• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Jaramla skrev 2011-02-20 21:38:49 följande:
    mithrandil: någon av de mer kunniga får rätta mig om jag har fel men när jag frågade vår läkare om vi skulle testa lillasyster för gluten efter att storebror fått diagnosen så sade hon att vi gärna kunde ta blodprov (eftersom hon haft mycket ont i magen) men att eftersom hon är så liten (1 år) så skulle vi inte vara säkra på att ett negativt prov betydde att hon inte är glutenintolerant utan vår läkare menade att man måste ha utsatts för tillräckligt mycket gluten för att det skall ge utslag på prover och det är inte säkert att hon har det ännu. så om ni tog prov när han bara var några månader gammal (om jag förstod rätt) så borde det ju kunna finnas goda skäl att ta nya tänker jag
    Det stämmer. Gluten måste intagas själv (ej via bröstmjölk) för att man ska kunna utveckla glutenintolerans. Sen kan det komma när man är 32 också , så det är aldrig fel att testa en extra gång för att utesluta.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-21 21:10:36 följande:
    Nu kommer jag ju inte ens ihåg vilka jag svarat... Sängdags igen...

Låter som allergi i mina öron! Be om nytt glutenprov och nya tester. Skriv matdagbok och uteslut sedan när ni fått svar på glutenprovet, det är mitt tips.
    den hade du redan svarat på.
    Men däremot inte min fråga om hurvida jag ska våga ge nutramigen igen.

sov gott!!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-21 21:08:12 följande:
    Och jag fattar fortffarande inte varför du inte bor granne med mig???
    Du får väl hojta om nån av era grannar ska sälja sina hus  Flört 

... eller så får du väl satsa på den där SKL-karriären du fick föreslagen på det där FB-yrkestestet så att du kommer hit   Flört

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    saffe skrev 2011-02-21 07:43:21 följande:
    Usch, nu får jag dåligt samvete för att det inte är taget något gluten-prov på någon av tjejerna... Men det var aldrig något tal om med stora tjejen, eftersom det visade på patch-test, då ansågs det vara allergi. När lill-tjejen fick samma symtom så antogs det oxå vara allergi, trots att det inte visade tillräckligt mycket på patch-testet.. Nu är det ju försent, finns ingen möjlighet att få i dom tillräckligt mycket för ett gluten-prov. Blir så förbannad över att man ska behöva ligga två steg före hela tiden, det är ju för 17 inte jag som är läkare!
    Kan inte göra annat än att hålla med. Och sur över att det missades.. Dock tror jag sonen "bara" är allergisk, eller ja, allergin är så "allvarlig" så den är mycket värre än glutenintolerans.. Dottern däremot vet jag ju inte. Men de har ju kollat henne fast med tanke på hur kass jag var och jag hade låga värden men klart förhöjda så borde väl kanske hon inte heller ha så höga värden, om det nu är det. Jaja... Huvudsaken är att hon får må bra.
  • Tibell

K kavat : har du kunnat äta glutenfritt ute utan att bli dålig ?
    Igår beställde vi pizza och jag tog en glutenfri. Allt som var på har jag ätit innan och aldrig reagerat på. Och bottnen var helt klart bakad på glutenfritt mjöl. Men ändå vaknar jag och mår skit. Om jag utrycker mig såhär, jag behövde inte ta i på toaletten för att göra nummer 2 ;) dessutom har jag "magkattarr" och reagerar på allt jag äter .. :( brukar vara så i några dagar...

• 2små2stora
    Mithrandil: testa med 1 tsk nutra och se hur hon reagerar. Blir det ingen reaktion öka till 2 tsk nästa dag.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-21 21:22:28 följande:
    Mithrandil: testa med 1 tsk nutra och se hur hon reagerar. Blir det ingen reaktion öka till 2 tsk nästa dag.
    Du menar att jag ska blanda ersättning och ge bara en tsk?
    hur lång tid tar det innan man vågar ge 1 flaska igen?
    Kanske skulle testa annan mjölkfri ersättning istället?
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-21 21:27:08 följande:
    Du menar att jag ska blanda ersättning och ge bara en tsk?
    hur lång tid tar det innan man vågar ge 1 flaska igen?
    Kanske skulle testa annan mjölkfri ersättning istället?
    Ja eller så är du lite mer brutal och ger 1/2 dl på en gång. Ofta så tycker jag att de vill att man har testat ordentligt 2 gånger för att se att det inte var en slump att reaktionen kom.

Klarar hon 1 msk så kan du öka med 1 msk varje dag. 
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-21 21:48:58 följande:
    Ja eller så är du lite mer brutal och ger 1/2 dl på en gång. Ofta så tycker jag att de vill att man har testat ordentligt 2 gånger för att se att det inte var en slump att reaktionen kom.

Klarar hon 1 msk så kan du öka med 1 msk varje dag. 
    Tack för ditt svar! Lillan har blivit sjuk och matvägrar som vanligt. Jag får nog vara brutal och ge 1/2dl direkt om hon inte ska rasa ännu mer i vikt, eller sempers välling som var mjölkfri var utan gluten så den kan man ge hur många gånger per dag man vill va? Har jag tur får jag iaf i henne välling/ersättning men allt annat är nog kört för idag.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-22 09:04:57 följande:
    Tack för ditt svar! Lillan har blivit sjuk och matvägrar som vanligt. Jag får nog vara brutal och ge 1/2dl direkt om hon inte ska rasa ännu mer i vikt, eller sempers välling som var mjölkfri var utan gluten så den kan man ge hur många gånger per dag man vill va? Har jag tur får jag iaf i henne välling/ersättning men allt annat är nog kört för idag.
    Ja den kan man ge. Dukan ha i mer olja än vad som står på. Så får hon mer kalorier i sig. Det kan inte vara sjukdomen som bröt ut samtidigt som du gav nutra?
Svar på tråden Allergitråden