• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    t0va skrev 2011-02-23 13:32:58 följande:
    Kan de få röda kinder av mjölkprotein? 

Psykologen på föräldrastödet hade också sett att Theo har röda kinder då och då. I morses hade han det men när vi kom dit så hade han det inte men efter en stund så fick han det. Då hade han ätit 200ml profylac och lite smörgåsrån, glutenfritt men det är sojalecitin i den. Han har inga andra symtom förutom varma röda kinder. Sambon hade funderat på om det är den lilla mängden mjölkprotein i maten som gör det. 

Jag har funderat på kaninen men när han får det även när vi är på föräldrastödet så känns det inte riktigt så. visserligen har vi samma kläder på oss men då borde han ju vara röd hela tiden hemma också. 

Tänkte prova resten av dagen att inte ge ersättning och se om något händer. Han får gröt och välling istället.

Fortsätter skriva min matdagbok, så kanske vi kan hitta något samband. 
    glutenfritt smörgåskex = vetestärkelse? ligger väl nära till hands???
    Man kan nog få det av allt, men får han det alltid efter Profylac, eller får han det efter smörgåskexen? (vetestärkelse tänkte jag då på i och med att det var glutenfritt? Eller vad innehåller smörgåskexet?)

Min lille blir ju kass (röd prickig/flammig typ varenda gång vi är hemmifrån, men väldigt sällan hemma. Något är han jätte känslig mot men vet inte vad. Än.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-02-23 14:02:20 följande:
    Man kan nog få det av allt, men får han det alltid efter Profylac, eller får han det efter smörgåskexen? (vetestärkelse tänkte jag då på i och med att det var glutenfritt? Eller vad innehåller smörgåskexet?)

Min lille blir ju kass (röd prickig/flammig typ varenda gång vi är hemmifrån, men väldigt sällan hemma. Något är han jätte känslig mot men vet inte vad. Än.
    Nej det är inte alltid efter profylac och smörgåsrånen har han precis börjat med fast något i dem kanske är boven. 

Är majsmjöl, potatisstärkelse, sojalecitin, guarkärnmjöl, bakpulver, amoniumkarbonat. Guar har jag sett att andra skrivit om.

Jag tror mest på att det är något annat än maten för jag hittar inte något samband där. Att sambon och föräldrastödet ser samband med måltider tror jag är för att han ofta äter direkt när vi kommer dit, för han sover på vägen. Sambon ser honom på nära håll när han ger mat.

Skulle gissa på en kombination av pussar och något annat i miljön. Ska titta imorgon när vi ska till föräldrastödet igen om han reagerar när vi kommer dit ifall han inte har röda kinder innan. Han lånar ju leksaker där och stoppar allt i munnen även om jag har med mig egna leksaker men det är inte helt lätt att hindra honom från att suga på andra leksaker. Än så länge har han inte snott något annat barns sked vid fikat i alla fall, försöker sätta honom så han inte sitter brevid ett barn utan mellan 2 vuxna.  
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-23 14:02:20 följande:

Schärs smörgåsrån är naturligt glutenfria (majs, potatis), men med sojalecitin och guar och kan innehålla spår av hasselnötter.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mama Law

Kavat  Hur går det med E och neocaten hoppas han är bättre.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • t0va

Bara för att kolla så fick han exakt samma sak nu som tidigare idag. Ersättning ur samma mugg och kex ur samma burk. Ingen reaktion alls, kinderna blev bättre när vi kom hem och nu 1 timme senare så syns ingen reaktion. 

Skillnaden är platsen, att han satt på soffan hemma nu och inte i pappas knä och han lekte med en lånedocka förut på föräldrastödet.

Miralicia skrev 2011-02-23 14:16:14 följande:
    Schärs smörgåsrån är naturligt glutenfria (majs, potatis), men med sojalecitin och guar och kan innehålla spår av hasselnötter.
     Är Glutano vi har provat nu den står det inget om spår av hasselnötter. Jag valde den för att jag har hasselnötsallergi och det kan ju vara känsligt även för små. 

