• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Mama Law skrev 2011-02-23 20:58:40 följande:
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
    Hoppas de löser det så han kan börja till hösten. Usch vad jobbigt för er att behöva kämpa så dant. Det är bara att komma in här och spy galla när du behöver Glad 
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-23 21:00:27 följande:
    Aha, det är olika kurvor också! Det var intressant. Han vägde 7090 g  idag
    På den där kurvan ligger han på ungefär 1 standardavvikelse under. Såg ju lite bättre ut i alla fall.
    Det är ju samma kurva i  båda länkarna, bara olika åldersintervall. Men under första halvåret så går ju kurvan betydligt brantare uppåt och sen blir den ju lite flackare så det är ju "normalt" att de inte fortsätter att gå upp i vikt med samma hastighet.

Ser man till WHO-kurvorna så låg han ju alldeles över mittenkurvan när han föddes och är nu på ca -1. Så ser man utifrån det så är det ju 1 kurva som han tappat från födslen och det är ju inte så jättekonstigt om han varit mycket sjuk. Ammade barn går också ofta upp rätt mycket i början så att kurvan går rätt brant uppåt först för att sen plana så att det kan se ut som att de tappat väldit mycket, medan de egentligen snarare hittar "sin egna kurva" (brukar kallas för amningspuckel).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LillSkruttet
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
    Styrkekramar!! Hoppas verkligen att det löser sig för er på något vis. Så tråkigt att sonen ska behöva lida för att kommunen inte tar sitt ansvar. Han har väl lidit tillräckligt som det är.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-23 21:19:29 följande:
    Det är ju samma kurva i  båda länkarna, bara olika åldersintervall. Men under första halvåret så går ju kurvan betydligt brantare uppåt och sen blir den ju lite flackare så det är ju "normalt" att de inte fortsätter att gå upp i vikt med samma hastighet.

Ser man till WHO-kurvorna så låg han ju alldeles över mittenkurvan när han föddes och är nu på ca -1. Så ser man utifrån det så är det ju 1 kurva som han tappat från födslen och det är ju inte så jättekonstigt om han varit mycket sjuk. Ammade barn går också ofta upp rätt mycket i början så att kurvan går rätt brant uppåt först för att sen plana så att det kan se ut som att de tappat väldit mycket, medan de egentligen snarare hittar "sin egna kurva" (brukar kallas för amningspuckel).
    Var precis så det var för Leo. Han gick upp brant i början. Såg jättefint ut (var så glad att det såg bättre ut viktmässigt redan där än det gjorde för dottern som som sagt varit liten) men så dalade det från den där puckeln som du kallade det och det såg verkligen riktigt trist ut på kurvan jag fick i handen. Men det är ju skönt att höra att det inte är så alarmerande som jag kände att det var när jag var på bvc , även om bvcsköterskan var oerhört lugn och inte alls hetsade upp sig över vikten. Dock sakligt konstaterade att kurvan ofta ser ut så där hos barn med mjölkallergi, och att om det inte ville stabilisera sig med extra energiberikning så fick läkaren bedöma om det skulle tittas mer på. Så det är skönt att det är observerat och övervakas i alla fall. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Miralicia
    DemonSkrikandesRynkar på näsan
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    Hur kan det bli så här? Förstår inte! *skickar lite styrka att orka kämpa*
  • ELI 79
    men jösses!! undrar om de själva skulle vilja att deras barn ska hemskolas och "komma och leka någon gång i veckan" helt sjukt ju!!!
  • Kavat
    Nej, fy f-n! Demon
    Blir helt kall och ryser i hela kroppen! Gråter
    Vad jag inte förstår i hela den här saken är varför ska föräldrarna ens få vara med och bestämma i vilken lokal barnen ska gå? Alltså jag fattar ju att lokalen i sig måste anpassas och saker runt om för att W ska kunna vara där.
    Men de skolorna och så runt omkring som fått mögelskadade dagis/klassrum, vattenskador och allt var det är och barnen har tillfälligt fått gå i baracker eller byta klassrum och till och med dagis. Inte fasen får föräldrarna vara med och bestämma hur det ska gå till och i vilket rum deras barn ska få vara osv.
    I det här fallet upplever jag att kommunen har gett föräldrarna alldeles för mycket makt om något de inte har att göra med. (Och då förutsätter jag att kommunen löser alla ev problem runt trafik osv) Det är väl inte föräldrarnas val att bestämma klassrum!

All min sympati till dig och din familj! {#emotions_dlg.flower} Hjärta
  • Jaramla
    fy fan! känner inte dig, men läste artikeln som du länkat till häromdagen, usch o fy för de andra föräldrarna!
    håller  helt med vad k kavat skrivit här ovan om att de fått alldeles för mycket att säga till om!
  • mithrandil

dålig viktuppgång, är det farligt egentligen eller är det mer tal om att något "skulle vara fel" på barnet? Amanda är 8mån och väger bara 7kg. Har sen 4 mån börjat tappa och nu senaste 2 mätningarna så har hon stått still på längden och nu går hon dessutom ner i vikt. ungefär 100g i veckan, senaste 3veckorna. Då tycker jag ändå hon ätit jättebra. Idag åt hon en flaska välling vid kl 7 och sen några skedar fruktpure under dagen. Är skitnervös vad vågen kommer att säga nästa gång. Hur mycket kan hon gå ner innan man ska "bli jätteorolig"?

Mama Law: Usch så jobbigt! att ständigt behöva kämpa och slita. Hoppas att det kommer ordna sig så han hinner med skolstart nu i höst!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden