• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Mamma Law: Hoppas allt gick bra på mötet!

Eli 79: Min son brukar vara precis som vanligt mellan kräkningarna när han är magsjuk. Han kan bli lite hängig dagen efter, vet inte om det beror på att han ätit dåligt och fått upp det lilla han fått i sig dagen innan.
    Förr åt han precis lika mycket när han var magsjuk som när han var frisk, men nu sen han blivit lite äldre vill han inte ens dricka vatten när han är magsjuk så det kan vara svårt att veta vad det kan vara.
    Hoppas iaf att ni andra slipper bli smittade om det nu är magsjuka.

älsklingen87: Tråkigt för er tjej! Hoppas hon blir bättre snart så ni slipper åka in igen. Måste vara extra jobbigt att ha astma när man är så liten.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Agnes72

MammaLaw, håller tummarna för att det går bra ikväll!!!!

Älsklingen, hoppar dottern mår lite bättre!
    Tack för alla råd, vi har gett klyx idag igen, och ikväll var han på mycket bättre humör.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-20 20:56:39 följande:
    Locobase repair, är den så bra som jag läst lite här och där?
    Vi smörjer alexanders exem med kortison morgon och kväll men hittar ingen riktigt bra mjukgörande. Brukar ha vanlig locobase för den tycker jag funkat bäst av de vi testat. men jag har faktiskt aldrig provat repair.
    Ja, vi hade inte överlevt utan den. Antingen kan man smörja typ 10 gånger per dag med Minderm/canoderm eller så smörjer man två gånger med Locobase Repair.
    Vi använder den framförallt i ansiktet på sonen minst 2 gånger per dag. Den lägger sig som ett skydd, utan den ser han brännskadad ut (röd eksem) på nolltid...
    Sen använder vi den när han blir torr och dålig på resten av kroppen också. Fet och tar tid att smörja in, men det är det värt tycker jag för då behöver man inte smörja lika ofta upplever jag det som. Det är nog "bråk" de gånger som man måste smörja...
    Dessutom har vi Protopic som är en klass3 kortisinsalva fast helt utan kortison i som jag tycker är superbra. Smörjer inte i ansiktet med den eller vi sol.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-20 21:10:20 följande:
    Eli,

han har inte varit utanför dörren på hela helgen. Men han är fortfarande röd och spröd. Han blossar inte som era barn, men är röd ändå.
    Jag smörjer och smörjer (kvällen).

Igår smorde jag med natursalva. Var fin imorse, men röd ikväll.

Vet knappt om jag orkar ta upp det med läkaren igen. Känns jobbigt nog att han eventuellt ska skriva in på lära äta skola.
    Funderar på om vi ska avvakta med det?!
    Låta om honom äta det han äter och hoppas att det vänder.
    Men märker ni skillnad när han är fin och när han blir dålig. Skriv matdagbok!!! Vad som äts, tider och när han blir dålig! Man brukar kunna se vad det är efter ett tag och då har man saker på misstänkt-listan som man sen delar upp i olika omgångar och testar var för sig.
  • Miralicia

Experimenterade lite med "grädde" och gjorde fusksemlor (dvs utgick från muffins istället för släta bullar) tidigare idag. Grädden blev riktigt bra och kändes helt ok även om man inte måste äta mjölkfritt.
    I stora drag ris, socker och lite fett utöver lite jäsmedel och ev smaksättning, så även majsfria om man inte medvetet väljer majsstärkelse när man ska göra "grädden".

Lyckas inte ladda upp bild här i tråden just nu så ni får gå till bloggen och kika:
    utanallt.blogspot.com/2011/02/fusksemlor-och-gradde.html

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    Miralicia skrev 2011-02-21 20:58:24 följande:
    Experimenterade lite med "grädde" och gjorde fusksemlor (dvs utgick från muffins istället för släta bullar) tidigare idag. Grädden blev riktigt bra och kändes helt ok även om man inte måste äta mjölkfritt.
    I stora drag ris, socker och lite fett utöver lite jäsmedel och ev smaksättning, så även majsfria om man inte medvetet väljer majsstärkelse när man ska göra "grädden".

Lyckas inte ladda upp bild här i tråden just nu så ni får gå till bloggen och kika:
    utanallt.blogspot.com/2011/02/fusksemlor-och-...
    Ser gott ut, och receptet låter riktigt goda. Speciellt grädden!
  • Kavat

Och jag fattar fortffarande inte varför du inte bor granne med mig???
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-20 21:34:33 följande:

När jag läser allas inlägg om veteallergi börjar jag fundera på om inte sonen har nån allergi ändå. även att vi gjort både mjölk och glutenprov när han var några mån.
    Han har också sådana där röda kinder. Har alltid trott att de berott på kyla, värme eller att han busat för länge.
    Sen magen, den är alltid lite putig men ibland upplever jag den som väldigt putig och stenhård för att dagen efter kunna bli mindre och mjuk igen.
    Han har ju eksem, läkaren sa att det var böjveckseksem, men hans eksem sitter över hela kroppen ibland, även på andra ställen än böjvecken men det fick vi sagt var normalt på barn mindre än 2år.
    Ibland är hela han rödflammig och knottrig, framförallt på magen och låren och så har han haft nässelutslag 2 gånger. Hans avföring är konstig och luktar hemskt! Ibland förstoppad och hård och ibland är det liksom kletigt och slemmigt. ursäkta detaljerna.

Skrikit och sovit dåligt har han gjort i hela sitt liv, de första 9mån kallade de det för kolik. nu skriker han ju inte hela tiden längre men han kan få hysteriska utbrott som varar i timmar av (vad vi vet) ingenting alls.

Ska man kanske be om ett nytt glutenprov? Har läst om de som testat negativt men som senare testat positivt?
    Eller ska man bara ge han produkter med vete i för att se om han reagerar eller helt utesluta?

Nu kommer jag ju inte ens ihåg vilka jag svarat... Sängdags igen...

Låter som allergi i mina öron! Be om nytt glutenprov och nya tester. Skriv matdagbok och uteslut sedan när ni fått svar på glutenprovet, det är mitt tips.
  • mithrandil

jag är imponerad! jag klarar knappt av att göra vanliga bakverk med de allra vanligaste ingredienserna.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden