• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Hoppas det går bra med lillan mithrandil. 

Theos kinder har varit fina några dagar nu när vi varit hemma för jag är sjuk, men när han vaknade efter vilan så var de fula igen och massa små utslag. Det som skiljer sig från annars är att sambon gav honom mat men från samma burkar som jag gör och att jag tvättade hans mjukiskossa igår i ett nytt tvättmedel. Tittade nu och insåg att det var parfym i. Tänkte inte på att det skulle vara det i fintvättmedlet vi köpte för att tvätta fårskinnet.

Så nu får kossan åka en omgång till i vårat vanliga tvättmedel. Kanske har hittat en orsak.  

• Tibell

Mithrandil : jag hörde :) hoppas allt går bra och att hon kan få lite ventolin ! Och stå på er angående en astmautredning.
    Uppdatera gärna om hur det gick!
    Lycka till :) kram

• tes 75
    Tibell skrev 2011-02-25 07:48:19 följande:
    Tes: och de blir jätte goda kan jag tillägga! jag och lillan sitter och äter varsin nu :)
    tes 75 skrev 2011-02-25 08:00:17 följande:
    underbart att höra! vår 11-månaders har börjat kväljas av morgongröten, & sonen äter aldrig mer än ett par tuggor av riskakorna eller risbröden, så mjukt bröd vore super att kunna ge dem. nu kan jag ju det!
    nu har jag bakat! sonen älskade bröden men, jag blev illamående av dem. antar att jag är allergisk mot psylliumfröskal, eftersom jag ockå blir illamående av bulkmedel med psyllium. prutt också.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 15:09:35 följande:
    Mithrandil : jag hörde :) hoppas allt går bra och att hon kan få lite ventolin ! Och stå på er angående en astmautredning.
    Uppdatera gärna om hur det gick!
    Lycka till :) kram
    Lillan har varit jättebra här idag sen de vaknade så vi åkte aldrig in. Men nu börjas det igen, värre än innan och med djupare indragningar. Min sambo säger att jag inbillar mig och att det beror på förkylningen men jag är helt säker på att det är något fel. antagligen har hon förkylningsastma så jag ska, som du skriver, kräva en ordentlig utredning. De andra gångerna vi varit på våra tider har hon ju låtit bra så vi har fått åka hem igen, men de måste ju lyssna på vad en förälder säger också. Klart hon inte rosslar när man får en tid "på onsdag kl 14"
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Filma indragningarna och ha med dig när ni får en tid nästa gång... Så gjorde jag! Så fick faktiskt läkaren själv se hur hon ser ut.. Ett litet tips bara!

Men jag tycker det låter som att ni ska in ändå :( inte roligt när de har det jobbigt de små liven. Och ser du att hon har indragningar så är det säkert så med!

• ELI 79

Mithrandil: en anledning till att åka in. Vår son hick vi åka in med 3 ggr innan vi fick nåt hem. Hört fler där de vill ha tre fall av förkylningar med astmasymtom för att ställa diagnosen. Åk in!

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-02-26 18:09:57 följande:
    Lillan har varit jättebra här idag sen de vaknade så vi åkte aldrig in. Men nu börjas det igen, värre än innan och med djupare indragningar. Min sambo säger att jag inbillar mig och att det beror på förkylningen men jag är helt säker på att det är något fel. antagligen har hon förkylningsastma så jag ska, som du skriver, kräva en ordentlig utredning. De andra gångerna vi varit på våra tider har hon ju låtit bra så vi har fått åka hem igen, men de måste ju lyssna på vad en förälder säger också. Klart hon inte rosslar när man får en tid "på onsdag kl 14"
    Hoppas hon blir bra snart eran lilla snutta =/ Uppdatera oss gärna om ni åkt in och hur det gick. Kram

I morse var lillans "äggfläckar" ( kallar dem för det i brist på annat, de beter sig ju precis som det ;) ) helt hudfärgade. De ser ungefär ut som hudfärgad elefanthud, typ.
    Men nu ikväll vart de illröda igen =0
    Hon har ätit althera, lite strips från mc donalds ( kollade allergiinfon innan och de var ok) och de har funkar innan också, mamma scans köttbullar, potatis . Alltså inget knasigt. Vi har heller inte ätit ägg..
    Tja, hon verkar ju inte ha ont av dem i allafall..

K Kavat : Din son som är bland de känsligaste här inne klarade väl av att äta friterad pommes ??
    Bella reagerde en gång när hon fick på Ikea men har aldrig reagerat på Mc donalds. När hon fick på Ikea blev ju hela hon prickig, Vet ej om det berodde på att de låg på samma tallrik med en sås som var gjort på ägg eller om det legat något på bordet innan...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-26 19:50:59 följande:
    Hoppas hon blir bra snart eran lilla snutta =/ Uppdatera oss gärna om ni åkt in och hur det gick. Kram

I morse var lillans "äggfläckar" ( kallar dem för det i brist på annat, de beter sig ju precis som det ;) ) helt hudfärgade. De ser ungefär ut som hudfärgad elefanthud, typ.
    Hon har ätit althera, lite strips från mc donalds ( kollade allergiinfon innan och de var ok) och de har funkar innan också, mamma scans köttbullar, potatis . Alltså inget knasigt. Vi har heller inte ätit ägg..

K Kavat : Din son som är bland de känsligaste här inne klarade väl av att äta friterad pommes ??
    Bella reagerde en gång när hon fick på Ikea men har aldrig reagerat på Mc donalds. När hon fick på Ikea blev ju hela hon prickig, Vet ej om det berodde på att de låg på samma tallrik med en sås som var gjort på ägg eller om det legat något på bordet innan...
    E har reagerat på pommes på IKEA!!

En annan sak...undrar om sömnen trots allt inte hade med mjölken att göra. E sover hela nätter nu. Gjort i 2 veckor, sedan jag flyttade in honom till storebror. Han har fått några misstag med mjölk under denna tid men ändå sovit, tänk om det var så "enkelt"??
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-26 19:50:59 följande:

Det senaste så har det varit ok ungefär hälften av gångerna. Han har ätit korven på Ikea (avsköljd eftersom de står med korvbröd typ över korven) och pommes (men jag ber alltid att få dem separat i en skål ). På McD har han fått hamburgerköttet till 10:- hamburgarna och pommes.
    Vi torkar alltid av runt där han ska sitta och tvättar händer innan osv, men senaste har det inte funkat alls. Men känns som att han bli känsligare och känsligare..? Eller så slarvas det för mycket...? Det räcker ju med så lite för att han ska bli dåligt.

Idag är han äntligen rätt ok i både humör och hud men äter fortfarande inte ok. Han slutar typ äta nästan när han får i sig saker han inte tål. Och usch, vad man tycker synd om honom och vad hopplöst jobbigt han haft det hela veckan...
  • Kavat

mithrandil,
    hoppas att ni får bra hjälp om ni åker in så hon får må bra. Tyvärr så tror jag att de andra har rätt. Man måste nog åka in och verkligen visa upp hur de har det x antal gånger innan man får hjälp.

Svar på tråden Allergitråden