• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-23 22:40:29 följande:
    dålig viktuppgång, är det farligt egentligen eller är det mer tal om att något "skulle vara fel" på barnet? Amanda är 8mån och väger bara 7kg. Har sen 4 mån börjat tappa och nu senaste 2 mätningarna så har hon stått still på längden och nu går hon dessutom ner i vikt. ungefär 100g i veckan, senaste 3veckorna. Då tycker jag ändå hon ätit jättebra. Idag åt hon en flaska välling vid kl 7 och sen några skedar fruktpure under dagen. Är skitnervös vad vågen kommer att säga nästa gång. Hur mycket kan hon gå ner innan man ska "bli jätteorolig"?

Mama Law: Usch så jobbigt! att ständigt behöva kämpa och slita. Hoppas att det kommer ordna sig så han hinner med skolstart nu i höst!
    Nej det är inte farligt med dålig viktuppgång. Men det kan ju vara symtom på någon sjukdom och därför är det bra att det kollas upp. De flesta barn med dålig viktuppgång är inte sjuka men det är ändå bra att sjukvården har koll. Det du ska titta på framförallt är att hon är pigg och verkar frisk. Min dotter har kännts pigg och frisk nästan hela tiden så de flesta läkare har inte oroat sig speciellt mycket men vi har fått tagit en hel del prover för att utesluta olika sjukdomar. Våra barn har ju dessutom sina allergier som kan spela in. Som jag skrev tidigare, min dotter är 2 år och väger 9,5 kg! och var då normalviktig som bebis. Läkarna har inte hittat att det skulle vara något fel än så länge. Men jag har precis som du lite ont i magen varje gång det ska vägas. Känns lite som vi har misslyckats varje gång hon inte går upp i vikt. Obestämd
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-23 19:05:38 följande:
    Nu hittar jag inte, men vem skrev om Ricedream på dagis?
    det var nog jag, om du menar apropå röda eksem runt munnen?
    tes 75 skrev 2011-02-23 07:13:29 följande:
    haft napp ute i kylan?

så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan.
  • annakohler

hur stor risk kan det vara att vårt tredje barn får värre allergier än mig o sambon våra 2 barn har med allergier..

har förmodligen plussat och börjar bli orolig för att det barnet blir värre allergisk

• Allrona
    annakohler skrev 2011-02-24 07:49:44 följande:
    hur stor risk kan det vara att vårt tredje barn får värre allergier än mig o sambon våra 2 barn har med allergier..

har förmodligen plussat och börjar bli orolig för att det barnet blir värre allergisk
    Kan inte svara på din fråga men fick precis den här i min mail som kanske kan vara intressant för dig.
    http://www.matnyttig.se/articles/10-kunskap/230-omega-3-skyddar-barn-mot-matallergi
  • annakohler

var en jättebra sida. kanske jag har funnit orsaken till min yngsta sons reaktion
    fick lust att prova gul kiwi

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 06:10:53 följande:
    Nej det är inte farligt med dålig viktuppgång. Men det kan ju vara symtom på någon sjukdom och därför är det bra att det kollas upp. De flesta barn med dålig viktuppgång är inte sjuka men det är ändå bra att sjukvården har koll. Det du ska titta på framförallt är att hon är pigg och verkar frisk. Min dotter har kännts pigg och frisk nästan hela tiden så de flesta läkare har inte oroat sig speciellt mycket men vi har fått tagit en hel del prover för att utesluta olika sjukdomar. Våra barn har ju dessutom sina allergier som kan spela in. Som jag skrev tidigare, min dotter är 2 år och väger 9,5 kg! och var då normalviktig som bebis. Läkarna har inte hittat att det skulle vara något fel än så länge. Men jag har precis som du lite ont i magen varje gång det ska vägas. Känns lite som vi har misslyckats varje gång hon inte går upp i vikt. Obestämd
    aah, tack! Då ska jag kanske ta och slappna av litegrann. Detta med att hon går upp dåligt, eller går ner är en ständig tandvärk men vi är ju redan under utredning så finns ju inte mycket man kan göra åt saken just nu ändå. Nästa uppföljning är om 2mån, känns som lång tid men det tar väl tid för att se om hon reagerar på mjölkfri kost. Skönt att få höra att det iaf inte är farligt.

