• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie

Hej på er! 
    Gekås Ullared har öppnat egen restaurang:
    http://gt.expressen.se/nyheter/1.2341461/mums-for-morgan
    http://www.gekas.se/Default.aspx?tabid=422

Citerar "Det finns även alternativ för vegetarianer, laktos- och glutenintoleranta"  
    Just nu hinner jag inte kontakta dem pga flytt, men undrar om nån av er har kollat upp deras alternativ till allergiker? Dvs de som är allergiska mot mjölkprotein (och ägg och/eller soja o baljväxter) eller allergi mot veteprotein.
    Asch, ni vet vad jag menar.
    Inboxa mig i så fall om jag inte hinner kika in här de kommande dagarna.

Ha det!   

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 18:21:52 följande:
    Hur har ni gjort med era mjökallergiker när det kommer till egen barnmat? Jag vet att BVC rekommenderade osaltat smör i all barnmat man gav från början när man började med fast föda. Det funkade ju på dottern som inte var mjölkallergiker. Men nu står jag och lagar egen puré till sonen pga hans allergier, och när jag skulle köpa mjölkfritt margarin idag såg jag att det är salt i vart enda ett. Så jag kom hem utan margarin. Visst kan jag tillsätta rapsolja istället, men det blir ju olja i precis ALLT han äter just nu och det kan ju också göra att det blir lite väl mycket sprutt på magen......
    Hur har ni gjort?? Sonen är ju bara knappt 6 månader. 
    Jag hade gett det för det är så liten mängd salt.
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-02-24 18:34:30 följande:
    Den lilla mängd salt som det blir av margarinet gör inget.
    Ok. Tänkte mest eftersom bvcsköterskan sade att man skulle vara noga med att välja det osaltade smöret när vi tillsatte fett till dottern. 
    Nu köpte jag ju inget mjölkfritt margarin dock. Så jag får ta rapsolja dn här gången.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 19:30:44 följande:
    Ok. Tänkte mest eftersom bvcsköterskan sade att man skulle vara noga med att välja det osaltade smöret när vi tillsatte fett till dottern. 
    Nu köpte jag ju inget mjölkfritt margarin dock. Så jag får ta rapsolja dn här gången.  

Vi har haft två olika bvc-sköterskor till mina barn och båda har sagt att det salt som finns i tex smör och befintligt i annan mat är ok. Men man ska inte tillsätta salt i maten. Så har i alla fall de resonerat, sen om det är rätt eller fel vet inte jag Glad Men är du osäker så välj olja istället.

• 2små2stora

I normalsaltat smör är det 1.2% salt i ett paket är det 6g. I 1g smör är det 0.012g salt dvs mycket små mängder. Om jag nu räknat rätt.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-24 18:21:45 följande:
    Fy vad tråkigt

Idag har vi konstaterat att W reagerar på luftburet ägg 30 min efter avslutad middag så börjar han kräkas och har nog kräkts upp hela portionen gröt.
    Nej, vad jobbigt med luftburet.
    Men skönt att VETA ändå på ett sätt gissar jag.
  • Kavat

Jag hade gett mjölkfritt margarin till mina utan tvekan.
    Risdryck får man ju också ge i välling osv och där är ju också pyttelite salt tillsatt, men inte mer än vad som finns i kroppen har jag för mig Miralicia skrev en gång för länge sedan.

• ELI 79
    Allrona skrev 2011-02-24 20:08:14 följande:

Vi har haft två olika bvc-sköterskor till mina barn och båda har sagt att det salt som finns i tex smör och befintligt i annan mat är ok. Men man ska inte tillsätta salt i maten. Så har i alla fall de resonerat, sen om det är rätt eller fel vet inte jag Glad Men är du osäker så välj olja istället.

samma här med vår bvc sköterska. den salt som finns i mat (t ex när man börjar ge barnet korv etc) och smör behöver man inte vara rädd för
  • mithrandil

Nu tänker jag gå lite OT men tänkte att ni alla i denna tråden är så kloka och förståndiga så att jag ville fråga er alla iaf.
    amanda är ju sjuk, igår kl 7 drack hon 1 flaska välling och under dagen fick jag i henne sammanlagt den och nästan en burk fruktpure. Hon drack 1 flaska välling under natten och 1 flaska i morse. Sen har jag inte fått i henne ett dugg mer. Inget vatten, ingen välling ingenting. Hade samma blöja från tidig morgon tills hon gick och la sig men var inte mer än ett par droppar i.

Var till vc med henne men de sa att jag skulle tvinga i henne vatten och avvakta tills efter helgen. Om hon inte kissar mer än några droppar på 12 timmar, är inte det något man bör kolla upp då? så hon inte är uttorkad eller liknande?

fick tack och lov i henne nästan ½ flaska välling nu innan hon gick och la sig också så jag hoppas hon kissar lite under natten. Oroande det här att hon inte äter, framför allt som att hon går ner i vikt även när hon äter bra.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-24 20:35:53 följande:
    Nu tänker jag gå lite OT men tänkte att ni alla i denna tråden är så kloka och förståndiga så att jag ville fråga er alla iaf.
    amanda är ju sjuk, igår kl 7 drack hon 1 flaska välling och under dagen fick jag i henne sammanlagt den och nästan en burk fruktpure. Hon drack 1 flaska välling under natten och 1 flaska i morse. Sen har jag inte fått i henne ett dugg mer. Inget vatten, ingen välling ingenting. Hade samma blöja från tidig morgon tills hon gick och la sig men var inte mer än ett par droppar i.

Var till vc med henne men de sa att jag skulle tvinga i henne vatten och avvakta tills efter helgen. Om hon inte kissar mer än några droppar på 12 timmar, är inte det något man bör kolla upp då? så hon inte är uttorkad eller liknande?

fick tack och lov i henne nästan ½ flaska välling nu innan hon gick och la sig också så jag hoppas hon kissar lite under natten. Oroande det här att hon inte äter, framför allt som att hon går ner i vikt även när hon äter bra.
    hon bör kollas upp om hon inte kissar!
    det som de rekommenderar och som jag fick göra med min son nu i tisdags när han var så dålig var att tvinga ner vatten. jag fick hålla i honom och öppna munnen o hälla i 5 ml vatten i ett medicinmått.
Svar på tråden Allergitråden