• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Rasmus päron
    saffe skrev 2011-02-23 15:59:19 följande:
    Jag har funderat på det oxå. Vi har parfymfritt tvättmedel och använder inte sköljmedel. MEN, häromdagen var jag tvungen att använda Vanish för att få bort några fettfläckar på en klänning. Jag kunde inte med att bara tvätta ett plagg, så tyvärr slängde jag med andra kläder oxå. Kanske hennes strumpor hamnade där... Får ta och tvätta om allt som vi använt senaste veckan.
    Mm det är nog klokt att göra och kolla om det blir bättre! Fast det är trist att tvätta om massa tvätt....
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-23 14:23:19 följande:
    Kavat  Hur går det med E och neocaten hoppas han är bättre.
    Tack för omtanken! {#emotions_dlg.flower}
    Han verkar tåla den, idag har han ätit vid två tillfällen, 0,9 och 1,2 dl och det verkar funka. Dock fiser han väldigt av den (eller flaskmatning med Mam Ultvivent så han borde inte få i sig så mycket luft?) Och hans eksem på kinderna blossar upp ibland, men vet inte av vad. Men tror inte det är Neocaten... Han verkar inte ha ont i magen nu i alla fall. (Härom natten hade han ont, men jag tror inte Icas hamburgare funkar för honom... Krydda som inte funkar misstänker jag, vitlök och chili går ju helt bort)

Men sen käkar ju jag en massa penicillin dessutom... Obestämd

Och hrm, natten var väl som senaste månaden typ, sen han blev sjuk. Han vaknar (minst) varannan timme...
    Men nu när jag gav på flaska så var han mätt efter 1,2 dl (åt pytte lite från bröstet efter). Det fanns mer i flaskan kvar, men han ville inte ha, så jag testade om han var mätt, eller ratade flaskan, men han verkade mätt.

Så då är min slutsats att han inte får i sig mer bröstmjölk än någon dl per gång. Enligt måtten på Neocate så borde han äta 5 ggr per dag och typ dubbla mängden mat. Han äter var tredje timme dagtid och typ varannan (men inte alltid hungrig) på nätterna... Han går ju upp i vikt som han ska (dippat liiite) men verkar ju äta rätt mängd per dygn, bara det att han äter hela tiden.

Så nu ser jag fram emot när vi kan testa med "välling" på Neocaten, om han håller sig mättare längre då.. Fick "stränga" förhållningsorder från dietisten så nu testar vi med lite rapsolja först och ser om det funkar.
  • Tibell

Så här ser alltså lillans eksem ut. De två stora prickarna är torkade vattkoppor dock. Hon har dessa vid svanken, nästan lika mycket i nacken och lite på armarna och benen. Så egentligen är det kanske inget att bry sig om, men de kliar hemskt på henne. Hon har haft dessa en vecka i morgon

Och så har vi hennes röda torrfläck. Denna har hon haft i flera veckor. det är ju svårt att få fram det röda med en mobilkamera men ni ser den nog..

Vad tror ni ? Kan dessa eksem bero på något virus/infektion, eller mer troligt att hon reagerat på något ??

• Allrona
    Tibell skrev 2011-02-23 16:28:45 följande:

Så här ser alltså lillans eksem ut. De två stora prickarna är torkade vattkoppor dock. Hon har dessa vid svanken, nästan lika mycket i nacken och lite på armarna och benen. Så egentligen är det kanske inget att bry sig om, men de kliar hemskt på henne. Hon har haft dessa en vecka i morgon

Och så har vi hennes röda torrfläck. Denna har hon haft i flera veckor. det är ju svårt att få fram det röda med en mobilkamera men ni ser den nog..

Vad tror ni ? Kan dessa eksem bero på något virus/infektion, eller mer troligt att hon reagerat på något ??

Sånna torrfläcka har min äldsta dotter som inte är allergisk alltid på vintern. De kliar hemskt och är toksvåra att få bort. Men hennes beror som sagt inte på allergi utan på vädret - torrt och kallt.
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-02-23 16:58:11 följande:
    Sånna torrfläcka har min äldsta dotter som inte är allergisk alltid på vintern. De kliar hemskt och är toksvåra att få bort. Men hennes beror som sagt inte på allergi utan på vädret - torrt och kallt.
    Hon har förresten fått dem varje vinter från sin första vinter och nu när hon är 6 år får hon de inte lika ofta och mycket som tidigare. Vi har provat smörja med alla sorts salvor från apoteket, men den som funkar bäst är en billig hudlotion som vi först köpte i thailand men även har hittat här hemma efteråt Skrattande Nu får hon dem främst runt handlederna vilket jag misstänker beror på att hon inte är så noga med vantar på skolan. Förut fick hon dem mest runt midjan och höfterna men även en del på resten av kroppen.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-23 14:23:19 följande:
    Hur gick det på mötet?  (om du vill berätta), Hjärta
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-23 16:28:45 följande:

Virus/infektionsprickar brukar väl inte klia?

Den röda fläcken? Är den röd hela tiden? Går inte att smörja bort?
  • Tibell

Alrro : fast hon hade ett par sådana i somras med ...
    Jag tycker ju de har betett sig lite som "äggfläckar" de är illröda i några dagar.. Sen bleknar och torkar de ur. Sen kan de utan någon som helst förvarning blossa upp igen. Och ibland är de borta i flera veckor/månader
    Problemet är ju bara att hon inte äter ägg :(
    Denna gången blossade dem upp igår (tror jag ) och vi har inte ens ägg hemma...

Så då är det nog bara några helt vanliga torrfläckar :)

• Kavat
    t0va skrev 2011-02-23 14:41:29 följande:
    Bara för att kolla så fick han exakt samma sak nu som tidigare idag. Ersättning ur samma mugg och kex ur samma burk. Ingen reaktion alls, kinderna blev bättre när vi kom hem och nu 1 timme senare så syns ingen reaktion. 

Skillnaden är platsen, att han satt på soffan hemma nu och inte i pappas knä och han lekte med en lånedocka förut på föräldrastödet. Är Glutano vi har provat nu den står det inget om spår av hasselnötter. Jag valde den för att jag har hasselnötsallergi och det kan ju vara känsligt även för små. 

Så länge han inte har ont så är det ju inte akut att hitta svaret som tur är.  
    Låter som min lille.. Alltså att han reagerar på "andras leksaker" utanför hemmet.
  • Tibell

K kavat : nej jag vet ju inte om de brukar klia. Dessa gör det i allafall. Hon har kliat tills det gått hål och gråter såklart när man smörjer :(
    Men sen är det ju knappt några mängder så man känner sig lite löjlig som en spekulerar..

Svar på tråden Allergitråden