väger hon bara 9,5? Oj. Det var mig ingen stor bit. Ja, då ska jag kanske sluta klaga också. Amanda väger ju iaf 7kg och jag hoppas att hon inte går ner speciellt mycket mer. Skönt iaf att hon verkar frisk!
    Jag förstår också vad du menar med att känna sig misslyckad, men jag tror faktiskt ärligt inte att vi skulle kunnat göra något åt saken. Vissa barn kanske går ner i vikt helt enkelt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Bokhylla

Mama Law .... har inte orden att uttrycka det jag känner när jag läser hur din familj blir behandlad. Inte heller någon möjlighet att hjälpa dig att strida.
     Men du finns ofta i mina tankar och jag önskar dig kraft och mod att fortsätta din (helt galna) kamp för ditt barn.

Miralicia : Du är min stora matidol!!

Var på uppföljning igår på barn med E. han var fin i huden och verkar må bra (trots mormors blunder här om kvällen) Blev sagt att jag skulle öka på baskosten.
    Så less på mig själv att jag vek ner mig och handlade mot bättre vetande igår. Jag VET att han reagerar på majs, men ändå gör jag som dom säger och äter majs igår.

20 min efter jag ammat är hela E täckt med nässelutslag. Så himla onödig!

Dom vill inte ta mer prover, utan det ska testas fram det han tål/ inte tål.

Känns som jag irrar i en labyrin utan ljus.

• annakohler

tycker du ska ta bort majs självmant lyssna på dig själv o iinte på läkaren

• mithrandil
    Bokhylla skrev 2011-02-24 09:23:31 följande:
    Mama Law .... har inte orden att uttrycka det jag känner när jag läser hur din familj blir behandlad. Inte heller någon möjlighet att hjälpa dig att strida.
     Men du finns ofta i mina tankar och jag önskar dig kraft och mod att fortsätta din (helt galna) kamp för ditt barn.

Miralicia : Du är min stora matidol!!

Var på uppföljning igår på barn med E. han var fin i huden och verkar må bra (trots mormors blunder här om kvällen) Blev sagt att jag skulle öka på baskosten.
    Så less på mig själv att jag vek ner mig och handlade mot bättre vetande igår. Jag VET att han reagerar på majs, men ändå gör jag som dom säger och äter majs igår.

20 min efter jag ammat är hela E täckt med nässelutslag. Så himla onödig!

Dom vill inte ta mer prover, utan det ska testas fram det han tål/ inte tål.

Känns som jag irrar i en labyrin utan ljus.
    stackars barn!
    Varför vill dom inte ta fler prover?
    Tycker dom att det är bättre då att barnet får en jobbig reaktion istället för att behöva bli stucken eller vad är det frågan om? Så jobbigt. Lita på dig själv, det är nog det enda rätta du kan göra!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-24 09:07:19 följande:
    aah, tack! Då ska jag kanske ta och slappna av litegrann. Detta med att hon går upp dåligt, eller går ner är en ständig tandvärk men vi är ju redan under utredning så finns ju inte mycket man kan göra åt saken just nu ändå. Nästa uppföljning är om 2mån, känns som lång tid men det tar väl tid för att se om hon reagerar på mjölkfri kost. Skönt att få höra att det iaf inte är farligt.

väger hon bara 9,5? Oj. Det var mig ingen stor bit. Ja, då ska jag kanske sluta klaga också. Amanda väger ju iaf 7kg och jag hoppas att hon inte går ner speciellt mycket mer. Skönt iaf att hon verkar frisk!
    Jag förstår också vad du menar med att känna sig misslyckad, men jag tror faktiskt ärligt inte att vi skulle kunnat göra något åt saken. Vissa barn kanske går ner i vikt helt enkelt.
    Nej, vi kan verklligen inte göra mer. Proppar i henne så mycket mat och fett som det bara går. Hon är en riktigt aktiv tjej och gör antagligen av med bra mycket mer calorier än de flesta andra barn. När vi gjorde kostregistrering fick hon i sig 50% mer calorier än vad en då 1,5 åring ska behöva  Det är ju liksom det enda man kan göra, få i dem mat. Växa kan vi ju inte göra åt dem Flört

Jag tycker inte alls att du ska sluta klaga bara för att min dotter också är liten. Att barnen inte går upp i vikt ÄR jobbigt och speciellt eftersom man känner att man är under bevakning med ständiga vägningar. Så du får klaga här i tråden hur mycket du vill Skrattande 
Svar på tråden Allergitråden