• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-27 14:20:19 följande:
    Passar även på att varna för andra ekologiska colaflaskor som innehåller malt (minns inte märket) så läs noga! (som vanligt... )
    Kung Markattas

Det mesta/nästan allt av deras godis innehåller maltextrakt
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil

tack för alla råd, peppning och bushning!
    Jag tog tag i saken och bet i det sura äpplet. Berättade för min sambo att jag SKULLE in med amanda till halmstad och att jag inte ville höra ett ord om saken. Han muttrade att jag var larvig och hypokondrisk. Hon knastrade ju knappt alls och hon har ju varit så lekfull och glad under dagen.
    visst skämdes jag nästan öronen av mig som åker in trots att ungen är frisk. (så lätt man tvivlar på sina egna instinkter bara för något säger man inbillar sig) när vi kom fram visade det sig att hon hade 96% i syresättning (vad betyder det?) och var visst pipig och tät i lungorna så hon fick inhalera airomir. Blev inte helt bra efter det så vi fick recept och en låne"apparat". Har gett henne 4 puffar till som jag skulle men tycker inte hon låter helt okej ännu ändå. Ska de bli lite extra rossliga precis efter? (samma som med bricanyl lösningen) det lustigaste var att amanda inte knastrade det minsta när läkaren väl tog emot oss, men hon hörde visst på lugnorna ändå.

Läkaren sa att det mest troligt är förkylningsastma som amanda har men att vi behöver komma in ytterligare 1 gång för att få diagnosen. Men hon sa samtidigt att de som kommit in 2 gånger nästan till samtliga fall kommer tillbaka en 3e. Stämmer det tror ni? Fick 4 sådana airomir utskrivet, lite underligt eftersom varje innehåller 200 doser och hon sa att amanda inte hade diagnostiserad förkylningsastma ännu.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-27 21:34:39 följande:
    Jag tog tag i saken och bet i det sura äpplet. Berättade för min sambo att jag SKULLE in med amanda till halmstad och att jag inte ville höra ett ord om saken. Han muttrade att jag var larvig och hypokondrisk. Hon knastrade ju knappt alls och hon har ju varit så lekfull och glad under dagen.
    visst skämdes jag nästan öronen av mig som åker in trots att ungen är frisk. (så lätt man tvivlar på sina egna instinkter bara för något säger man inbillar sig) när vi kom fram visade det sig att hon hade 96% i syresättning (vad betyder det?) och var visst pipig och tät i lungorna så hon fick inhalera airomir. Blev inte helt bra efter det så vi fick recept och en låne"apparat". Har gett henne 4 puffar till som jag skulle men tycker inte hon låter helt okej ännu ändå. Ska de bli lite extra rossliga precis efter? (samma som med bricanyl lösningen) det lustigaste var att amanda inte knastrade det minsta när läkaren väl tog emot oss, men hon hörde visst på lugnorna ändå.

Läkaren sa att det mest troligt är förkylningsastma som amanda har men att vi behöver komma in ytterligare 1 gång för att få diagnosen. Men hon sa samtidigt att de som kommit in 2 gånger nästan till samtliga fall kommer tillbaka en 3e. Stämmer det tror ni? Fick 4 sådana airomir utskrivet, lite underligt eftersom varje innehåller 200 doser och hon sa att amanda inte hade diagnostiserad förkylningsastma ännu.
    Vad skönt att du tog tag i det så ni fick hjälp. De kan bli rossligare direkt efter eftersom slemmet lossnar när de inhalerar.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-27 21:34:39 följande:

De blir rossliga efteråt då slemmet lossnar. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-27 21:43:28 följande:
    Vad skönt att du tog tag i det så ni fick hjälp. De kan bli rossligare direkt efter eftersom slemmet lossnar när de inhalerar.
    okej tack. Känns skönt att höra. Då gör det säkert verkan ändå nu då.
    Ja, det var verkligen jätteskönt. känns som en stor lättnad nu när "jag gjort vad jag kunnat".
    Hon hade gått ner 500g så nu får jag verkligen satsa stenhårt på att få henne upp i vikt igen.
    Några tips på sätt att få i henne mer näring?

På onsdag är det sagt att vi ska börja med mjölk igen, läkaren ska ringa på fredagen för att höra hur det går.
    Hon har då varit utan mjölk i 14dagar. Räcker det tror ni?
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-27 21:49:29 följande:
    okej tack. Känns skönt att höra. Då gör det säkert verkan ändå nu då.
    Ja, det var verkligen jätteskönt. känns som en stor lättnad nu när "jag gjort vad jag kunnat".
    Hon hade gått ner 500g så nu får jag verkligen satsa stenhårt på att få henne upp i vikt igen.
    Några tips på sätt att få i henne mer näring?

På onsdag är det sagt att vi ska börja med mjölk igen, läkaren ska ringa på fredagen för att höra hur det går.
    Hon har då varit utan mjölk i 14dagar. Räcker det tror ni?
    Extra fett i allt hon äter. 
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-27 21:55:12 följande:
    Extra fett i allt hon äter. 
    ja det har vi. 1 tsk rapsolja i välling och ersättning och 1 tsk milda culinesse i mat och gröt.
    Ska jag öka?
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-27 21:56:27 följande:
    ja det har vi. 1 tsk rapsolja i välling och ersättning och 1 tsk milda culinesse i mat och gröt.
    Ska jag öka?
    Det tycker jag att du kan göra, ha i 2 tsk och använd havregrädde om hon äter sås.

Här står havreglass för en stor del av kaloriintaget.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-27 21:59:18 följande:
    Det tycker jag att du kan göra, ha i 2 tsk och använd havregrädde om hon äter sås.

Här står havreglass för en stor del av kaloriintaget.
    Min tjej vägrar äta min hemmalagade mat, precis som sin bror gjorde. Jag måtte laga bra äcklig mat. :-P
    så sås äter hon aldrig. Men man kanske kan blanda i lite havregrädde i burkmaten med?

Havreglass kan hon ju få som efterätt istället för frukt. tack för bra tips!
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-27 22:04:47 följande:
    Min tjej vägrar äta min hemmalagade mat, precis som sin bror gjorde. Jag måtte laga bra äcklig mat. :-P
    så sås äter hon aldrig. Men man kanske kan blanda i lite havregrädde i burkmaten med?

Havreglass kan hon ju få som efterätt istället för frukt. tack för bra tips!
    Burkmaten är nog lättare att förstärka med milda men det skadar inte att ha i en skvätt havregrädde, om inte annat så vänjer hon sig vid andra smaker.

Du kan ju servera frukt och glass Johanna älskar glass med kiwi eller frysta bär på.
Svar på tråden Allergitråden