• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Då är det nog ingen fara =)

Min dotter andas så snabbt hela tiden. Vissa dagar har hon andats 60 andetag/minut, de ska ligga mellan 20-30 helst.
    Och på henne hör man att det är tydligt på utandningen, att hon liksom pressar ut luften lite och då kommer knastret
    Knastrar det hela tiden eller kan det hjälpa om hon hostar eller skriker till ? Så det inte är så att slemmet sitter i halsen bara??

Men blir hon sämre tycker jag ni ska söka hjälp imorgon. För knastrar hon så kommer läkare absolut höra det på lungorna, det gjorde han i allafall på min dotter
    Vore ju skönt att ha någon astmamedicin att ha hemma om det skulle bli jobbigt hemma.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 21:33:51 följande:
    Då är det nog ingen fara =)

Min dotter andas så snabbt hela tiden. Vissa dagar har hon andats 60 andetag/minut, de ska ligga mellan 20-30 helst.
    Och på henne hör man att det är tydligt på utandningen, att hon liksom pressar ut luften lite och då kommer knastret
    Knastrar det hela tiden eller kan det hjälpa om hon hostar eller skriker till ? Så det inte är så att slemmet sitter i halsen bara??

Men blir hon sämre tycker jag ni ska söka hjälp imorgon. För knastrar hon så kommer läkare absolut höra det på lungorna, det gjorde han i allafall på min dotter
    Vore ju skönt att ha någon astmamedicin att ha hemma om det skulle bli jobbigt hemma.
    Ja, man hör här med att knastret mest kommer från utandning. Sen pustar hon ganska mycket, har inte hört det tidigare än idag. Tycker att hon knastrar lika mycket även efter hosta. Skrika kan hon inte längre, hon bara gnäller. Antar att hon har blivit hes.

Förut när hon var mindre och hon oftast var rosslig då blev det bättre en liten stund av att hon hostade.
    Men det är det här att det kommer och går som förvirrar mig så mycket. Är det astma tycker man ju hon borde ha problemen hela tiden. Igår så kunde hon låta hur fin som helst i nån timme och sen knastra nån timme och så tillbaka till att låta helt ren igen. Men idag har det varit oavbrutet hela dagen, bara olika "högt"

Samma med andningen, först är hon snabbandad (i mina öron) i en stund och sen så lugnar det ner sig och hon andas normalt. Ser inget samband heller. tex om hon är mer snabbandad just efter skrik eller aktivitet utan det kommer och går närhelst det själv vill.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

älsklingen87: Du ska verkligen ha ett stort tack för hjälpen!
    Ska ge det tills imorn, knastrar hon inte mindre eller om hon blir sämre såklart, så får vi åka till halmstad med henne.

Hur mår förresten ni nu?
    Bättre?

• Tibell

Ja det låter ju lite knas. Men som sagt, ni borde ju låta någon titta på henne. Måste ju inte vara astma men min dotter har det definitivt och de har ju en del likheter.

Min dotter har också rosslat en hel del, nästan hela vintern faktiskt. Och på henne hjälpte det aldrig att hosta för hennes satt långt ner i lungorna, trots massa astmamediciner,
    Nu har hon knastrat i flera dagar men idag lät det som att det börjar gå tillbaka till rossel igen

Nu har hon fått en maskindriven inhalator som ångar ut medicinen istället och det verkar hjälpa henne bättre.
    På henne märks det tydligt att aktivitet gör henne mycket sämre. Är hon helt stilla och inte gör något alls kan hon andas normalt. Men vid minsta lilla lek eller rörelse ( till och med vid mat ) stånkar, flåsar och andas hon snabbt. Hon får också jobbiga hostattacker vid lek.
    Nu är hon lite snuvig och det förvärrar såklart saken en massa,
    men det låter ju lite likt förkylningastma din dotter har..

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-02-25 21:41:09 följande:
    älsklingen87: Du ska verkligen ha ett stort tack för hjälpen!
    Ska ge det tills imorn, knastrar hon inte mindre eller om hon blir sämre såklart, så får vi åka till halmstad med henne.

Hur mår förresten ni nu?
    Bättre?
    Jag hjälper gärna till =) Har ju själv en liten astmahöna här hemma och vet hur man kan oroa sig..

Jo tack. Det är nog på bättringsvägen. Hon har som sagt fått en eldriven inhalator som ångar ut medicinen och den verkar göra mycket mer nytta än de tidigare hon hade.
    Men det är inhalering var tredje timme som gäller ungefär...och hon är ändå påverkad nästan hela tiden =/
    Ska in med henne i morgon igen och se om syresättningen ser bättre ut samt att lungorna låter bättre.
    Vi håller tummarna =)
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 21:48:15 följande:
    Jag hjälper gärna till =) Har ju själv en liten astmahöna här hemma och vet hur man kan oroa sig..

Jo tack. Det är nog på bättringsvägen. Hon har som sagt fått en eldriven inhalator som ångar ut medicinen och den verkar göra mycket mer nytta än de tidigare hon hade.
    Men det är inhalering var tredje timme som gäller ungefär...och hon är ändå påverkad nästan hela tiden =/
    Ska in med henne i morgon igen och se om syresättningen ser bättre ut samt att lungorna låter bättre.
    Vi håller tummarna =)
    ja det håller vi verkligen tummarna för!
    Måste vara jobbigt när de är så små och har problem med att andas. Min mamma har astma (vet inte om all astma är samma men hennes är alltid orsakad av pälsdjursallergi) och jag vet att hon får som panikattacker ibland när hon får sina anfall för att hon tycker det är så otäckt att inte kunna andas normalt.

Men är er tjej alltid dålig i sin astma? Eller har hon bra perioder också?
    Såg filmen i galleriet där hon leker, hon är ju verkligen bedårande.

Klockan tickar. jag måste verklgien i säng. Är så otroligt trött efter 4 dagars bärande.
    Amanda bara gråter och gråter. Kan man verkligen bli så påverkad att man gråter (i princip) varje vaken minut av en vanlig förkylning? det känns skumt men vissa barn kanske är extra känsliga. Men jag hoppas och tror hon är på bättringsvägen för idag har jag fått i henne nästan 3 flaskor välling.

Sov gott och ta hand om dig!
  • Tibell

Usch det låter som att ni har hatf ett par tuffa dagar.
    Jag hade nog åkt in med henne i morgon om hon är så pass påverkad av en förkylning. Kanske är öroninflammation?

Ja Bella är nästan alltid påverkad i sin astma tyvärr =/ Trots massa mediciner. Men nu håller vi hoppet på hennes nya inhalator och på att våren snart kan komma.
    Att hon dessutom antagligen gått undermedicinerad hela vintern gör nog inte saken bättre.
    Ingen har ju förstått hur jobbigt hon haft det förens man tog syresättningen på henne. Hon visar ju aldrig när hon är påverkad utan kör sitt race ändå..min lilla höna =)

Hoppas lilla tjejen kryar på sig snart så ni kan få lite sömn <3

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-25 22:14:54 följande:
    Usch det låter som att ni har hatf ett par tuffa dagar.
    Jag hade nog åkt in med henne i morgon om hon är så pass påverkad av en förkylning. Kanske är öroninflammation?

Ja Bella är nästan alltid påverkad i sin astma tyvärr =/ Trots massa mediciner. Men nu håller vi hoppet på hennes nya inhalator och på att våren snart kan komma.
    Att hon dessutom antagligen gått undermedicinerad hela vintern gör nog inte saken bättre.
    Ingen har ju förstått hur jobbigt hon haft det förens man tog syresättningen på henne. Hon visar ju aldrig när hon är påverkad utan kör sitt race ändå..min lilla höna =)

Hoppas lilla tjejen kryar på sig snart så ni kan få lite sömn <3
    Var inne med henne igår då hon inte hade kissat mer än några droppar på 12tim. fick en akuttid precis innan stängning på vc men det var inget fel på henne. de kollade inte ens om hon var uttorkad efter inte ha kissat på 12 tim utan han sa att det var för att hon inte åt eller drack så jag skulle tvångsmata henne med vatten. Och idag har hon faktiskt kissat mer efter att jag gjort som han sa. Sänkan var under 8, ingen öroninflammation, hon lät bra i lungorna, knappt något röd i halsen. Men ändå gråter hon konstant om hon inte blir buren, orkar knappt skratta eller gråta, åt 1-2flaskor välling per dygn i förrgår och igår. Men som sagt. inget var tydligt fel på henne så vi skulle avvakta över helgen. tycker det är hemskt konstigt faktiskt att hon är så otroligt påverkad ändå. Vi får se an imorn hur hon verkar. ibland är det kanske bättre att undersökas av en barnläkare än av en läkare på vc som har en som sista patient.

Men tack så mycket!
    Sköt om dig. Hoppas verkligen Bella blir bättre med sin astma.
    stackars raring.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-25 22:21:58 följande:
    Var inne med henne igår då hon inte hade kissat mer än några droppar på 12tim. fick en akuttid precis innan stängning på vc men det var inget fel på henne. de kollade inte ens om hon var uttorkad efter inte ha kissat på 12 tim utan han sa att det var för att hon inte åt eller drack så jag skulle tvångsmata henne med vatten. Och idag har hon faktiskt kissat mer efter att jag gjort som han sa. Sänkan var under 8, ingen öroninflammation, hon lät bra i lungorna, knappt något röd i halsen. Men ändå gråter hon konstant om hon inte blir buren, orkar knappt skratta eller gråta, åt 1-2flaskor välling per dygn i förrgår och igår. Men som sagt. inget var tydligt fel på henne så vi skulle avvakta över helgen. tycker det är hemskt konstigt faktiskt att hon är så otroligt påverkad ändå. Vi får se an imorn hur hon verkar. ibland är det kanske bättre att undersökas av en barnläkare än av en läkare på vc som har en som sista patient.

Men tack så mycket!
    Sköt om dig. Hoppas verkligen Bella blir bättre med sin astma.
    stackars raring.
    Har du testat att ge alvedon, hon kanske har ont utan att det syns. 

När theo var förkyld så var han jättehängig och rosslig så vi åkte in till jouren det var inget fel på honom kanske bara lite rosslig i lungorna men pyttelite. Så han fick alvedon hemma och blev lugnare. Gissar att han hade ont på något sätt.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-02-25 22:38:59 följande:
    Har du testat att ge alvedon, hon kanske har ont utan att det syns. 

När theo var förkyld så var han jättehängig och rosslig så vi åkte in till jouren det var inget fel på honom kanske bara lite rosslig i lungorna men pyttelite. Så han fick alvedon hemma och blev lugnare. Gissar att han hade ont på något sätt.

tack,
    men ja. ger alvedon var 4-6tim dagtid. På nätten har hon fått ipren eftersom hon är så påverkad.
    Man kan ju varva alvedon och ipren. brukar vara väldigt sparsam med värktabletter men denna gången med amanda så har jag gett så mycket man får, just för hon är så påverkad.

Svar på tråden Allergitråden