• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-02-26 19:56:27 följande:
    Det senaste så har det varit ok ungefär hälften av gångerna. Han har ätit korven på Ikea (avsköljd eftersom de står med korvbröd typ över korven) och pommes (men jag ber alltid att få dem separat i en skål ). På McD har han fått hamburgerköttet till 10:- hamburgarna och pommes.
    Vi torkar alltid av runt där han ska sitta och tvättar händer innan osv, men senaste har det inte funkat alls. Men känns som att han bli känsligare och känsligare..? Eller så slarvas det för mycket...? Det räcker ju med så lite för att han ska bli dåligt.

Idag är han äntligen rätt ok i både humör och hud men äter fortfarande inte ok. Han slutar typ äta nästan när han får i sig saker han inte tål. Och usch, vad man tycker synd om honom och vad hopplöst jobbigt han haft det hela veckan...
    Men då är det vete han reagerat på eller ?

Jag har ju ingen aning om vad som gör att hennes fläckar blossar upp men misstänker ju ägg. Är nästan helt hundra på att det INTE är vete i allafall...
    Har kollat allergiinfon igen och ser att chicken nuggetsen innehöll ägg. Storasyster som satt vid samma bord åt dessa..
    Kan ju hända att Bella lyckades peta lite på henne eller att hon reagerat luftburet ??
    Hur som verkar hon inte må dåligt av dessa. Jag hoppas bara INTE hon fick i sig något. Sist hade hon diarré i en vecka =0

Usch vad jobbigt han haft det eran lille kille =/ Ska hålla tummarna att han mår bättre snart <3
    När Bella fick fel mjölk ( rice dreamen ) slutade hon äta i 1½ vecka. Vi var jätte oroliga här hemma men tillslut släppte det..
    Dumma allergier =/
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 18:15:09 följande:
    Filma indragningarna och ha med dig när ni får en tid nästa gång... Så gjorde jag! Så fick faktiskt läkaren själv se hur hon ser ut.. Ett litet tips bara!

Men jag tycker det låter som att ni ska in ändå :( inte roligt när de har det jobbigt de små liven. Och ser du att hon har indragningar så är det säkert så med!
    Tack för tipset.
    Har försökt hela dagen att filma in indragningar men får inte riktigt till det ordentligt. Hon är ju så rund och har så mycket veck så hon måste absolut ligga i exakt rätt ställning och jag måste liksom dra ner huden lite vid bröstet för att halsgropen ska synas något så att inte hakan ligger för :-P Fick till det ganska bra på 3 indragningar sen ålade hon sig ur mitt grepp. Men ska fortsätta filma så jag har något "bevis" att visa upp om de säger att "hon är så frisk så". En läkare i halmstad som vi träffade sa till mig att om hon hade astma så skulle hon inte vara "bra ibland och dålig ibland" utan att hon skulle vara dålig och behöva medicineras för att bli av med sina symptom. Stämmer det som han sa? För i så fall kan det ju inte vara astma hon har.

Min sambo vill inte åka in med henne, han säger att vi redan varit inne så många gånger och alltid blivit hemskickade. Har varit in 3 gånger, Enda gången vi åkte in akut var hon tät i lungorna och fick bricanyl oral lösning med sig hem. Har kört på det nu i 3dagar men det ger ingen bättring. Jag har sagt att jag ger henne natten, är hon likadan imorgon bitti så åker jag med eller utan honom.

Jag tycker bara det är så konstigt. Ibland är det ju bara lite knaster som man hör men andningen är helt lugn. Sen så förvärras det så hon blir snabbandad och knastrar ännu mer, för att tillslut lugna ner sig igen.
    Jag förstår inte riktigt. Om det nu vore astma så borde det väl inte "gå över av sig självt"?

Eli: tack för ditt svar.
    Jag kommer åka in med henne imorgon om hon inte blivit bättre. Det är så dumt att närmsta akutmott som tar emot barn ligger så långt bort. Kommer självklart åka in innan imorn om hon skulle bli sämre, men hittills så lugnar andningen ner sig när hon ligger och sover. Brukar det göra det om det är astma barnet har?
    det känns så dumt att åka in, framförallt som jag redan träffat läkare om det här och de sagt att hon absolut inte kan ha astma eftersom hon varit pigg och glad och inte minsta andningspåverkad när de träffat henne.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-25 16:55:44 följande:
    Ja det hoppas jag också verkligen!!
    Ville bara förvarna dig så du inte blir besviken OM det nu är så att han reagerar!! Men jag håller alla tummar jag har

När han ser ut såhär...vad sjutton kan det vara? Kontakt? Det  kom efter att vi hade ätit mellis. Han fick hårdbröd och mjölk MEN storebror åt vanlig macka och de sitter ju bredvid varandra...det är det enda jag kan komma på?!
    precis en sådan röd fläck på kinden har vår son haft hela dagen idag! kom efter att han sugit på ett par frysta hallon (han åt dem inte). han kan iofs också fått smulor med vete i på fingrarna & tagit sig i ansiktet.
    Miralicia skrev 2011-02-25 17:08:47 följande:
    Kan komma med ett litet tips på smörgåspålägg om man vill slippa fundera på ursprung  till glukossirap, dextros, druvsocker etc då den enligt inehållsförteckningen innehåller vanlig sirap (har dock inte ringt och dubbelcheckat, men funkar bra för mig): Euroshoppers hushållsmedwurst som finns på Ica.
    Är storpack med 400 g och jag har för mig att de kostar runt 25:- betydligt billigare än de olika småförpackningar skivat charkpålägg som utbudet främst består av annars.

