• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Eli : Jag tror absolut det är hans sätt att visa att han har ont i magen..
    stackars liten. Jag tycker också du ska åka in med honom. Och gör det nu så slipper ni åka i natt..
    Lycka till...kram!!

• ELI 79
    Miralicia skrev 2011-02-22 19:07:47 följande:
    Klistrar in vad jag skrev nyss:

Det är inte så att han skriker och att du inte får peta på honom för att han har ont (i magen) då? 

Håller med om att det kan vara bra att åka in och få en bedömning om inte annat för att utesluta ngt inom "akut buk"-området, (tex appendicit eller ileus) med tanke på att han inte upplevs som "så magsjuk". Kräkningar är ju inte helt ovanligt i samband med flera sådana tillstånd och även det här att bara vilja ligga still och inte vilja att ngn rör en (för att man har ont).
    jo jag tror säkert det är när han får ont i magen. han skrek som tusan när han satt på pottan tidigare i dag och skulle bajsa. då gallskrek han i 20 min men jag fick inte röra honom då heller.

Han har inget bukstatus i nuläget i alla fall men visst kan ju det ändras. Han har inte ondare i magen på höger sida eller så men barn kan ju reagera på annat sätt än vuxna också.
    Han ligger i sängen  nu men han ville ha lite frukt så han fick lite frukt. Lite piggare nu men han vill att jag ska vara där hela tiden. "låt bli min mage" sa han nu när jag klämde lite på den...
    Mela78 skrev 2011-02-22 19:13:59 följande:
    Om han somnar nu igen bör du absolut åka in! Men samtidigt förstår jag vad du menar med att "åka in i onödan". 
    Ont i magen kan ju för lillkillen vara samma känsla oavsett om det pga allergisk reaktion eller app/ileus, så du får vara snäll i din bedömning när det är dags att åka in. Hellre en gång i onödan än att åka in försent!
    Ja jag tror säkert han reagerar likadant när han har ont i magen, vad än orsaken till magontet är.
    Ja somnar han nu så ska jag helt klart åka in för då har han bara varit vaken typ 4 timmar under hela dagen...han har som sagt inte lekt något på hela dagen, bara legat i sängen och tittar på film om han inte sovit.
  • mithrandil

Idag var vi på bvc, lillan har gått ner ytterligare 100g på 6dagar, det är 300g på mindre än 3 veckor.
    Är det mycket? Jag som tyckt hon ätit så bra och var helt säker på att hon skulle ha ökat.
    Fick gluten svaren och de var negativa. Nu skulle vi utesluta mjölk och provocera. Fick en tid för återbesök om 2mån och har då inte vikten vänt med mjölkfrikost så skulle de ta något annat glutenprov så hon var absolut tvungen att fortsätta äta gluten. Stackarn har inte gjort annat än att skrika idag, jag överdriver inte om jag säger att hon skrikit 95% av all vaken tid. Hur mycket kan man skrika över en förkylning egentligen? hmm.. Är helt slut. blir nog sängen extremt tidigt ikväll.

K Kavat: Ingen fara!
    Hoppas det funkar bra nu med nya pumpen!

ELI: Stackars liten! Hoppas verkligen han är bättre tills imorn.
    Man ska inte vara snål med att åka till sjukhuset "för ingenting" Jag brukar också skämmas om jag skulle åka dit och inget är fel, men det har bara hänt någon gång. Funderar jag ens på att åka in brukar det vara något.
    Som ni redan påpekat, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

NU åker jag in med honom. Han somnade igen nu efter knappt 2 timmars vakenhet varav första 40 mintrarna var gallskrik och resterande tiden satt/låg han bara i sängen!

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-22 20:08:26 följande:
    NU åker jag in med honom. Han somnade igen nu efter knappt 2 timmars vakenhet varav första 40 mintrarna var gallskrik och resterande tiden satt/låg han bara i sängen!
    Bra, hoppas det går bra! Kram!
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-22 20:08:26 följande:
    Det var på tiden!
    Hoppas det går bra!
    Lycka till!
  • mithrandil

Just det.
    Läkaren ringde ju förut om lillans provsvar, men när hon sa hur vi skulle göra för att utesluta mjölk så sa hon att vi ska göra det i 14 dagar och på den 15e dagen skulle vi blanda en flaska med hälften mjölkbaserad välling med enago. eller allra helst 1/4 Nan med 3/4 Nutramigen. När jag läst här så ser jag ju att det är alldeles för kort tid att utesluta och alldeles för mycket att provocera in. eller har jag fel?

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-22 19:55:23 följande:
    Idag var vi på bvc, lillan har gått ner ytterligare 100g på 6dagar, det är 300g på mindre än 3 veckor.
    Är det mycket? Jag som tyckt hon ätit så bra och var helt säker på att hon skulle ha ökat.
    Fick gluten svaren och de var negativa. Nu skulle vi utesluta mjölk och provocera. Fick en tid för återbesök om 2mån och har då inte vikten vänt med mjölkfrikost så skulle de ta något annat glutenprov så hon var absolut tvungen att fortsätta äta gluten. Stackarn har inte gjort annat än att skrika idag, jag överdriver inte om jag säger att hon skrikit 95% av all vaken tid. Hur mycket kan man skrika över en förkylning egentligen? hmm.. Är helt slut. blir nog sängen extremt tidigt ikväll.

K Kavat: Ingen fara!
    Hoppas det funkar bra nu med nya pumpen!

ELI: Stackars liten! Hoppas verkligen han är bättre tills imorn.
    Man ska inte vara snål med att åka till sjukhuset "för ingenting" Jag brukar också skämmas om jag skulle åka dit och inget är fel, men det har bara hänt någon gång. Funderar jag ens på att åka in brukar det vara något.
    Som ni redan påpekat, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
    Känner mig helt knas, för många nya samtidigt. Men ni utesluter väl redan mjölk?

Lita på dig själv säger jag. VET du att det är gluten hon reagerar på?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-22 20:15:37 följande:
    Just det.
    Läkaren ringde ju förut om lillans provsvar, men när hon sa hur vi skulle göra för att utesluta mjölk så sa hon att vi ska göra det i 14 dagar och på den 15e dagen skulle vi blanda en flaska med hälften mjölkbaserad välling med enago. eller allra helst 1/4 Nan med 3/4 Nutramigen. När jag läst här så ser jag ju att det är alldeles för kort tid att utesluta och alldeles för mycket att provocera in. eller har jag fel?
    Nej du har rätt.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-22 20:17:21 följande:
    Känner mig helt knas, för många nya samtidigt. Men ni utesluter väl redan mjölk?

Lita på dig själv säger jag. VET du att det är gluten hon reagerar på?
    Nä, jag tror ju att det är mjölk eftersom hon var dåligt redan när hon åt enbart ersättning.
    Vi utesluter ju mjölk redan men gjorde det trots att de sagt att vi absolut inte skulle göra det.
    Hon blev ganska paff när jag sa att vi redan uteslutit men argumenterade inte att vi gått emot vad de sagt.
Svar på tråden Allergitråden