Så länge han inte har ont så är det ju inte akut att hitta svaret som tur är.  
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-02-23 14:41:29 följande:
    Bara för att kolla så fick han exakt samma sak nu som tidigare idag. Ersättning ur samma mugg och kex ur samma burk. Ingen reaktion alls, kinderna blev bättre när vi kom hem och nu 1 timme senare så syns ingen reaktion. 

Skillnaden är platsen, att han satt på soffan hemma nu och inte i pappas knä och han lekte med en lånedocka förut på föräldrastödet.
    Är ju inte speciellt otroligt att ett annat barn där har haft dockan i munnen eller haft fingrarna i munnen och sen på dockan och innan det fått i sig någonting med mjölk i så de haft lite mjölkrester i munnen som hamnade på dockan.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-02-23 14:43:51 följande:
    Är ju inte speciellt otroligt att ett annat barn där har haft dockan i munnen eller haft fingrarna i munnen och sen på dockan och innan det fått i sig någonting med mjölk i så de haft lite mjölkrester i munnen som hamnade på dockan.
    Precis, är lite så jag misstänker. Samt att han får röda kinder av mina pussar, jag har mjölk i mitt te och äter mycket med mjölk i. Så jag tror mer på att det är något utifrån än något han äter. 

Speciellt med tanke på att de andra barnen är alla under 1 år och lever ju på mjölkmat. Ska titta noga imorgon om något händer.  
  • saffe
    Kavat skrev 2011-02-23 13:49:45 följande:
    Det får jag! Vet dock inte om det är samma och vad det beror på.
    Vet dock inte varför. Men vissa dagar om jag varit väldigt kall om fötterna och sen lägger mig under täcket så tar det en timme innan jag blir varm typ och sen blir de överhettade och kokar riktigt och kliar och sticker och gör ont. Men i mitt fall så räcker det med att jag lägger mig utan täcke en stund, alltså "kyler" fötterna, så försvinner även klådan. Men håller jag dem "överhettade" fortsätter det att klia.

Så alltså för mig är det för kalla fötter på dagen (kvällen) och för varma på natten...?
    Ok, det var intressant! Hon är alltid kall om fötterna i vanliga fall, det är t.om så att andra brukar kommentera det om dom känner på hennes fötter. Det spelar ingen roll hur tjocka strumpor vi än har. Fröken på dagis nämnde igår att dom har väldigt kallt på golvet på dagis och undrade om vi kunde ta med mockasiner till E. Så det kanske kan vara nåt sånt... Ska hålla koll på det!
  • Rasmus päron
    saffe skrev 2011-02-23 08:28:55 följande:
    Det verkar som att det dykt upp ett nytt allergi-symtom på yngsta tjejen: röda, varma, kliande fotsulor.. Någon som varit med om det? Jag trodde hon hade fått fotsvamp, men bvc säger att det borde vara vitt och fjälligt då. Hon är vaken om nätterna för att hon ligger och gnor fötterna mot varandra. Jag tyckte det blev lite bättre när jag smort med hydrokortison och gett Aerius till natten, men inatt var det värre igen.
    Jag får det också, för mig har det alltid berott på "fel" tvättmedel el att tvätten tvättats med sköjlmedel. Det är riktigt, riktigt vidrigt!
  • saffe
    Rasmus päron skrev 2011-02-23 15:54:06 följande:
    Jag får det också, för mig har det alltid berott på "fel" tvättmedel el att tvätten tvättats med sköjlmedel. Det är riktigt, riktigt vidrigt!
    Jag har funderat på det oxå. Vi har parfymfritt tvättmedel och använder inte sköljmedel. MEN, häromdagen var jag tvungen att använda Vanish för att få bort några fettfläckar på en klänning. Jag kunde inte med att bara tvätta ett plagg, så tyvärr slängde jag med andra kläder oxå. Kanske hennes strumpor hamnade där... Får ta och tvätta om allt som vi använt senaste veckan.
Svar på tråden Allergitråden