• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-26 20:25:49 följande:
    mithrandil: min son får mer panik när han ligger ner för att lungblåsorna trycks ihop mer då. Han får sämre andning på nätterna. Han har sällan panik på nätterna och får mer pipig andning nattetid, men det kanske är olika jag vet inte?

oftast blir det ju sämre när de rör sig också om de är väldigt rörliga dagtid.
    Okej. Ja det är ju så man tänker sig att det ska fungera men jag är helt novis i ämnet så jag vet inte alls.
    Amandas andning blir alltid lugnare när hon sover. knastrandet finns kvar men inte lika högljutt som när hon är vaken. Hon ligger alltid på sidan och med en kudde under madrassen så hon ligger i lutning.
    Det här med panik som du skriver, kanske är det hon har för hon vaknar varje natt och vägrar somna om igen. får kanske hålla på med henne i 1-2tim. Hon vill inte ha välling, vill inte ligga och vill inte bli buren. Verkar som om hon är halvt sovande men gråter ändå.

Jaja.. så extremt jobbigt det här.
    Känner mig som jag nämnt innan så fruktansvärt hypokondrisk. Alla jag försökt prata med om detta säger det också. att jag inbillar mig och ojjar mig så mycket. Så jag får be om ursäkt för jag klagar men här hos er är enda stället jag får respons på mina tankar, funderingar och rädslor. Ni ska ha ett stort tack för ert tålamod. Kan inte vara alltför roligt med en trådkompis som oftast bara skriver om sig själv.

Har lagt in ett klipp på amandas indragningar under video, fick inte med mer än så för amanda krånglade sig ur mitt grepp. Ska försöka få någon till att hjälpa mig för det är inte lätt att styra barnet, kameran och hålla undan alla valkar samtidigt.

Vad tror du? Är det någon "fara" med de indragningarna eller är de normala och bara jag som ojjar mig?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil = Var jätte svårt att se .. Men visst ser jag indragningarna. Sen kan jag tyvärr inte uttala mig om det är normalt eller inte för Bella andas alltid så..

Hade hon varit i rörelse innan? För hade hon varit aktiv hade jag nog inte oroat mig.
    Men som sagt. super svårt att avgöra på en sådan kort film...
    Hur ser hon ut nu ? Har hon dessa indragningar nu med ?

Hur som tycker jag du ska visa läkaren dessa filmer när ni ska på astmautredning.
    Jag tycker det låter som att hon har förkylningsastma..för dessa problem kommer väl i samband med infektioner kan jag tro ?

• Tibell

Sen tänkte jag på en sak du skrev. Du sa att de kan uppstå när som men också försvinna närsom ?
    Kan de komma vid aktivitet och försvinna när hon håller sig lugn ?
    Eller kan det komma även när hon är lugn och försvinna vid aktivitet ?
    För när Bella får indragningar är det antingen inhalation eller vila som gäller för att det ska lugna sig.. Annars slutar det inte =/

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 21:25:27 följande:
    Mithrandil = Var jätte svårt att se .. Men visst ser jag indragningarna. Sen kan jag tyvärr inte uttala mig om det är normalt eller inte för Bella andas alltid så..

Hade hon varit i rörelse innan? För hade hon varit aktiv hade jag nog inte oroat mig.
    Men som sagt. super svårt att avgöra på en sådan kort film...
    Hur ser hon ut nu ? Har hon dessa indragningar nu med ?

Hur som tycker jag du ska visa läkaren dessa filmer när ni ska på astmautredning.
    Jag tycker det låter som att hon har förkylningsastma..för dessa problem kommer väl i samband med infektioner kan jag tro ?
    Ja jag vet, det var så svårt att få till det ordentligt. amanda har bara sådana indragningar när hon är knastrig i övrigt. I friskt tillstånd så rör sig inte halsgropen en mm.
    Hon hade bara varit i min famn innan, vi var in för att plocka upp pappa och storebror på buslandet när jag kände att magen började häva sig. Ska försöka få till det bättre nästa gång så jag har rejält bagage. Vill iaf bli tagen på allvar och få en utredning så man kan lägga det bakom sig. Har hon ingen form av astma är ju det super, men då vet jag ju det på utredningen istället för att gå här och tvivla på att läkarna tagit sig tid nog.

Nu när hon sover ser jag inga direkta indragningar. iaf inga djupa.

Första gången jag blev oroad av hennes andning så var det ingen förkylning inblandad. Då var hon rosslig, tungandad och pipig i 2 mån, konstant. Då var vi ju till flertal läkare men de sa att det inte var något fel på henne. Sen försvann det när hon var 5mån och efter det har det bara dykt upp igen i samband med förkylningar.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 21:32:31 följande:
    Sen tänkte jag på en sak du skrev. Du sa att de kan uppstå när som men också försvinna närsom ?
    Kan de komma vid aktivitet och försvinna när hon håller sig lugn ?
    Eller kan det komma även när hon är lugn och försvinna vid aktivitet ?
    För när Bella får indragningar är det antingen inhalation eller vila som gäller för att det ska lugna sig.. Annars slutar det inte =/
    Nej det är vid vila. Antingen att jag burit henne tillräckligt länge eller framför allt om hon fått sova nån timme.
    Släpper jag sen ner henne på golvet och hon godtar att vara där så blir hon tungandad efter ett tag.
    Men hon är mest i famnen nu. blir rent förtvivlad oftast om jag lägger henne på golvet och jag får absolut inte sitta ner med henne utan jag ska ständigt vara i rörelse. Då är hon lugn.
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-26 21:34:04 följande:
    Ja jag vet, det var så svårt att få till det ordentligt. amanda har bara sådana indragningar när hon är knastrig i övrigt. I friskt tillstånd så rör sig inte halsgropen en mm.
    Hon hade bara varit i min famn innan, vi var in för att plocka upp pappa och storebror på buslandet när jag kände att magen började häva sig. Ska försöka få till det bättre nästa gång så jag har rejält bagage. Vill iaf bli tagen på allvar och få en utredning så man kan lägga det bakom sig. Har hon ingen form av astma är ju det super, men då vet jag ju det på utredningen istället för att gå här och tvivla på att läkarna tagit sig tid nog.

