• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:28:47 följande:
    nu har han kallskrikit i 30 minuter. han beter sig som han gjorde när han fick vete i sig förut. bara skriker, ligger på golvet och sparkar, inget är bra, han slåss och man får inte ta i honom. Det har man inte fått göra på hela dagen, så fort jag tagit i honom har han skrikit! :-S
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:31:55 följande:
    det konstiga är att han inte är speciellt magsjuk, missförstå mig rätt. kräkts 3 ggr sedan i går lunch (alla ggr i går) haft tre lösa avföringar i går, en i natt och en i dag...så sen i natt hra han bara haft EN lös avföriing. Han har inte ätit något men han har fått i sig ca 3 dl vätska och 3 isglassar i dag...
    Isglass utan vete????

Isglass med "vete" dextros, druvsocker? Om han inte fått i sig något annat att äta så blir ju koncentrationen rätt stor, så även om han klarar det annars kanske det inte funkar nu...?
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-22 18:50:05 följande:
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:31:55 följande:
    det konstiga är att han inte är speciellt magsjuk, missförstå mig rätt. kräkts 3 ggr sedan i går lunch (alla ggr i går) haft tre lösa avföringar i går, en i natt och en i dag...så sen i natt hra han bara haft EN lös avföriing. Han har inte ätit något men han har fått i sig ca 3 dl vätska och 3 isglassar i dag...
    Isglass utan vete????

Isglass med "vete" dextros, druvsocker? Om han inte fått i sig något annat att äta så blir ju koncentrationen rätt stor, så även om han klarar det annars kanske det inte funkar nu...?
    det är de där kalasglassarna...tror i o för sig att det är dextros i dem han har ju inte reagerat på dem förut...hmm får ge honom saft ist!
  • Mela78

Hans basal vätskebehov per dygn ligger på över 1 liter, sen får du lägga till lite extra för kräkningarna och diarréerna också.
    Är buken mjuk eller hård? 

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:52:14 följande:
    det är de där kalasglassarna...tror i o för sig att det är dextros i dem han har ju inte reagerat på dem förut...hmm får ge honom saft ist!
    De tål inte min lille... Men reagerar inte med kinderna på dem tidigare...

Frys in stark saft! Blåbärssoppa kan man också frysa in! Har du inga glassformar så frys i amal mugg och sätt i en sked som pinne?
  • ELI 79
    Mela78 skrev 2011-02-22 18:52:37 följande:
    Hans basal vätskebehov per dygn ligger på över 1 liter, sen får du lägga till lite extra för kräkningarna och diarréerna också.
    Är buken mjuk eller hård? 
    ja jag räknade på minst 1.5 liter på honom. Han har fått i sig typ 4 dl plus glassarna så det kanske är typ 6 dl eller vad kan det vara??!
    Den är relativt mjuk men man han säger "aj" och tar bort handen  på mig när jag försöker klämma honom lite på magen.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-22 18:57:30 följande:
    De tål inte min lille... Men reagerar inte med kinderna på dem tidigare...

Frys in stark saft! Blåbärssoppa kan man också frysa in! Har du inga glassformar så frys i amal mugg och sätt i en sked som pinne?
    ja jag får göra det ist!!
    Han är ju illröd på kinderna sedan tidigare ju så jag ser inte om han reagerar på glassarna eller inte. Han har dock ont på kinderna öf rjag får inte tvätta honom eller torka honom för då säger han "aj" och tar bort min hand
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:59:22 följande:
    ja jag räknade på minst 1.5 liter på honom. Han har fått i sig typ 4 dl plus glassarna så det kanske är typ 6 dl eller vad kan det vara??!
    Den är relativt mjuk men man han säger "aj" och tar bort handen  på mig när jag försöker klämma honom lite på magen.
    Stackars liten, ni får verkligen väga hans tillstånd om ni ska åka in eller inte. Hoppas han piggnar på sig typ nu!
  • ELI 79
    Mela78 skrev 2011-02-22 19:02:21 följande:
    Stackars liten, ni får verkligen väga hans tillstånd om ni ska åka in eller inte. Hoppas han piggnar på sig typ nu!
    Ja det är så jävla svårt. Eg  är det väl alltid bättre att åka in en gång extra än en gång för lite, men jag tycker (löjligt nog) att det är så jävla pinsamt att åka in för "ingenting".
    Han fick som sagt PRECIS samma reaktion förut som han får när han får vete i sig, blir helt galen...men det kanske är hans sätt att visa att han har ont i magen?!? och därför blir reaktionen den samma?

Han har nu varit vaken en timme...får se om han lägger sig igen nu och somnar då åker jag in med honom.
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:59:22 följande:
    Klistrar in vad jag skrev nyss:

Det är inte så att han skriker och att du inte får peta på honom för att han har ont (i magen) då? 

Håller med om att det kan vara bra att åka in och få en bedömning om inte annat för att utesluta ngt inom "akut buk"-området, (tex appendicit eller ileus) med tanke på att han inte upplevs som "så magsjuk". Kräkningar är ju inte helt ovanligt i samband med flera sådana tillstånd och även det här att bara vilja ligga still och inte vilja att ngn rör en (för att man har ont).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 19:05:43 följande:
    Ja det är så jävla svårt. Eg  är det väl alltid bättre att åka in en gång extra än en gång för lite, men jag tycker (löjligt nog) att det är så jävla pinsamt att åka in för "ingenting".
    Han fick som sagt PRECIS samma reaktion förut som han får när han får vete i sig, blir helt galen...men det kanske är hans sätt att visa att han har ont i magen?!? och därför blir reaktionen den samma?

Han har nu varit vaken en timme...får se om han lägger sig igen nu och somnar då åker jag in med honom.
    Om han somnar nu igen bör du absolut åka in! Men samtidigt förstår jag vad du menar med att "åka in i onödan". 
    Ont i magen kan ju för lillkillen vara samma känsla oavsett om det pga allergisk reaktion eller app/ileus, så du får vara snäll i din bedömning när det är dags att åka in. Hellre en gång i onödan än att åka in försent!
Svar på tråden Allergitråden