Innehållsförteckning: gris- & nötkött 85%, potatisflis, fett från gris, salt, potatismjöl, sirap, vitpeppar, ingefära, rökarom, antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250).
    jag kan också tipsa om Scans medwurst

• ELI 79

mithrandil: min son får mer panik när han ligger ner för att lungblåsorna trycks ihop mer då. Han får sämre andning på nätterna. Han har sällan panik på nätterna och får mer pipig andning nattetid, men det kanske är olika jag vet inte?

oftast blir det ju sämre när de rör sig också om de är väldigt rörliga dagtid.

• Mela78
    Tibell skrev 2011-02-26 20:06:43 följande:
    Men då är det vete han reagerat på eller ?

Jag har ju ingen aning om vad som gör att hennes fläckar blossar upp men misstänker ju ägg. Är nästan helt hundra på att det INTE är vete i allafall...
    Har kollat allergiinfon igen och ser att chicken nuggetsen innehöll ägg. Storasyster som satt vid samma bord åt dessa..
    Kan ju hända att Bella lyckades peta lite på henne eller att hon reagerat luftburet ??
    Hur som verkar hon inte må dåligt av dessa. Jag hoppas bara INTE hon fick i sig något. Sist hade hon diarré i en vecka =0

Usch vad jobbigt han haft det eran lille kille =/ Ska hålla tummarna att han mår bättre snart <3
    När Bella fick fel mjölk ( rice dreamen ) slutade hon äta i 1½ vecka. Vi var jätte oroliga här hemma men tillslut släppte det..
    Dumma allergier =/
    Jag har jobbat på McD för (länge sedan visserligen) men då friterades det hejvilt i de olika fritöserna. Kan mycket väl tänkas att de friterad nuggetserna i pommesfritösen. Tror att jag för ett halv år - år sedan läste på allergiinformationen på McD att de inte kan garantera att de inte kontaminering förekommer när det gäller fritöserna.
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-02-26 19:56:27 följande:
    Det senaste så har det varit ok ungefär hälften av gångerna. Han har ätit korven på Ikea (avsköljd eftersom de står med korvbröd typ över korven) och pommes (men jag ber alltid att få dem separat i en skål ). På McD har han fått hamburgerköttet till 10:- hamburgarna och pommes.
    Vi torkar alltid av runt där han ska sitta och tvättar händer innan osv, men senaste har det inte funkat alls. Men känns som att han bli känsligare och känsligare..? Eller så slarvas det för mycket...? Det räcker ju med så lite för att han ska bli dåligt.

Idag är han äntligen rätt ok i både humör och hud men äter fortfarande inte ok. Han slutar typ äta nästan när han får i sig saker han inte tål. Och usch, vad man tycker synd om honom och vad hopplöst jobbigt han haft det hela veckan...
    Som ovan, har jobbat på McD. Man kladdar ju väldigt med både bröd och kött när man gör burgarna och stekspaden kommer i kontakt med bröden kontinuerligt. Har för mig att ni är väldigt känsliga mot vete, och visst innehåller väl McD bröd även soja/sojasläkting så det är nästan säkert att det är kontamination i McD kök som orsakar reaktionerna. Tänkt även på att de med stor sannolikhet friter hejvilt till höger och vänster i fritöserna. 
  • tes 75
    Mela78 skrev 2011-02-26 20:54:25 följande:
    Jag har jobbat på McD för (länge sedan visserligen) men då friterades det hejvilt i de olika fritöserna. Kan mycket väl tänkas att de friterad nuggetserna i pommesfritösen. Tror att jag för ett halv år - år sedan läste på allergiinformationen på McD att de inte kan garantera att de inte kontaminering förekommer när det gäller fritöserna.
    Mela78 skrev 2011-02-26 20:57:46 följande:
    Som ovan, har jobbat på McD. Man kladdar ju väldigt med både bröd och kött när man gör burgarna och stekspaden kommer i kontakt med bröden kontinuerligt. Har för mig att ni är väldigt känsliga mot vete, och visst innehåller väl McD bröd även soja/sojasläkting så det är nästan säkert att det är kontamination i McD kök som orsakar reaktionerna. Tänkt även på att de med stor sannolikhet friter hejvilt till höger och vänster i fritöserna. 
    fast McD är ju allergicertifierade numer. dock nämner de inget om just friteringen på sin hemsida.. www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/tryggare_mat/kort_om_allergenerochvarmathantering.html
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-02-26 21:04:10 följande:
    Mela78 skrev 2011-02-26 20:57:46 följande:
    fast McD är ju allergicertifierade numer. dock nämner de inget om just friteringen på sin hemsida.. www.mcdonalds.se/se/maten/kvalite t/tryggare_mat/kort_om_allergenerochvarmathanterin g.html
    Då har de ändrat det. Va bra! Som sagt, det va läääänge sen jag jobbade där.
  • Tibell

Ja för det känns inte som att hon fått ägg i sig, möjligtvis spår isåfall. För det är bara fläckarna som triggats igång. Den enda gången hon faktiskt fått ägg i sig blev hela hon prickig.. Fast det lär vi se imorgon..

Så jag hoppas inte hon fick i sig något knas.. För veckolånga diarréblöjor vill vi inte ha :)

Svar på tråden Allergitråden