• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-02-25 07:33:56 följande:
    men åh, tack! var har du hittat detta recept? egenutvecklat?
    Jag fick det genom föräldralistan (mail-lista) som jag är med i genom astma och allergi-föreningen!
  • saffe
    http://www.astmaoallergiforbundet.se/Mailinglist.aspx?type=78

Här ser ni hur man går med i mail-listan, om nån är intresserad. Man får väldigt mycket mail periodvis, så om man inte orkar trycka bort sånt som inte rör en själv, kanske man inte ska gå med. Men jag har fått mycket tips därifrån, både recept, hur man gör när man ska resa utomlands, olika dagis-problem, vårdbidrag och mycket annat!
  • 2små2stora
    2små2stora skrev 2011-02-25 12:40:56 följande:
    Var på ÖF idag och de hade stekt och kokat ägg till fikat men det verkar ha fungerat för W. De gör det i köket som ligger vid sidan av mellan köket och lokalen finns kapprumet med en stängd dörr mellan. Han har inte kräkts än. Så det verkar som om han reagerar på att man gör iordning ägg men inte när de väl är klara.
    Det tog längre tid för kräkningarna att komma och de var inte lika omfattande. Istället för 30 min tog det 3 tim innan han började kräkas.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-25 13:33:24 följande:
    Låter ju lovande i alla fall. Jag blev så fundersam efter ditt tidigare inlägg ju....så jag kommer att få lov att prova igen här hemma. Ska köpa en anteckningsbok idag och börja matdagboken för Leo. Idag har han mått bra. Är som en helt annan kille när han mår bra. Glad och busig. Han sover lite längre stunder och är allmänt mer välmående. Är så underbart att se.
    Så jkag antar att han faktiskt inte reagerar på vete, trots utslaget på allergitestet. SKÖNT! För i morse fick han enagos mjölkfria banangröt och den innehåller vete bl a. Och han är bara superglad och go fortfarande.
    vill inte låta negativ och jag hoppas du har rätt men vänta ett tag med att ropa hej, min son reagerar inte med magproblem förrän TIDIGAST efter ett dygn...

Hoppas dock att det fortfarande är bra efter flera dagar!! hoppas hoppas!!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-25 13:29:27 följande:

Ett sånt pussel ni alla har att lägga. Blir både imponerad av er och tycker synd om er som har så tuffa allergier att kämpa emot. Stackars barn som inte ens kan finnas i samma rum som man tillagar ett ägg! Men ni kanske börjar bli vana?

Jag och min sambo pratade idag lite om hur vi tycker det fungerar för mjölkfritt för amanda. Lite svårt att veta när det gäller humör och sömn och sådär eftersom hon samtidigt blev sjuk, men vi kom på att hon har inte spytt ens en liten eller haft hård avföring sen några dagar efter vi slutade med mjölkprodukter. det kan väl vara ett litet tecken?

Låter som ett bra tecken! Solig
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-25 12:40:56 följande:
    Var på ÖF idag och de hade stekt och kokat ägg till fikat men det verkar ha fungerat för W. De gör det i köket som ligger vid sidan av mellan köket och lokalen finns kapprumet med en stängd dörr mellan. Han har inte kräkts än. Så det verkar som om han reagerar på att man gör iordning ägg men inte när de väl är klara.
    Det var ju skönt åtminstonde.
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-02-25 13:45:10 följande:
    Lillskruttet : vilken härlig läsning : ) man blir så glad när man läser om barn som mår bra.. Det är värt all möda med special anpassad mat !
    Vad hade han för värde på vete? Vore ju kanon om det funkar :) men håll koll på sena reaktioner.. Våran dotter reagerar med kaskadkräkningar drygt 3-4 timmar efter intag av vete. Astman och alla andra problem tar kanske 12 timmar. Så hon har rätt sena reaktioner på just vete ..
    ELI 79 skrev 2011-02-25 15:33:58 följande:
    vill inte låta negativ och jag hoppas du har rätt men vänta ett tag med att ropa hej, min son reagerar inte med magproblem förrän TIDIGAST efter ett dygn...

Ajdå.... Han verkar dock fortfarande glad och mår bra- . Hoppas det håller i sig....
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-25 16:51:44 följande:
    ELI 79 skrev 2011-02-25 15:33:58 följande:

Ajdå.... Han verkar dock fortfarande glad och mår bra- . Hoppas det håller i sig....
    Ja det hoppas jag också verkligen!!
    Ville bara förvarna dig så du inte blir besviken OM det nu är så att han reagerar!! Men jag håller alla tummar jag har

När han ser ut såhär...vad sjutton kan det vara? Kontakt? Det  kom efter att vi hade ätit mellis. Han fick hårdbröd och mjölk MEN storebror åt vanlig macka och de sitter ju bredvid varandra...det är det enda jag kan komma på?!
  • Miralicia

Kan komma med ett litet tips på smörgåspålägg om man vill slippa fundera på ursprung  till glukossirap, dextros, druvsocker etc då den enligt inehållsförteckningen innehåller vanlig sirap (har dock inte ringt och dubbelcheckat, men funkar bra för mig): Euroshoppers hushållsmedwurst som finns på Ica.
    Är storpack med 400 g och jag har för mig att de kostar runt 25:- betydligt billigare än de olika småförpackningar skivat charkpålägg som utbudet främst består av annars.

Innehållsförteckning: gris- & nötkött 85%, potatisflis, fett från gris, salt, potatismjöl, sirap, vitpeppar, ingefära, rökarom, antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250).

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-25 16:55:44 följande:
    Ja det hoppas jag också verkligen!!
    Ville bara förvarna dig så du inte blir besviken OM det nu är så att han reagerar!! Men jag håller alla tummar jag har

När han ser ut såhär...vad sjutton kan det vara? Kontakt? Det  kom efter att vi hade ätit mellis. Han fick hårdbröd och mjölk MEN storebror åt vanlig macka och de sitter ju bredvid varandra...det är det enda jag kan komma på?!
    Ser typiskt ut som kontakt... Eller ja, min kille ser ju ut så där i ansiktet när han fått kontak.

Åtgärd: Flytta dem så de inte sitter brevid varandra. Tvätta honom och smörj med Locobase Repair eller vad ni har som funkar bra. Viktigt att tvätta bort annars brukar det bli värre och klia och så blir det värre osv.
Svar på tråden Allergitråden