• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    saffe skrev 2011-02-23 15:13:53 följande:
    Ok, det var intressant! Hon är alltid kall om fötterna i vanliga fall, det är t.om så att andra brukar kommentera det om dom känner på hennes fötter. Det spelar ingen roll hur tjocka strumpor vi än har. Fröken på dagis nämnde igår att dom har väldigt kallt på golvet på dagis och undrade om vi kunde ta med mockasiner till E. Så det kanske kan vara nåt sånt... Ska hålla koll på det!
    Testat ullsockar eller i annat funktionsmaterial som inte blir så kalla? Sen har jag hört att om barnen har funktionsståll (långkalsonger) så blir inte fötter och händer lika kalla. Vet inte om det funkar, men värt att prova kanske.

Mockasiner har mina på sig men nackdelen med dem är att de ofta blir svettiga och sen när man går ut så blir ju fötterna iskalla direkt..
    Ett annat råd är att byta sockar ett par gånger per dag.

Mina fötter blir iskalla om jag har bomullsstrumpor på mig. Även om jag inte har svettats. Bättre barfota i tofflor än kall bomull...

Du får väl testa och se, om det kan hjälpa..
  • Tibell

K kavat : jag kanske ? Dottern fick ju den där innan vi ( eller rättare sagt ni ;) ) kom på att det var den hon reagerade på..

• saffe
    Kavat skrev 2011-02-23 19:01:05 följande:
    Testat ullsockar eller i annat funktionsmaterial som inte blir så kalla? Sen har jag hört att om barnen har funktionsståll (långkalsonger) så blir inte fötter och händer lika kalla. Vet inte om det funkar, men värt att prova kanske.

Mockasiner har mina på sig men nackdelen med dem är att de ofta blir svettiga och sen när man går ut så blir ju fötterna iskalla direkt..
    Ett annat råd är att byta sockar ett par gånger per dag.

Mina fötter blir iskalla om jag har bomullsstrumpor på mig. Även om jag inte har svettats. Bättre barfota i tofflor än kall bomull...

Du får väl testa och se, om det kan hjälpa..
    Tack för tipsen!
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-23 18:59:25 följande:
    K kavat : nej jag vet ju inte om de brukar klia. Dessa gör det i allafall. Hon har kliat tills det gått hål och gråter såklart när man smörjer :(
    Men sen är det ju knappt några mängder så man känner sig lite löjlig som en spekulerar..
    stackarn! jag tycker det är mkt!!! klart ni ska reagera på det där. det måste ju bero på nåt. hade mina barn sett ut sådär så hade jag verkligen luskat i det. nu vet jag ju att ni är vana vid att hon har utslag typ hela tiden men jag tycker ändå ni ska försöka luska...
  • LillSkruttet

Skitdepp idag. Var på bvc med lillkillen. Han hade ökat i vikt med bara 100g på en dryg månad. Han är alltså nästan 6 månader och väger 7090 g. Hans viktkurva forsätter att dala... Fick ordination att energiberika ALLT jag ger honom. Så nu ska jag skvätta olja även i Nutramigenen. Uppföljning på 6-månaders läkarkontroll om 2 veckor. Om inget synbart skett då får läkaren bedöma om det krävs en remiss till barnmottagningen även för vikten. *suckar* 

Pratade i alla fall med Leos läkare på allergimottagningen, i telefonen igår (25 minuter!) och vikom fram till att vi ska få kontakt med dietist. Vi ska också testa olika födoämnen och föra matdagbok för att se om och vad han reagerar på. Sen får det ligga till grund för ev fortsatta specifika allergitest. Nästa läkarbesök ska även dottern få följa med, man skall också göra ett nytt pricktest på henne då vi aldrig får henne helt eksemfri heller. 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79

Lillkillen hade gått ner 1 KG på en dag jösses! tur han har massor att ta av!

Någon speciellt jag ska tänka på nu när han (förhoppningsvis) börjar äta snart igen. Ska jag vara försiktig med något speciellt. Han får ju inget sädesslag alls och inte mjölk såklart men nåt annat som man bör vara försiktig med såhär efteråt??

Nu har stora killen börjat kräkas och han har verkligen inget att ta av så jag hoppas inte han blir lika påverkad!

• Allrona

Lillakruttet - vi går på barnmottagningen med min dotter för hennes vikt. Det som har hänt hittils är att vi har fått gå hos dietist en gång i månaden och då samtidigt väga henne. Vi har fått göra en kostregistrering dvs en utförlig matdagbok för att beräkna näringsintag. Vi har tagit en massa prover Och så har vi fått fettberikningar att blanda i maten utskrivet. Men hon går fortfarande upp dåligt i vikt så vi får väl se vad nästa steg är. Min dotter vägde 3400 g när hon föddes och väger nu 9,5 kg vid ganska exakt 2 år, hon gick upp ok till ca 6 månader och har därefter tappat på kurvan vid varje vägning.

• LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-02-23 19:58:56 följande:
    Lillakruttet - vi går på barnmottagningen med min dotter för hennes vikt. Det som har hänt hittils är att vi har fått gå hos dietist en gång i månaden och då samtidigt väga henne. Vi har fått göra en kostregistrering dvs en utförlig matdagbok för att beräkna näringsintag. Vi har tagit en massa prover Och så har vi fått fettberikningar att blanda i maten utskrivet. Men hon går fortfarande upp dåligt i vikt så vi får väl se vad nästa steg är. Min dotter vägde 3400 g när hon föddes och väger nu 9,5 kg vid ganska exakt 2 år, hon gick upp ok till ca 6 månader och har därefter tappat på kurvan vid varje vägning.
    Usch då....stackars liten. Ja 9,5 kg när man är 2 år är inte mycket alls det. Leo vägde 3480g vid födseln och gick upp bra i början, men sedan 2 månader tillbaka så dalar kurvan och det syns tydligt. Han låg tack och lov 1,5 standardavvikelse ÖVER normalkurvan när han började dala. Men nu ligger han nästan 1,5 standardavvikelse UNDER. Så det är stor skillnad på kort tid. Dock är vikten fortfarande helt ok löstaget ur sitt sammanhang. Men frågan är vart det tar vägen. Känns skönt i alla fall att det är under lite översikt. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Allergitråden