• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

K kavat : ja jag tycker de både beter och ser ut som äggfläckar. Men nu är de röda igen och vi har inte ens ägg hemma :/

Ska göra pricktest nästa vecka.. Ska bli spännande att se om det visar något.
    Kan fortfarande inte äta choklad utan värmdes halsbränna och reagerade på glutenfri pizza :( åt den i söndags och det är först nu jag kan börja äta igen utan att "magkattarren" bråkar..

• Bokhylla

Totalt novis på bakning, någon som har tips på vad man kan ersätta typ lailas gula med?

• tes 75
    Bokhylla skrev 2011-02-24 14:31:11 följande:

Totalt novis på bakning, någon som har tips på vad man kan ersätta typ lailas gula med?

inget Rynkar på näsan eller ja, du kan testa att blanda bovete & rismjöl. det funkar ibland. baka mjukt bröd eller kakor utan vare sig vete eller majs är nästan omöjligt. men bakning har andra här i tråden bättre koll på än jag. det mjuka bröd jag lyckats baka är risentas lingonbröd, & miralicias chokladkaka (ersatte där maizenan med rismjöl):

och här har du muffins på rismjöl.

kolla också i bakrecepttråden utan allt här på FL! jag har skivit in några recept där som inte inneåller majs.
  • ELI 79

Kavat: ja det verkar som om de gör det. Ska se till att skriva ner lite och prata med dem på dagis igen nästa vecka. Det måste ju vara nåt. Nu har han sovit klockrent i 1 veckas tid (i o för sig sjuk men generellt sätt brukar de ju sova sämre vid sjukdom men han har sovit mkt bättre)
    Bara torr om kinderna men den där elefanthuden är borta

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-24 14:55:50 följande:
    Kavat: ja det verkar som om de gör det. Ska se till att skriva ner lite och prata med dem på dagis igen nästa vecka. Det måste ju vara nåt. Nu har han sovit klockrent i 1 veckas tid (i o för sig sjuk men generellt sätt brukar de ju sova sämre vid sjukdom men han har sovit mkt bättre)
    Bara torr om kinderna men den där elefanthuden är borta
    Här har ju han varit skitkass hela veckan i ansiktet och surprise - not. De har haft vanligt bröd till lunch alla dagar denna veckan... Suck!
    Vad f-n gör man? Han brukar se ok ut när de inte äter bröd till lunch. Och han har personal till honom enbart vid bordet och efteråt och som städar...
    De kan inte göra mer känns det som och ändå ser han brännskadad ut när han kommer därifrån när de andra ätit bröd till lunch. Gråter

Usch, vad ledsen jag blir... Kan ju inte förbjuda dem att äta bröd...
  • t0va
    Kavat skrev 2011-02-24 15:18:47 följande:
    Här har ju han varit skitkass hela veckan i ansiktet och surprise - not. De har haft vanligt bröd till lunch alla dagar denna veckan... Suck!
    Vad f-n gör man? Han brukar se ok ut när de inte äter bröd till lunch. Och han har personal till honom enbart vid bordet och efteråt och som städar...
    De kan inte göra mer känns det som och ändå ser han brännskadad ut när han kommer därifrån när de andra ätit bröd till lunch. Gråter

Han kan inte sitta i ett eget rum och äta när det serveras bröd. Inte så kul men då kanske ni ser ifall det blir bättre om han inte är superkänslig, har inte koll. 

Vet bara att på en förskola som jag jobbade på så satt ett allergiskt barn i eget rum med 2 kompisar och personal för att han inte skulle få i sig något han inte tål. Minns inte vad det var för allergier.  
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-24 15:18:47 följande:

blir det någon skillnad om han får aerius? 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-02-24 13:33:58 följande:

Fått en liten bättre bild på hönans fläck. Såhär ser den alltså ut. Hon har väl kanske 5-6 st totalt .
    Försvinner som sagt inte med kortison utan bleknar av sig självt efter ett tag. Ibland är de borta i flera veckor isträck. Men när de väl blossat upp tar det evigheter innan de försvinner...
    Hennes eksem ser något bättre ut idag. Har fortarande ingen aning om vad det berodde på...
    Exakt sådana där har min dotter också. Som du säger bleknar de med tiden och blir till partier med hudfärgade knottror, nästan som kycklingskinn. Var så glad att hon äntligen blivit av med alla igår, men idag har de blossat upp med ny kraft igen... Vi har inte heller ägg hemma, däremot några produkter i kylen som innehåller ägg (majonnäs och remouladsås), maken som envisas med att äta det men har inte gjort det på ett tag nu.  Ska bli intressant att se vad pricktestet visar!
  • ELI 79

Kavat: vad trist att det blir så varje gång:( vad ska man göra som du säger??

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-02-24 13:33:58 följande:

Fått en liten bättre bild på hönans fläck. Såhär ser den alltså ut. Hon har väl kanske 5-6 st totalt .
    Försvinner som sagt inte med kortison utan bleknar av sig självt efter ett tag. Ibland är de borta i flera veckor isträck. Men när de väl blossat upp tar det evigheter innan de försvinner...
    Hennes eksem ser något bättre ut idag. Har fortarande ingen aning om vad det berodde på...
    Det där ser ut som de enstaka eksemfläckar som dotter får när hon är bättre i sina eksem. När hon är sämre så är det större områden som blir flammiga och prickiga, men där emellan så får hon såna  där eksemfläckar. De sitter oftast på de klassiska ställena, handleder, knäveck, armveck osv. Dock har hon för stunden också i ena ljumsken, på halsen och bak i nacken. De bleknar med kortisonsalva men de kan blossa upp igen. Det är som om ställena där de suttit är mycket känsligare, så om det blir sämre överlag, så kommer de med all säkerhet tillbaka där de var sist också.  Hennes eksemfläck på halsen har varit borta i omgångar, men kommit tillbaka igen mer eller mindre rött och irriterat.
    Vi kan bara smörja ner värsta rodnaden med kortison och sen köra mjukgörande i massor och hoppas på det bästa.
    Anledningen till att jag vet att det är eksemfläckar på dottern är att de kliar som tusan. Hon kliar sönder sig, så det är blodspår i sängen på morgnarna.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Allergitråden