• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Kavat: För mig funkar det bäst när jag pumpar ena bröstet samtidigt som jag ammar på det andra. Då kan jag utan problem få ut 70ml men pumpar jag utan att amma så får jag kanske ut 40 ml.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79

sonen har inte varit uppe på hela dagen, bara sovit. varit vaken 1 timme i stöten och sovit 2 timmar ungefär...inte lekt en enda gång idag. bara haft en lös avföring...borde inte bli uttorkad på det.
    Ringde 1177 och de tycker jga ska åka in med honom. Just nu kom han upp men han bara skriker. han leker inget utan han står bara och skriker vid diskbänken.
    Vill inte ha saft, vill inte ha vatten, vill inte ha något

Ska man åka tro?!?! jag är alltid lite restriktiv med att åka in. han är ju trots allt uppe nu men han skriker ju bara

• Tibell

Jag tycker du ska åka in och få honom kollad i allafall! Så kan ni sova tryggt ikväll om allt visar sig vara bra :) sjukvården är där för att hjälpa oss!
    Jag har ju alltid resonerat likadant.. Vill liksom inte vara till besvär. Gäller även barnen tyvärr :(
    Men nu denna helgen fick jag svälja min osäkerhet och kolla vilken tur det var , lilla B hade mer problem än vad hon gav besked av!
    Lycka till... Kram!!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-22 18:26:33 följande:
    Jag tycker du ska åka in och få honom kollad i allafall! Så kan ni sova tryggt ikväll om allt visar sig vara bra :) sjukvården är där för att hjälpa oss!
    Jag har ju alltid resonerat likadant.. Vill liksom inte vara till besvär. Gäller även barnen tyvärr :(
    Men nu denna helgen fick jag svälja min osäkerhet och kolla vilken tur det var , lilla B hade mer problem än vad hon gav besked av!
    Lycka till... Kram!!
    nu har han kallskrikit i 30 minuter. han beter sig som han gjorde när han fick vete i sig förut. bara skriker, ligger på golvet och sparkar, inget är bra, han slåss och man får inte ta i honom. Det har man inte fått göra på hela dagen, så fort jag tagit i honom har han skrikit! :-S
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:14:40 följande:
    sonen har inte varit uppe på hela dagen, bara sovit. varit vaken 1 timme i stöten och sovit 2 timmar ungefär...inte lekt en enda gång idag. bara haft en lös avföring...borde inte bli uttorkad på det.
    Ringde 1177 och de tycker jga ska åka in med honom. Just nu kom han upp men han bara skriker. han leker inget utan han står bara och skriker vid diskbänken.
    Vill inte ha saft, vill inte ha vatten, vill inte ha något

Ska man åka tro?!?! jag är alltid lite restriktiv med att åka in. han är ju trots allt uppe nu men han skriker ju bara
    Om du inte får i honom någon vätska fortfarande är verkligen på håret om ni ska åka in eller inte. Hur mycket har ni fått i honom sedan han började kräkas?
  • ELI 79
    Mela78 skrev 2011-02-22 18:29:27 följande:
    Om du inte får i honom någon vätska fortfarande är verkligen på håret om ni ska åka in eller inte. Hur mycket har ni fått i honom sedan han började kräkas?
    det konstiga är att han inte är speciellt magsjuk, missförstå mig rätt. kräkts 3 ggr sedan i går lunch (alla ggr i går) haft tre lösa avföringar i går, en i natt och en i dag...så sen i natt hra han bara haft EN lös avföriing. Han har inte ätit något men han har fått i sig ca 3 dl vätska och 3 isglassar i dag...
  • Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:31:55 följande:
    det konstiga är att han inte är speciellt magsjuk, missförstå mig rätt. kräkts 3 ggr sedan i går lunch (alla ggr i går) haft tre lösa avföringar i går, en i natt och en i dag...så sen i natt hra han bara haft EN lös avföriing. Han har inte ätit något men han har fått i sig ca 3 dl vätska och 3 isglassar i dag...
    Maten är inget problem, och som du säger har han inte kräkits och diarréat så mycket. Men ibland blir de små uttorkade fortare än man anar. Ett observandum är ju att han inte kissat speciellt mycket och det i kombination med hans slöhet under dagen är inget bra tecken. Att han skriker kan både vara ett tecken på att han mår bättre och orkar skrika, men även att han mår sämre. Hur mycket väger han?

Får ni i honom något nu? 
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-22 17:50:56 följande:
    Kavat: För mig funkar det bäst när jag pumpar ena bröstet samtidigt som jag ammar på det andra. Då kan jag utan problem få ut 70ml men pumpar jag utan att amma så får jag kanske ut 40 ml.
    Ah, smart! Tack!
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:28:47 följande:
    nu har han kallskrikit i 30 minuter. han beter sig som han gjorde när han fick vete i sig förut. bara skriker, ligger på golvet och sparkar, inget är bra, han slåss och man får inte ta i honom. Det har man inte fått göra på hela dagen, så fort jag tagit i honom har han skrikit! :-S
    ELI 79 skrev 2011-02-22 18:31:55 följande:
    Det är inte så att han skriker och att du inte får peta på honom för att han har ont (i magen) då? 

Håller med om att det kan vara bra att åka in och få en bedömning om inte annat för att utesluta ngt inom "akut buk"-området, (tex appendicit eller ileus) med tanke på att han inte upplevs som "så magsjuk". Kräkningar är ju inte helt ovanligt i samband med flera sådana tillstånd och även det här att bara vilja ligga still och inte vilja att ngn rör en (för att man har ont).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79
    Mela78 skrev 2011-02-22 18:34:57 följande:
    Maten är inget problem, och som du säger har han inte kräkits och diarréat så mycket. Men ibland blir de små uttorkade fortare än man anar. Ett observandum är ju att han inte kissat speciellt mycket och det i kombination med hans slöhet under dagen är inget bra tecken. Att han skriker kan både vara ett tecken på att han mår bättre och orkar skrika, men även att han mår sämre. Hur mycket väger han?

Får ni i honom något nu? 
    ja det är ju så man tänker, han kanske har ont någonstans? han skrek såhär vid 15-tiden också, en av de få gånger han var uppe o bajsade på pottan. Då hade han helt klart ont i magen! Nu har han lugnat sig lite så nu äter han en isglass igen och druckit kanske 1 dl saft.
    Han väger 16 kg så han har mkt att ta av

Funderar på om han fått i sig nåt han inte tål men då borde han ju inte ha feber och det luktar magsjuka så det är nog en vanlig magsjuka men att det tagit hårt på honom.

Han har inte lekt NÅT i dag. Han sov fram till 10:30, sedan satt han och tittade på film och drack 1½ mugg saft i typ 30 minuter, gick och la sig i sängen och tittade på film. Somnade igen kl. 13...väckte honom kl. 15 för att försöka få i honom nåt. Då åt han 2 glassar och drack typ 2 klunkar saft...somnade om kl. 16 igen och vid 17:30 vaknade han men då låg han bara i sängen o då ringde jag 1177.
    Vid 18 gick han upp o började skrika och skrek alltså i 30 minuter och sparkade och slog och drog i mig. Efter ytterligare 10 min fick jag honom att ta emot en glass, så nu sitter han i sängen och tittar på film igen, men har i alla fall ätit upp den där glassen....
    Så han har ju inte rört sig ur sängen i stort sätt i dag förrän då när han började gasta givetvis när jag hade ringt 1177 hihi
Svar på tråden Allergitråden