• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 09:41:50 följande:
    Nej, vi kan verklligen inte göra mer. Proppar i henne så mycket mat och fett som det bara går. Hon är en riktigt aktiv tjej och gör antagligen av med bra mycket mer calorier än de flesta andra barn. När vi gjorde kostregistrering fick hon i sig 50% mer calorier än vad en då 1,5 åring ska behöva  Det är ju liksom det enda man kan göra, få i dem mat. Växa kan vi ju inte göra åt dem Flört

Jag tycker inte alls att du ska sluta klaga bara för att min dotter också är liten. Att barnen inte går upp i vikt ÄR jobbigt och speciellt eftersom man känner att man är under bevakning med ständiga vägningar. Så du får klaga här i tråden hur mycket du vill Skrattande 
    haha.. tack! Ja, viktnedgången upptar verkligen mycket tankar och energi just nu.
    Sen tar alla utredningar och allt så extremt lång tid! Jag måste verkligen jobba på mitt tålamod. vill helst det ska ge resultat direkt.

Hur länge har er dotter ökat dåligt i vikt? Växer hon också dåligt på längden eller är det bara vikten?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

Hur stora är era barn? Vår 4,5 åring har alltid varit liten men när han var på 2,5 årskontrollen började han plana. Han är inte jätteliten men alla i samma ålder är 5-10 cm längre. T o m tjejerna som nu brukar visa sig lite kortare är generellt sett längre.

Sonen är 102 cm lång och väger ca 17 kg. Han är smalare än vad vikten visar. Han har ben och armar som är supertunna och han kan fortfarande ha kläder i stl 98...

Vi hade funderingar kring hypothyreos men då han hade växt lite grann under hösten så struntade de i det.
    E's läkare trodde att storebror också ev är veteallergisk men isf vore enda symtomet hård mage och ibland ont i magen (ca en gång i månaden har han apont och blir blev och kallsvettig, ibland kräks han, nästa dag är han som vanligt)

Bör man utreda honom för hans längd eller är det bara att vi har "otur" att han har stora vänner.
    Ni som har barn i denna ålder eller äldre, hur stora är/var de i samma ålder?

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-24 09:47:00 följande:
    haha.. tack! Ja, viktnedgången upptar verkligen mycket tankar och energi just nu.
    Sen tar alla utredningar och allt så extremt lång tid! Jag måste verkligen jobba på mitt tålamod. vill helst det ska ge resultat direkt.

Hur länge har er dotter ökat dåligt i vikt? Växer hon också dåligt på längden eller är det bara vikten?
    Hon växte ok till hon var ca 6-7 månader och efter det har hon tappat på sin kurva varje gång vi har vägt henne. Längden är det lite bättre med, hon tappar på kurvan även där men inte lika mycket. Ett par gånger har hon stått still i längd när vi har mätt. Jag tror hon är ca 83 cm nu! En liten men väldigt tuff tjej! Skrattande
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-24 10:33:12 följande:
    Hon växte ok till hon var ca 6-7 månader och efter det har hon tappat på sin kurva varje gång vi har vägt henne. Längden är det lite bättre med, hon tappar på kurvan även där men inte lika mycket. Ett par gånger har hon stått still i längd när vi har mätt. Jag tror hon är ca 83 cm nu! En liten men väldigt tuff tjej! Skrattande
    Skönt att höra att de kan stå still på längden men att det kanske kommer igen senare.
    Amanda har varit lika lång de senaste 2 mätningarna, men då kanske hon kommer växa lite mer på längden nu framöver då. Hoppas er tjej "bara ska vara" liten då. det är ju inte alla som blir stora och långa. Huvudsaken är väl att hon mår bra!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

Mithrandil: min son har stått still över ett år men han är ju som sagt 4,5 år men ändå..

• maribel

Hej allihopa, har riktig idé torka när det gäller nya lunch och middagsrätter. Har kollat igenom era recepttrådar och hittat lite inspiration men nu behövs mer. Tycker det är ok att laga mjölk och äggfritt men när desssutom vete och fisk också ska elimineras blir det lätt att man hamnar i korv och kycklingträsket. Blir tyvärr att jag och mannen äter en rätt och barnen en annan. Hundra kastruller senare vore det kul med variation!

Har ni några bra lunch el middagsalternativ när det mesta som sagt ska bort?

• Miralicia
    maribel skrev 2011-02-24 11:44:05 följande:
    Hej allihopa, har riktig idé torka när det gäller nya lunch och middagsrätter. Har kollat igenom era recepttrådar och hittat lite inspiration men nu behövs mer. Tycker det är ok att laga mjölk och äggfritt men när desssutom vete och fisk också ska elimineras blir det lätt att man hamnar i korv och kycklingträsket. Blir tyvärr att jag och mannen äter en rätt och barnen en annan. Hundra kastruller senare vore det kul med variation!

Det mesta går att laga utan det mesta genom att vällja alternativa produkter.
    Det jag gett upp hoppet om/inte ens brytt mig om att testa ens är att få till rena äggrätter. Men i övrigt så går i princip allt i kött/chark/kycklingväg att få till.
    Vad brukar/vill du laga till annars om du inte skulle behöva allergianpassa?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona
    maribel skrev 2011-02-24 11:44:05 följande:

Min nya favvo till barnen är hemmagjorda fiskpinnar. Du skär torskblock (eller annan vit fisk) i lagom stora bitar och panerar med risdryck och polenta. Superenkelt och alla i familjen gillar det.
  • ELI 79

Det märks tydligt att det är allergi som gör E röd om kinderna och svullen om magen för nu när han bara druckit och ätit typ lite yoghurt och rån så är han jättefin! Soja lär det ju inte vara med andra ord för han har ju ätit små mängder yoghurt.
    Undrar? Kanske är så att han plockar i sig lite grejer med vete i emellanåt vilket vi då inte vet om?

• Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-24 12:45:00 följande:
    Det märks tydligt att det är allergi som gör E röd om kinderna och svullen om magen för nu när han bara druckit och ätit typ lite yoghurt och rån så är han jättefin! Soja lär det ju inte vara med andra ord för han har ju ätit små mängder yoghurt.
    Undrar? Kanske är så att han plockar i sig lite grejer med vete i emellanåt vilket vi då inte vet om?
    Usch nu ska jag vara riktigt jobbig, hur är det på förskolan?
    Är de noga med torka av matplats etc?
Svar på tråden Allergitråden