier heller. Mammahjärtat är jätteoroligt nu för hur det ska gå. Erfarenheter och tankar härifrån om detta?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden