• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-22 13:45:27 följande:
    Inte försökt, men när vi har tagit napp med förstort hål så har han bara hostat och satt i halsen.. Men nu kanske det är på väg att vända hoppas vi. Maken fick i honom flaska i för middags. Enda problemet nu är att jag skulle behöva en pump. Har så svårt att handmjölka eller handpumpa (har en apotekets pump = misshandel)..

TIPS någon? Elektrisk?
    ingen av mina grabbar har kunnat amma så jag pumoade och hade en meleda eller vad heter de. köpte den för typ 4-500 kr men den var superbra. elektrisk!
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-22 13:45:27 följande:
    Inte försökt, men när vi har tagit napp med förstort hål så har han bara hostat och satt i halsen.. Men nu kanske det är på väg att vända hoppas vi. Maken fick i honom flaska i för middags. Enda problemet nu är att jag skulle behöva en pump. Har så svårt att handmjölka eller handpumpa (har en apotekets pump = misshandel)..

TIPS någon? Elektrisk?
    Jag kör med meda handpump från babyproffsen.

Vilken sort du använder beror på hur mycket du ska pumpa och hur länge.Är det bara för en kortare period så går det att hyra en pump från BB
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-22 14:10:46 följande:
    ingen av mina grabbar har kunnat amma så jag pumoade och hade en meleda eller vad heter de. köpte den för typ 4-500 kr men den var superbra. elektrisk!
    Är de såpass billiga ändå?
    Trodde de elektriska kostade ett par tusen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-22 14:31:42 följande:
    Är de såpass billiga ändå?
    Trodde de elektriska kostade ett par tusen.
    beror väl på uhr avancerade man vill ha men jag hade en liten elektrisk och med stora sonen pumpade jag ju till varje mål i 5 v o den räckte mer än väl o jag hade MASSOR av mjölk!
  • SmillaMilla

Hej,

Celiaki är ju egentligen ingen allergi, men någon som har kunskap?

Vi blev snabbt skickade på blodprov för celiaki i dag. Men när jag läser på celiaki.se så skall man ju ta ett prov från tunntarmen. Men räcker det med blodprov?

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-22 13:55:27 följande:
    Elektrisk tror jag är bäst fast de kan väl vara ganska dyra?
    Meddela har också en handpump som ser precis ut som en elektrisk. den är ganska billig och den tycker jag funkade bra ifall man inte vill lägga ut jättemycket pengar på en dyr elektrisk.

Har en här hemma som bara är använd 1 gång (köpte ny när jag fick dottern men det funkade aldrig med amning och tid för att pumpa fanns inte) om du vill ha den.
    Åh, vad gulligt! Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Jag hittade en Meleda electrisk på Blocket som min snälla pappa fick åka och hämta. Hoppas att den funkar bra, annars hör jag av mig.

Jag har 3 barn men heller aldrig lyckats pumpa ut. Finns ingen tid över och sen har jag haft svamp i mjölkgångarna och då har det absolut inte varit aktuellt direkt...
    Men nu tar ju den lille inte flaskan utan bröstmjölk.

Ropar dock ett litet hurra för vi har fått honom att äta två gånger ur flaskan idag utan protester! Men nu får han nog amma resten av dagen för mina bröst mår inte bra av att handmjölkas.. Obestämd Och någon mjölkstockning är det sista vi behöver nu.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-02-22 16:02:07 följande:
    Hej,

Vi blev snabbt skickade på blodprov för celiaki i dag. Men när jag läser på celiaki.se så skall man ju ta ett prov från tunntarmen. Men räcker det med blodprov?
    Hej!
    Här står lite kort om hur det brukar gå till. Man kollar alltid först med blodprov och sen ev gastro. Jag har även länk till celiakitråden i min pres.

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148.html
  • Maddisen80
    SmillaMilla skrev 2011-02-22 16:02:07 följande:
    Hej,

Mig tog de bara ett blodprov på. För de ville göra en gastroskopi med ,men då skulle jag ha äta gluten i 3 månader och de kunde inte jag för jag sket på mig .Så har ätit glutenfritt 1 och ett halvt år
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-02-22 16:57:22 följande:
    Hej!
    Här står lite kort om hur det brukar gå till. Man kollar alltid först med blodprov och sen ev gastro. Jag har även länk till celiakitråden i min pres.

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148.html
    Maddisen80 skrev 2011-02-22 17:29:34 följande:
    Mig tog de bara ett blodprov på. För de ville göra en gastroskopi med ,men då skulle jag ha äta gluten i 3 månader och de kunde inte jag för jag sket på mig .Så har ätit glutenfritt 1 och ett halvt år
    Tack för era svar. Hoppar in i celiakitråden för fler frågor.
  • Maddisen80
    SmillaMilla skrev 2011-02-22 17:31:15 följande:
    Maddisen80 skrev 2011-02-22 17:29:34 följande:
    Tack för era svar. Hoppar in i celiakitråden för fler frågor.
    Varsegod ;:)
Svar på tråden Allergitråden