• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Första gången jag gav nutra till sonen blev han också jättedålig han skrek och blev helt galen, sov ännu mindre än innan osv. Blev helt nojig och gick tillbaka till mjölkalterativet men gav det en ny chans 2 dagar senare och då blev han bättre för varje gång, så det måste varit en slump i vårt fall.
    Hur många ggr har du get nutra till henne?

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-22 09:04:57 följande:
    Tack för ditt svar! Lillan har blivit sjuk och matvägrar som vanligt. Jag får nog vara brutal och ge 1/2dl direkt om hon inte ska rasa ännu mer i vikt, eller sempers välling som var mjölkfri var utan gluten så den kan man ge hur många gånger per dag man vill va? Har jag tur får jag iaf i henne välling/ersättning men allt annat är nog kört för idag.
    Och är det så att de får många vällingmål någon gång i bland så gör inte det så mycket heller det är mer det att man inte hela tiden ska ge en massa gluten.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-22 09:04:57 följande:
    Tack för ditt svar! Lillan har blivit sjuk och matvägrar som vanligt. Jag får nog vara brutal och ge 1/2dl direkt om hon inte ska rasa ännu mer i vikt, eller sempers välling som var mjölkfri var utan gluten så den kan man ge hur många gånger per dag man vill va? Har jag tur får jag iaf i henne välling/ersättning men allt annat är nog kört för idag.
    Nu äter inte min lilla välling, tyvärr, för han har inte fått i sig nåt. Han  har kissat en gång sedan i går kväll...jag vet inte vad jag ska ge honom riktigt. Så fort han äter något så kräks han upp det vatten går bra men det räcker ju tydligen inte till eftersom han kissar...han dricker ju inte direkt en liter vatten!
    men ge välling! när de är sjuka är det viktiga att de får i sig vätska! strunta i gluten just då!!
  • 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-02-22 09:24:45 följande:
    Nu äter inte min lilla välling, tyvärr, för han har inte fått i sig nåt. Han  har kissat en gång sedan i går kväll...jag vet inte vad jag ska ge honom riktigt. Så fort han äter något så kräks han upp det vatten går bra men det räcker ju tydligen inte till eftersom han kissar...han dricker ju inte direkt en liter vatten!
    men ge välling! när de är sjuka är det viktiga att de får i sig vätska! strunta i gluten just då!!
    Kan du få honom att ta isglass? då får de i sig vätskan ganska långsamt. Gör egen med fryst saft.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79
    2små2stora skrev 2011-02-22 09:27:09 följande:
    Kan du få honom att ta isglass? då får de i sig vätskan ganska långsamt. Gör egen med fryst saft.
    jo han åt en i går men mer ville han inte ha men får försöka i dag. han sover fortfarande.
    Han har legat som en halsduk på mig i natt, med 39 graders feber och diarré i natt...
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-22 09:32:05 följande:
    jo han åt en i går men mer ville han inte ha men får försöka i dag. han sover fortfarande.
    Han har legat som en halsduk på mig i natt, med 39 graders feber och diarré i natt...
    Kan ni ge vätskeersättning?
    Försök att få i honom 5-10 ml i kvarten till början

Vår pojke är svår när han får magsjuka, senast tog det 4 dagar innan han började äta. Första två dygnen fick vi i honom i princip bara vätskeersättning och saft.
    Men vätskeersättning gör att de blir piggare och få mer sug efter annat.
  • ELI 79
    Agnes72 skrev 2011-02-22 09:40:12 följande:
    Kan ni ge vätskeersättning?
    Försök att få i honom 5-10 ml i kvarten till början

Vår pojke är svår när han får magsjuka, senast tog det 4 dagar innan han började äta. Första två dygnen fick vi i honom i princip bara vätskeersättning och saft.
    Men vätskeersättning gör att de blir piggare och få mer sug efter annat.
    Som sagt han sover än så vi får väl se. Han är typ ALDRIG sjuk så jag har inte varit med om detta med honom förut. Han brukar alltid äta bra annars så vi får väl se hur dagen blir.
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-22 10:04:19 följande:
    Som sagt han sover än så vi får väl se. Han är typ ALDRIG sjuk så jag har inte varit med om detta med honom förut. Han brukar alltid äta bra annars så vi får väl se hur dagen blir.
    Försök att ge lite vätska i taget, så snart han vaknar.
    Vår pojke är jättesvår när han får magsjuka, han blir så rädd för att kräka och vill absolut inte ha i sig något. Men som jag skrev tidigare, 5-10 ml i kvarten kan göra under.
    Tror när det går lång tid utan intag att första tröskeln att få i sig något blir stor, väl man kommit över den ökar suget.

Vänta inte för länge med vätskeersättning, den är bra skjuts och ger energi.

Hoppas att ni får en ok dag
  • miracle maker
    ELI 79 skrev 2011-02-22 09:32:05 följande:
    Stackars liten! Har du provat med blåbärssoppa? Det var det enda jag fick i min dotter när hon var magsjuk. Förutom att det ger lite extra energi så är det ju bra för magen också när de har diarré.
  • ELI 79
    miracle maker skrev 2011-02-22 10:12:17 följande:
    Stackars liten! Har du provat med blåbärssoppa? Det var det enda jag fick i min dotter när hon var magsjuk. Förutom att det ger lite extra energi så är det ju bra för magen också när de har diarré.
    Det började ju i går em att de ringde från dagis. Fram till läggdags så hade han 3 kräkningar och 3 diarréer så det var ju inte så farligt, men nu i natt har han fått feber och är otroligt slö! Han sover som sagt fortfarande. I natt har han varit "vaken" men ändå inte direkt "kontaktbar" vet inte om jag ska väcka honom?!
Svar på tråden Allergitråden