• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Här hemma har vi en kille som är arg, ledsen, skriker och gapar och beter sig som en barnunge (som han är.. Men han är verkligen fruktansvärt "jobbig". Han ser ut som f-n hela han. Klåda, magen kass och blääää.. Ser ju lite bättre ut idag egentligen än i går (fotade) men ska se om jag får över bilderna vid tillfälle.
    Dock ser det ju inte så farligt ut om man jämför med hur han beter sig. Alltså han är såååå påverkad och hade man bara sett honom utan att veta så hade man nog kanske inte tänkt allergi. Vi har ju smörjt som idioter här och gett aerius. Men jag är osäker om aerius hjälper...?
    Han sov dock i natt, kanske gör det det lite bättre?

Hjälper aerius era barn med sena reaktioner?

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-25 15:30:21 följande:
    Det tog längre tid för kräkningarna att komma och de var inte lika omfattande. Istället för 30 min tog det 3 tim innan han började kräkas.
    Åh, nej. Läste inte...
  • Tibell

Eli : fy :( ser precis ut som om han ramlat och slagit sig just på det kinden :( lilleplutt. Kan nog absolut vara kontakt. Annars har jag ingen aning! Här hemma har lillans eksem försvunnit :-0 så allt envist smörjande har gett resultat! Bara hennes röda fläckar kvar då, men av erfarenhet vet jag att det kan ta veckor!

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-25 17:16:02 följande:
    Åh, nej. Läste inte...
    Fast kan kräktes bara 2 gånger som tur var. Igår kräktes han nästan oavbrutet i flera timmar. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maddisen80

Jag köpte gluten och laktosfri bearnaissås och ändå fick jag diarre och svettningar vad kan de bero på , kan de bero på att jag har ibs eller är de nåt ämne i som jag inte tål ? Fick värdens magkramper med som varade i flera timmar.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-25 15:41:54 följande:
    Låter som ett bra tecken! Solig
    Ja jag känner mig jättepositiv. Framförallt eftersom jag räknat med superförstoppning nu när hon levt på enbart välling i 4 dagar. Visserligen gick hon bara över rekomendationerna för dagligt intag första dagen (då hon åt 7mål), men nu har jag tur om jag får i henne 2 flaskor per dygn. innan blev hon alltid jättehård när hon drack för mycket välling, bara en enda flaska mer än vanligt. Men då kanske det inte var fibrer/gluten som gjorde det utan mjölken istället. Annars borde hon väl blivit hård av för mycket enago också?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Hur ser astma indragningar ut?
    Amanda har indragningar både i halsgropen och utåt nyckelbenen, men det blir inte så djupt som det blev sist.
    Hur mycket indragningar kan de ha utan att man bör oroa sig?

Usch en sån hypokondrisk mamma jag blivit. Var aldrig sån här med sonen men nu är jag verkligen nipprig.

• Kavat

En väldigt "blind" fundering.

Liten blir lite lätt rödprickig över bålen och några små på ryggen. Sammanfaller med att han får lite småsmåsmå blåsliknande miniblåsor bakom öronen och nere mellan hals och skuldra. Sammanfaller också med att han får eksem som blossar i ansiktet och blir röd och lite prickig...
    Detta brukar sällan hända när vi är hemma om det inte är så att mina föräldrar är här.. Men det händer i stort sett alltid om vi är iväg någonstans. Försöker hålla honom till hans filt, leksaker osv, men det är inte det lättaste och vill inte vara hypokondrikern när någon vill hålla honom eller ger honom något.

Han sover ju typ aldrig ändå, men vet inte vad som är vad. Verkar inte må jätte dåligt dagtid nu i alla fall, utan skrattar och är nöjd.

Det blev skitkasst när han åt Althéran för 2 -3 veckor sedan och det var mycket värre när jag ätit torsk. Kan det vara något annat än allergi??? Men då hade han även frätande racerbajs och spydde, det har han inte nu.

Känner att jag blir så insnöad på allergier, men i och med att han inte verkar må så dåligt av det så undrar jag lite om jag bara ska skita i det eller inte...

Jag äter ju penicillin också (helammar i stort) och det kan förvärra allergisk klåda och eksem stod det...

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-25 20:07:11 följande:
    En väldigt "blind" fundering.

Liten blir lite lätt rödprickig över bålen och några små på ryggen. Sammanfaller med att han får lite småsmåsmå blåsliknande miniblåsor bakom öronen och nere mellan hals och skuldra. Sammanfaller också med att han får eksem som blossar i ansiktet och blir röd och lite prickig...
    Detta brukar sällan hända när vi är hemma om det inte är så att mina föräldrar är här.. Men det händer i stort sett alltid om vi är iväg någonstans. Försöker hålla honom till hans filt, leksaker osv, men det är inte det lättaste och vill inte vara hypokondrikern när någon vill hålla honom eller ger honom något.

Han sover ju typ aldrig ändå, men vet inte vad som är vad. Verkar inte må jätte dåligt dagtid nu i alla fall, utan skrattar och är nöjd.

Det blev skitkasst när han åt Althéran för 2 -3 veckor sedan och det var mycket värre när jag ätit torsk. Kan det vara något annat än allergi??? Men då hade han även frätande racerbajs och spydde, det har han inte nu.

Känner att jag blir så insnöad på allergier, men i och med att han inte verkar må så dåligt av det så undrar jag lite om jag bara ska skita i det eller inte...

Jag äter ju penicillin också (helammar i stort) och det kan förvärra allergisk klåda och eksem stod det...
    det kan inte vara värmeutslag?
    Vet att amanda fick sådär för några dagar sen när solen sken för fullt och vi fick 30grader här hemma. precis som du beskriver det. Vi var på bvc samma dag för viktkontroll och vår bvc sköterska sa att hon tyckte det såg ut som värmeutslag.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-25 20:12:36 följande:
    det kan inte vara värmeutslag?
    Vet att amanda fick sådär för några dagar sen när solen sken för fullt och vi fick 30grader här hemma. precis som du beskriver det. Vi var på bvc samma dag för viktkontroll och vår bvc sköterska sa att hon tyckte det såg ut som värmeutslag.
    Nej. Han får det alltid på bortaplan och sällan hemma. Han kan bäras i sjal och vara jätte varm, nästa svettig utan att bli så...
Svar på tråden Allergitråden