• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-25 23:11:49 följande:

tack,
    men ja. ger alvedon var 4-6tim dagtid. På nätten har hon fått ipren eftersom hon är så påverkad.
    Man kan ju varva alvedon och ipren. brukar vara väldigt sparsam med värktabletter men denna gången med amanda så har jag gett så mycket man får, just för hon är så påverkad.

Synd att det inte blir någon magisk effekt nu. Vi är också sparsamma men när de mår så dåligt så måste man ju ge så de kanske orkar lite. Hoppas det blir bättre. 
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-25 23:11:49 följande:

tack,
    men ja. ger alvedon var 4-6tim dagtid. På nätten har hon fått ipren eftersom hon är så påverkad.
    Man kan ju varva alvedon och ipren. brukar vara väldigt sparsam med värktabletter men denna gången med amanda så har jag gett så mycket man får, just för hon är så påverkad.

Skulle råda dig att se hur dottern reagerar på Ipren. Många med astma får sina astmaanfall utlösta av Ipren. Vi kan absolut inte ge Ipren till vår son med förkylningsastma.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-26 06:55:16 följande:
    Skulle råda dig att se hur dottern reagerar på Ipren. Många med astma får sina astmaanfall utlösta av Ipren. Vi kan absolut inte ge Ipren till vår son med förkylningsastma.
    men oj! Kan det vara därför hon har blivit så knastrig?
    Tack, jag ska inte ge henne mer ipren nu för att se om det går över.

försökte precis räkna hennes andetag, det var ju inte helt lätt för hon fick hosta, började prata eller gäspa mitt i allting. Det bästa jag kunde komma till var 45 andetag/min med 3 små hostattacker i mellan.

Vad skulle de ligga på normalt och vad är för högt?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

45 är lite högt , de ska helst ligga mellan 20-30. Men är hon förkyld eller febrig kan det påverka lite med.
    Och om hon är i rörelse blir det såklart högre det med.
    Har hon fortfarande indragningar? Verkar hon besvärad av att andas snabbt ?

• Tibell

Över 55 ska man helst åka in tror jag de säger ! Men har barnet prolem oavsett hur många andetag de tar ska man ju in ändå..

• yrväder

Är det någon av er som varit med om dålig viktuppgång pga mjölkallergi på pyttebebisar? Vår son är nu tio dagar och när vi skulle åka hem från bb efter 4 dygn hade han gått ner för mkt så vi blev kvar med tillmatning ett dygn, han vände då och när vi kom hem söndag så började vi fasa ut ersättningen (mjölkfri) men han fick iaf lite. Tisdag hade han gått upp mer och onsdag åt han sista målet ersättnig och igår fredag hade han gått ner 200 g. Tilläggas ska dock att han är pigg och glad och kissar mkt och bajsar normalt. Hans pappa reagerade på proteinet med eksem när han ammades.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 08:25:54 följande:
    45 är lite högt , de ska helst ligga mellan 20-30. Men är hon förkyld eller febrig kan det påverka lite med.
    Och om hon är i rörelse blir det såklart högre det med.
    Har hon fortfarande indragningar? Verkar hon besvärad av att andas snabbt ?
    Ja, hon är ju både lite förkyld och febrig.
    Låter konstant här idag med men det låter inte så högt så när jag försökt få med det på video tycker jag det hörs dåligt när jag lägger in det på datorn.

Tycker hon verkar relativt opåverkad av det faktiskt. Sen alvedonen gjorde nytta har hon varit på golvet och faktiskt intresserat sig för att leka lite.så ork har hon ju iaf.

Ska avvakta lite till tills min sambo vaknar så får vi prata om ifall vi ska ge oss till halmstad ändå.

Hon har lite indragningar, men hon har världens dubbelhaka så man ser inte riktigt halsgropen hela tiden om man inte lägger henne i ett visst läge. Magen häver sig också men jag tycker inte det ser hälften så illa ut som det gjorde på din film så det kan likaväl vara jag som överreagerar bara.
  • Allrona

Mitjrandil / det behöver absolut inte de lika ut som på älsklingens film för att ni ska åka in. Verkar hon behöva inhalera så åk. Älsklingen87 hade ju astmamedicin hemma vilket ni inte har! Min dotter kan vara mycket påverkad utan allt för snabb andning. På henne ser man mest att hon får jobba väldig med magen och att hon väser när hon andas och hostar hela tiden. Astma kan te sig väldigt olika från barn till barn. Håll koll under dagen och åk in om hon verkar ha jobbigt.

• Tibell

Jag tycker också ni ska åka in med henne ! Och eftersom det inte är första gången eran dotter har problem tycker jag du ska kräva en astma utredning

Lycka till idag och hoppas lillsnuttan mår bättre snart

• mithrandil

Tack för peppningen.
    väntar nu på att lillan och sambon ska vakna så ska vi se om vi åker till halmstad ändå.
    Andreas och Alexander kan passa på att åka till busfabriken så åker vi inte helt i onödan.
    Har lagt in en video under galleri. Vet inte om man hör något eller om det är för jag vet hur det lät som jag hörde.
    När hon sover är andningen lugn men knastrandet finns där.

Svar på tråden Allergitråden