• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kan de få röda kinder av mjölkprotein? 

Psykologen på föräldrastödet hade också sett att Theo har röda kinder då och då. I morses hade han det men när vi kom dit så hade han det inte men efter en stund så fick han det. Då hade han ätit 200ml profylac och lite smörgåsrån, glutenfritt men det är sojalecitin i den. Han har inga andra symtom förutom varma röda kinder. Sambon hade funderat på om det är den lilla mängden mjölkprotein i maten som gör det. 

Jag har funderat på kaninen men när han får det även när vi är på föräldrastödet så känns det inte riktigt så. visserligen har vi samma kläder på oss men då borde han ju vara röd hela tiden hemma också. 

Tänkte prova resten av dagen att inte ge ersättning och se om något händer. Han får gröt och välling istället.

Fortsätter skriva min matdagbok, så kanske vi kan hitta något samband. 
  • mithrandil
    Nä, jag tror ju att det är mjölk eftersom hon var dåligt redan när hon åt enbart ersättning.
    Vi utesluter ju mjölk redan men gjorde det trots att de sagt att vi absolut inte skulle göra det.
    Hon blev ganska paff när jag sa att vi redan uteslutit men argumenterade inte att vi gått emot vad de sagt.
    Mer olja i maten?

Har ni vågat testa Nutra igen. Annars testa Pepticate eller Althéra är mit råd. Då har ni testat vassle. Eller då Profylac, men den smakar inte lika gott.

Men har hon skrikit hela dagen idag ändå? Trots mjölkfritt och ingen Nutra?
    Idag var vi på bvc, lillan har gått ner ytterligare 100g på 6dagar, det är 300g på mindre än 3 veckor.
    Är det mycket? Jag som tyckt hon ätit så bra och var helt säker på att hon skulle ha ökat.
    Fick gluten svaren och de var negativa. Nu skulle vi utesluta mjölk och provocera. Fick en tid för återbesök om 2mån och har då inte vikten vänt med mjölkfrikost så skulle de ta något annat glutenprov så hon var absolut tvungen att fortsätta äta gluten. Stackarn har inte gjort annat än att skrika idag, jag överdriver inte om jag säger att hon skrikit 95% av all vaken tid. Hur mycket kan man skrika över en förkylning egentligen? hmm.. Är helt slut. blir nog sängen extremt tidigt ikväll.

K Kavat: Ingen fara!
    Hoppas det funkar bra nu med nya pumpen!

ELI: Stackars liten! Hoppas verkligen han är bättre tills imorn.
    Man ska inte vara snål med att åka till sjukhuset "för ingenting" Jag brukar också skämmas om jag skulle åka dit och inget är fel, men det har bara hänt någon gång. Funderar jag ens på att åka in brukar det vara något.
    Som ni redan påpekat, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
    Vi har testat nutran, men hon vägrar äta. Igår åt hon enbart välling, men så är hon ju sjuk nu också.
    Hon drack kanske någon eller några ml men sen ville hon inte ha mer. Ska testa igen när hon är frisk annars så får jag försöka hitta nån annan ersättning.

Hon har skrikit för att hon är sjuk bara. Förkylning och 40 graders feber. Tydligen så klarar min lilla tjeja inte av att vara sjuk för hon var verkligen ledsen och kunde inte sova på hela natten. men idag är hon glad igen och febern är nästan borta.

T0va: Tur ni aldrig tog 200ml då om han reagerade på så lite. Kanske inte alltid man ska lyssna på vad läkarna säger.

ELI: Hur går det för lilleman? Är han något piggare nu?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-23 13:41:05 följande:
    Vi har testat nutran, men hon vägrar äta. Igår åt hon enbart välling, men så är hon ju sjuk nu också.
    Hon drack kanske någon eller några ml men sen ville hon inte ha mer. Ska testa igen när hon är frisk annars så får jag försöka hitta nån annan ersättning.

