• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bokhylla
    VeronikaK skrev 2011-02-24 20:59:45 följande:
    Hej!

Det här är nog en tråd för mig! Har idag fått svar på min dotters blodprov och fått reda på att hon ärallergisk mot fisk,ägg, mjölk och vete (och soja). Fisk och ägg har hon mest antikroppar mot och lite mindre mot mjölk och vete men vi ska börja utesluta allt detta.

Känner mig lite tagen av beskedet. Mest tänker jag på hur det ska gå med bröd och fikastunder. Känner någon till bra recept på bröd som kan bakas utan vete, mjölk och ägg?

Jag skulle också behöva tips på någon välling utan vete/veteprotein i - gärna baserat på havre om det finns.

Funderar också på det där med blodtestet. Kom mig inte för att fråga om skalan som man mäter antikroppar med. Dottern hade tex 9 på den där skalan mot ägg och det var det högsta - de andra var lägre. Antar att många här har gjort ett födoämnestest via blodprov. Vad fick ni för värden? Har liksom inget att jämföra med.
    Hej. Är relativ nybliven allergiförälder och känner mig vilse i jungeln allergi.
    Här är rätta stället att ställa frågor och söka recept. :)

Kan ingenting om skaler om blodprov. Det jag vet dock är att min son visade en 3, MEN reagerar starkt luftburet i alla fall.
  • maribel
    Miralicia skrev 2011-02-24 11:54:58 följande:
    Det mesta går att laga utan det mesta genom att vällja alternativa produkter.
    Det jag gett upp hoppet om/inte ens brytt mig om att testa ens är att få till rena äggrätter. Men i övrigt så går i princip allt i kött/chark/kycklingväg att få till.
    Vad brukar/vill du laga till annars om du inte skulle behöva allergianpassa?
    Har svårt att komma på alternativ till luncher, blir alltid glutenfri pasta och korv eller kyckling. Goda mackor eller kyckling, köttgrytor skulle jag vilja göra. Det jag saknar är att få använda fisk och vanligt bröd.
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 21:21:11 följande:
    Jag frågade om detta tidigare, då jag för en vecka sedan fick reda på att sonen är allergisk mot mjölk, ägg, vete och jordnöt. Blev också ställd och bröt ihop en sväng innan jag började tokleta överallt på nätet om information och landade här hos allergiexperterna. Flera här är mycket erfarna vad gäller allergier, just pga egna allergiska barn, eller att de själva är allergiska.
    Vad gäller värdet på ägg, så vet jag att sonen låg på 20. Han var också mest allergisk mot ägg av de ämnen han testade positivt på. Jag fick svaret av någon här att det finns de som ligger över hundra och att 20 då kunde räknas som rel måttlig allergi, dock en tydlig sådan. Om jag minns rätt.
    Mjölkallergin och äggallergin var det som läkaren bedömde vara det jag skulle betrakta som sonens allergi. Värdet mot vete var så lågt att läkaren vill att vi ger det trots allt. Jordnöt lär vi ju undvika ändå.
    Dock verkar sonen även reagera på majs. Av morot har han fått nässelutslag, så vi testar oss fram sakta men säkert. Vi ska få träffa dietis och föra matdagbok så vi ser om och när han reagerar mot saker.

Min första tanke när jag fick veta att han faktiskt var allergisk, var "åh nej, då kan han ju inte få pannkaka..." Precis som om det var det viktiga....  
    Ha ha, pannkaka vet jag att jag också tyckte var jobbigt att inte kunna göra. Men man kan ju faktiskt göra pannkaka även utan ägg och jag vet att det finns de i tråden som gör även utan vete. Så visst går det Glad
  • 2små2stora
    Lillskruttet: Det blodprov vi tog för 2 månader sedan när han var nästan 4 mån visade inte på någonting enligt doktorn. Men hon ansåg att eftersom han visar besvär av det så räknar vi honom som allergisk även om provet var negativt. Tydligen är det svårt med prover när de är små. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • maribel
    Hej!

Det här är nog en tråd för mig! Har idag fått svar på min dotters blodprov och fått reda på att hon ärallergisk mot fisk,ägg, mjölk och vete (och soja). Fisk och ägg har hon mest antikroppar mot och lite mindre mot mjölk och vete men vi ska börja utesluta allt detta.

Känner mig lite tagen av beskedet. Mest tänker jag på hur det ska gå med bröd och fikastunder. Känner någon till bra recept på bröd som kan bakas utan vete, mjölk och ägg?

Jag skulle också behöva tips på någon välling utan vete/veteprotein i - gärna baserat på havre om det finns.

Funderar också på det där med blodtestet. Kom mig inte för att fråga om skalan som man mäter antikroppar med. Dottern hade tex 9 på den där skalan mot ägg och det var det högsta - de andra var lägre. Antar att många här har gjort ett födoämnestest via blodprov. Vad fick ni för värden? Har liksom inget att jämföra med.
    Hej, min son har exakt samma allergier som din dotter. Det jag tycker är svårast att ersätta är vete, allt bröd jag provat  baka blir hemskt. Men jag kan ge tips ang vällingen vi gör välling av 210 ml nutramigen ersättning som vi sedan blandar ned 2 msk Sinlac grötpulver i, detta har alltid funkat jättebra.
  • ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 21:21:11 följande:
    Jag frågade om detta tidigare, då jag för en vecka sedan fick reda på att sonen är allergisk mot mjölk, ägg, vete och jordnöt. Blev också ställd och bröt ihop en sväng innan jag började tokleta överallt på nätet om information och landade här hos allergiexperterna. Flera här är mycket erfarna vad gäller allergier, just pga egna allergiska barn, eller att de själva är allergiska.
    Vad gäller värdet på ägg, så vet jag att sonen låg på 20. Han var också mest allergisk mot ägg av de ämnen han testade positivt på. Jag fick svaret av någon här att det finns de som ligger över hundra och att 20 då kunde räknas som rel måttlig allergi, dock en tydlig sådan. Om jag minns rätt.
    Mjölkallergin och äggallergin var det som läkaren bedömde vara det jag skulle betrakta som sonens allergi. Värdet mot vete var så lågt att läkaren vill att vi ger det trots allt. Jordnöt lär vi ju undvika ändå.
    Dock verkar sonen även reagera på majs. Av morot har han fått nässelutslag, så vi testar oss fram sakta men säkert. Vi ska få träffa dietis och föra matdagbok så vi ser om och när han reagerar mot saker.

Min första tanke när jag fick veta att han faktiskt var allergisk, var "åh nej, då kan han ju inte få pannkaka..." Precis som om det var det viktiga....  
    lailas gula ist för vetemjöl
    bakpulver ist för ägg
    rismjölk ist för mjölk

kanomgoda!!
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-02-24 21:39:22 följande:
    Lillskruttet: Det blodprov vi tog för 2 månader sedan när han var nästan 4 mån visade inte på någonting enligt doktorn. Men hon ansåg att eftersom han visar besvär av det så räknar vi honom som allergisk även om provet var negativt. Tydligen är det svårt med prover när de är små. 
    nu blev jag riktigt fundersam......Vi åt ju äggröra här hemma i söndags. Sonen satt med vid bordet och åt majskrokar. Han blev ju strax efter alldeles röd och blossig om kinderna och tokskrek hela em och kvällen. Eksemen blev värre och först i tisdags var kinderna mer normala igen. Eksemet såg bättre ut idag. Jag var så säker på att det var majskrokarna han reagerat på, men det kanske var ägget VI åt!!! Shit! Kommer man då inte kunna knäcka ett ägg här hemma utan att han kan reagera alltså?? ojoj....lilltjejen som äter så dåligt och äggröra är en av de få saker som hon äter lika mycket som en vuxen av.
    ELI 79 skrev 2011-02-24 21:45:59 följande:
    lailas gula ist för vetemjöl
    bakpulver ist för ägg
    rismjölk ist för mjölk

kanomgoda!!
    Toppen!!! Ska spara på datorn.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Mela78
    Hej!

Välkommen!
    maribel skrev 2011-02-24 21:41:27 följande:
    Hej, min son har exakt samma allergier som din dotter. Det jag tycker är svårast att ersätta är vete, allt bröd jag provat  baka blir hemskt. Men jag kan ge tips ang vällingen vi gör välling av 210 ml nutramigen ersättning som vi sedan blandar ned 2 msk Sinlac grötpulver i, detta har alltid funkat jättebra.
    Jag skulle undvika Sinlac när barnen har sojaallergi. Innehåller stora mängder sojasläkting.
  • tes 75
    saffe skrev 2011-02-24 16:32:14 följande:

Här kommer ett recept på tekakor, det kanske kan vara nåt för er? Jag tycker det blir gott och det funkar lika bra till tekakor som till pitabröd när man äter tacos! 

4 dl vatten
    25 g jäst
    1 krm salt
    ½ dl rapsolja/olivolja
    ½ dl ljus sirap
    3 strukna matskedar fiberhusk
    4 dl rismjöl

Smula sönder jästen
    Strö över saltet
    Rör om till jästen löses upp
    Häll över oljan
    Rör om
    Värm vattnet lite mer än fingerljummet
    Häll över vattnet
    Tillsätt sirapen
    Rör om
    Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar
    Tillsätt rismjölet och blanda med degkrokar ( i typ matberedare eller
    elvispar )

Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
    Strö ut rismjöl på bakbordet
    Tag och platta ut degklumpar till lagom stora tekakor ( ca 5-7 mm tjocka
    ) och lägg på plåten
    Täck över kakorna med duk
    Låt jäsa i varm temperatur i 30 min ( tips: ställ plåten på spisen med
    ugnen påslagen )
    Ugn 190 grader
    Grädda i 20 minuter
    Täck över med duk och låt brödet svalna.

Går utmärkt att frysa och tina i micro.

men åh, tack! var har du hittat detta recept? egenutvecklat?
  • Tibell

Tes: och de blir jätte goda kan jag tillägga! jag och lillan sitter och äter varsin nu :)

Svar på tråden Allergitråden