Nu när hon sover ser jag inga direkta indragningar. iaf inga djupa.

Första gången jag blev oroad av hennes andning så var det ingen förkylning inblandad. Då var hon rosslig, tungandad och pipig i 2 mån, konstant. Då var vi ju till flertal läkare men de sa att det inte var något fel på henne. Sen försvann det när hon var 5mån och efter det har det bara dykt upp igen i samband med förkylningar.
    Min yngsta hade rossel och pip konstant från att han var nyfödd till han var nästan 1½ år. Jag frågade varenda gång på bvc om han vekrligen skulle låta sådär, blev ännu värre när han åt. De sa att en del barn är sådana, men när han var ca 1½ försvann det bara.
    Sonen hade även under dessa tillfällen många episoder då han blev blå om läppar, kinder, händer och fötter...enligt läkaren hade han ett outvecklat autonomt nervsystem...så det var väl det som växte bort runt 1½ år...
    Han hade ju dock inga indragningar under dessa tillfällen.

Det är ju ändå väldigt viktigt att man frågar och ser till att de kollar igenom barnen ordentligt när det har med andning mm att göra.
  • Tibell

Mitt råd är ju att filma en massa och visa upp eftersom barnen alltid har en förmåga att bli bra när man kommer dit ;)
    Nu både syntes det och hördes på lungorna när vi var hos läkaren sist men jag visade ändå filmerna på hur hon är som "frisk" han höll med om att hon hade ansträngd andning även då
    Jag har ju också slagits med mina hjärnspöken angående hennes astma och liksom trott att hennes symtom varit helt normala... Och det var ju ingen annan än jag som reagerade över att hon rosslade som en kaffekokare, flåsade som en hund vid minsta aktivitet och var snabbandad HELA tiden. Tillslut ( i tisdags ) fick de andra upp ögonen och lilla hönan har därför gått undermedicinerad hela vintern =/
    Men nu verkar det peppar peppar ha gått åt det bättre hållet..

Jag hoppas ni får komma på en undersökning relativt snabbt så din dotter kan ställas på medicin i såfall..
    Men som sagt, får hon dessa indragningar så åk in direkt till akuten..så hinner det väl inte släppa?
    Sen kan ju indragningarna ha med förkylningen att göra med såklart. För är barnet väldigt täppt i näsan måste de använda munnen och magen för att andas och då blir det lite mer ansträngt..
    Och då blir det ju även lite svårare att leka som vanligt..

• Miralicia
    Mela78 skrev 2011-02-26 21:14:39 följande:
    Vi som restaurang kan dock aldrig garantera att maten är helt fri från allergener eftersom maten kan ”smittas” av allergen. Det kallas kontamination och kan t.ex. ske när man friterar olika produkter i samma fritös.

Hittade detta på McD egna sida. 
     www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/tryggare_m...
    Fast jag har inte varit med om någon McD-restaurang där de inte har friterat pommesen i separat fritös (däremot så kan det andra som friteras, friteras lite kors och tvärs i samma fritös - nuggets, fiskburgare, pajer etc)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-26 21:42:43 följande:
    Min yngsta hade rossel och pip konstant från att han var nyfödd till han var nästan 1½ år. Jag frågade varenda gång på bvc om han vekrligen skulle låta sådär, blev ännu värre när han åt. De sa att en del barn är sådana, men när han var ca 1½ försvann det bara.
    Sonen hade även under dessa tillfällen många episoder då han blev blå om läppar, kinder, händer och fötter...enligt läkaren hade han ett outvecklat autonomt nervsystem...så det var väl det som växte bort runt 1½ år...
    Han hade ju dock inga indragningar under dessa tillfällen.

Det är ju ändå väldigt viktigt att man frågar och ser till att de kollar igenom barnen ordentligt när det har med andning mm att göra.
    Ja, här blev hon också sämre när hon åt under de där 2mån.
    Några speciella indragningar såg jag aldrig då, men jag visste heller inte att jag skulle titta efter dom förrens vi varit hos sista läkaren i halmstad. Men blå har hon aldrig blivit.
    Till oss sa de att hon var omogen och att hon hade tunt brosk (minns inte om de sa tunt, men det var något med brosket iaf) eller vad de sa och att det var därför hon pep och knastrade. Men jag undrar ja. det påminde väldigt mycket om detta som hon har nu och det hon har nu hade hon även runt jul och då var hon tät i båda lungorna så det hela blir bara för förvirrande för mig.
  • Mela78
    Miralicia skrev 2011-02-26 21:46:30 följande:
    Fast jag har inte varit med om någon McD-restaurang där de inte har friterat pommesen i separat fritös (däremot så kan det andra som friteras, friteras lite kors och tvärs i samma fritös - nuggets, fiskburgare, pajer etc)
    På min tid på de restauranger där jag jobbat fanns det oftast 4-6 fritöser för pommes, 2 till kyckling, 1 till fisk och 1 till paj. I den mån det gick friterade vi i rätt fritös för att slippa ställa om tiderna, och visst blandade man oftare fisk/kyckling än något annat, men det hände att även pommesfritös användes till kyckling eller fisk när det var fullt i de tre/fyra fritöserna och man låg i fas med pommesfritten.
Svar på tråden Allergitråden