• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-02-23 07:13:29 följande:
    haft napp ute i kylan?

så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan.
    tes 75 skrev 2011-02-24 07:23:00 följande:
    det var nog jag, om du menar apropå röda eksem runt munnen?
    tes 75 skrev 2011-02-23 07:13:29 följande:
    haft napp ute i kylan?

så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan.
    Tack!

Tål han inte sädesslag så ta bort Ricedream! Det är många nu i tråden vars barn inte klarar av Ricedream. Eftersom ni har märkt att han reagerar där och inte hemma så skulle jag absolut börjat med en sådan "lätt" sak att ta bort och se om det gör skillnad.

Vi fick själva köpa in Carlshamns risdryck, lämna kvitto. Men i och med att den håller i en mindre evighet utan kylförvaring så funkar det ju att köpa mycket när vi köpte.
  • ELI 79

Agnes: vet eg inte det. :( har försökt vara tydlig med hur känslig han är men det verkar inte riktigt gå in. Har pratat med dem om att ha ett möte. Funderar på att skriva ett infoblad till alla avd eftersom de är där varje em. De vet nig inte så mycket tyvärr :(

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-24 12:45:00 följande:
    Det märks tydligt att det är allergi som gör E röd om kinderna och svullen om magen för nu när han bara druckit och ätit typ lite yoghurt och rån så är han jättefin! Soja lär det ju inte vara med andra ord för han har ju ätit små mängder yoghurt.
    Undrar? Kanske är så att han plockar i sig lite grejer med vete i emellanåt vilket vi då inte vet om?
    Jadu, våra verkar ju följas åt.. Är du säker på att han inte reagerar på kontakt.. Eller att han är så känslig att det räcker att han tar i något som någon annan tagit i och sen stoppar sina fingrar i munnen...?

Min lille såg fruktansvärd ut i går. Men vet inte om det var kombo dagis och hemma. De andra fick hamburgare på dagis - bröd till lunch. Han verkar bli sämre varje gång de äter bröd där.. Trots extra personal vid matbordet och städ direkt efteråt.
    Vi åt "ny" skinka oå bit hemma och ja, enligt innehåll såg den ok ut, men både jag och sonen reagerade... Hm. Han blev röd i ansiktet. Jag fick klåda i ansiktet efter en kvart och sen vaknade sonen på natten och kunde absolut inte sova.. Och var superilsk jätte ledsen och kliade och så kom eksemen igår så maken fick knappt lämna honom på dagis för han var ledsen. I går kliade han massa när han kom hem och efter sedvanliga tvätt och insmorningar och byte av kläder så la klådan sig, men han var inte sig lik. Somnade tidigt och sov länge... Stackars liten...
  • tes 75
    maribel skrev 2011-02-24 11:44:05 följande:
    Hej allihopa, har riktig idé torka när det gäller nya lunch och middagsrätter. Har kollat igenom era recepttrådar och hittat lite inspiration men nu behövs mer. Tycker det är ok att laga mjölk och äggfritt men när desssutom vete och fisk också ska elimineras blir det lätt att man hamnar i korv och kycklingträsket. Blir tyvärr att jag och mannen äter en rätt och barnen en annan. Hundra kastruller senare vore det kul med variation!

Har ni några bra lunch el middagsalternativ när det mesta som sagt ska bort?
    vi kör ofta på Findus potatisbullar, bacon & lingonsylt. iogs kanske potatisbullarna kan vara kontaminerade med vete iom friteringen..
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-24 12:55:57 följande:
    tes 75 skrev 2011-02-24 07:23:00 följande:
    det var nog jag, om du menar apropå röda eksem runt munnen?
    Tack!

Tål han inte sädesslag så ta bort Ricedream! Det är många nu i tråden vars barn inte klarar av Ricedream. Eftersom ni har märkt att han reagerar där och inte hemma så skulle jag absolut börjat med en sådan "lätt" sak att ta bort och se om det gör skillnad.

Vi fick själva köpa in Carlshamns risdryck, lämna kvitto. Men i och med att den håller i en mindre evighet utan kylförvaring så funkar det ju att köpa mycket när vi köpte.
    problemet är att han inte dricker Carlshamns risdryck annat än i välling, ren ratar han den (den smakar ju lite annorlunda än ricedream). så så länge det "bara" är utslag runt munnen som symptom får nog nyttan med kalciumet etc i risdrycken ta överhanden, särskilt eftersom han inte tål några fruktjuicer heller. men blir det värre ska vi be dem ta bort rismjölken på dagis och se om det blir bättre då.
  • Tibell

Fått en liten bättre bild på hönans fläck. Såhär ser den alltså ut. Hon har väl kanske 5-6 st totalt .
    Försvinner som sagt inte med kortison utan bleknar av sig självt efter ett tag. Ibland är de borta i flera veckor isträck. Men när de väl blossat upp tar det evigheter innan de försvinner...
    Hennes eksem ser något bättre ut idag. Har fortarande ingen aning om vad det berodde på...
  • tes 75

förresten, någon som vet om det finns någon endaste smörgåsskinka som inte innehåller druvsocker? jag (& mina barn) är allergiska mot både vete & majs, så inget druvsocker funkar. jag åt en färdigrätt med druvsocker i häromkvällen, & svällde upp så mycket om magen att jag såg gravid ut. lade tom ut en bild på facebook & lurade halva vännerlistan att #3  var på gång Skrattande

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-24 13:33:58 följande:

Fått en liten bättre bild på hönans fläck. Såhär ser den alltså ut. Hon har väl kanske 5-6 st totalt .
    Försvinner som sagt inte med kortison utan bleknar av sig självt efter ett tag. Ibland är de borta i flera veckor isträck. Men när de väl blossat upp tar det evigheter innan de försvinner...
    Hennes eksem ser något bättre ut idag. Har fortarande ingen aning om vad det berodde på...
    Jag tycker fortfarande att det ser exakt ut som barnens äggfläckar...

Hur gick det med ditt pricktestande?
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-02-24 13:34:51 följande:
    förresten, någon som vet om det finns någon endaste smörgåsskinka som inte innehåller druvsocker? jag (& mina barn) är allergiska mot både vete & majs, så inget druvsocker funkar. jag åt en färdigrätt med druvsocker i häromkvällen, & svällde upp så mycket om magen att jag såg gravid ut. lade tom ut en bild på facebook & lurade halva vännerlistan att #3  var på gång Skrattande
    Maken kom igår och sa att Johanssons släppt nya produkter "utan allt konstigt". med sirap i som enda "konstiga". Men har inte kollat själv. Kolla upp deras nya skinka med andra ord!
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-24 14:11:13 följande:
    Maken kom igår och sa att Johanssons släppt nya produkter "utan allt konstigt". med sirap i som enda "konstiga". Men har inte kollat själv. Kolla upp deras nya skinka med andra ord!
    Johanssons? www.ingemarjohansson.se/ alltså? vete 17 om de finns i stockholmsområdet.. eller var bor ni? på deras webb finns inga smörgåspålägg.
Svar på tråden Allergitråden