Hon har skrikit för att hon är sjuk bara. Förkylning och 40 graders feber. Tydligen så klarar min lilla tjeja inte av att vara sjuk för hon var verkligen ledsen och kunde inte sova på hela natten. men idag är hon glad igen och febern är nästan borta.

T0va: Tur ni aldrig tog 200ml då om han reagerade på så lite. Kanske inte alltid man ska lyssna på vad läkarna säger.

ELI: Hur går det för lilleman? Är han något piggare nu?
    ja han är piggare. Har varit vaken i 3 timmar. Sover nu igen. Han har dock lekt lite i dag så det är ju bra. Han har ätit några bitar frukt, ett halvt rån och druckit ett glas med saft hittills...han har fått alvedon nu också så jag hoppas han är piggare när han vaknar igen.
  • Allrona
    Mela78 skrev 2011-02-23 11:48:34 följande:
    Gillar han chips så kan det stimulera aptiten och så får han i sig salt.
    Ja, det blev vi tipsade om en barnläkare att ge min dottern när vi var i thailand så hon skulle dricka mer. Skrattande
  • Kavat
    saffe skrev 2011-02-23 08:28:55 följande:
    Det verkar som att det dykt upp ett nytt allergi-symtom på yngsta tjejen: röda, varma, kliande fotsulor.. Någon som varit med om det? Jag trodde hon hade fått fotsvamp, men bvc säger att det borde vara vitt och fjälligt då. Hon är vaken om nätterna för att hon ligger och gnor fötterna mot varandra. Jag tyckte det blev lite bättre när jag smort med hydrokortison och gett Aerius till natten, men inatt var det värre igen.
    Det får jag! Vet dock inte om det är samma och vad det beror på.
    Vet dock inte varför. Men vissa dagar om jag varit väldigt kall om fötterna och sen lägger mig under täcket så tar det en timme innan jag blir varm typ och sen blir de överhettade och kokar riktigt och kliar och sticker och gör ont. Men i mitt fall så räcker det med att jag lägger mig utan täcke en stund, alltså "kyler" fötterna, så försvinner även klådan. Men håller jag dem "överhettade" fortsätter det att klia.

Så alltså för mig är det för kalla fötter på dagen (kvällen) och för varma på natten...?
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-02-23 11:48:34 följande:
    Gillar han chips så kan det stimulera aptiten och så får han i sig salt.
    Toppentips! Och blåbärssoppa! Och choklad och allt vad du kan hitta på för gott som han gillar!
    Frys gärna in "glass" också. Det är alltid poppis. Hm, visst borde han väl tåla Sias hallonsorbé!! (guar bara vill jag minnas..?)
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-22 22:36:57 följande:
    Tips om vad detta kan vara??

Tycker du fått bra gissningar. Skitsvårt att säga, men jordgubb, citrus, tomat (ketshup), ärtor?? Vad äter hon, när kommer det? Alla dagar, alltid. Matdagbok är ett hett tips.

Ser lite ut som min tjej ibland, men nu vet vi inte varför hon blev sådan igår. Hittar ingen orsak...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-02-22 21:47:32 följande:
    Forsätter med våra galna allergier. Vi har ju inte bara hudceliaki. Utan även köldallergi. Snälla finns det någon som har köldallergi? Jag är livrädd att dottern skall råka hamna i en snöödriva eller liknande.

Kan man få en allergichock trots att man äter allergimedicin?
    Ja, men vem är det som skrev om köldallergi? *funderar* Hoppas personen i fråga dyker upp. Trållmor? Hm, annars påminn igen så ska jag klura lite mer.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-23 13:44:00 följande:
    ja han är piggare. Har varit vaken i 3 timmar. Sover nu igen. Han har dock lekt lite i dag så det är ju bra. Han har ätit några bitar frukt, ett halvt rån och druckit ett glas med saft hittills...han har fått alvedon nu också så jag hoppas han är piggare när han vaknar igen.
    Skönt att höra! Han blir säkert lite piggare om han slipper ha ont och har han dessutom börjat äta lite så kommer ju även det ge lite energi. Det är så synd om de små när de är sjuka.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden