• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    LillSkruttet skrev 2011-02-28 14:33:25 följande:
    Han satt i mitt knä när jag räknade. Han hade legat på sin lekmatta en stund. Än så länge rör han sig inte så jätteaktivt då han bara är knappt 6 månader. Han kryper ju inte och så menar jag. 
    Förkyld blev han ju för 2 veckor sedan lite drygt (i fredags var det 2 veckor sedan). Sen har han ju rosslat sedan dess.
    Han är dock rel pigg, så han verkar inte särksilt allmänpåverkad. Och de gånger vi varit in på akuten pga hans rossel (både vid lunginflammationen och för en dryg vecka sedan) så har han haft jättebra saturation, så han syresätter sig ju bra.
    Tänkte att det kanske inte är astma eftersom han inte blir hjälpt av koksalt inhalation eller adrenalininhalation?
    Men vad kan de hjälpa med då? Ventolinmixturen gör ju knappt någon skillnad alls heller... 
    Upp till 1 år är 50 andetag/min ok. Lite snabbt men inom normalspannet för en 6 månaders.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-02-28 14:37:56 följande:
    Upp till 1 år är 50 andetag/min ok. Lite snabbt men inom normalspannet för en 6 månaders.
    Ok. Låter bra.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79

Mithrandil: ang tvångsmedicinera. Det fick vi göra i början sen upptäckte han att det blev bättre. Nu frågar han själv efter den...

• trållmor
    LillSkruttet skrev 2011-02-28 14:33:25 följande:
    Han satt i mitt knä när jag räknade. Han hade legat på sin lekmatta en stund. Än så länge rör han sig inte så jätteaktivt då han bara är knappt 6 månader. Han kryper ju inte och så menar jag. 
    Förkyld blev han ju för 2 veckor sedan lite drygt (i fredags var det 2 veckor sedan). Sen har han ju rosslat sedan dess.
    Han är dock rel pigg, så han verkar inte särksilt allmänpåverkad. Och de gånger vi varit in på akuten pga hans rossel (både vid lunginflammationen och för en dryg vecka sedan) så har han haft jättebra saturation, så han syresätter sig ju bra.
    Tänkte att det kanske inte är astma eftersom han inte blir hjälpt av koksalt inhalation eller adrenalininhalation?
    Men vad kan de hjälpa med då? Ventolinmixturen gör ju knappt någon skillnad alls heller... 
    Till oss sa de att de ville att man skulle räkna när de varit i vila i minst 15 minuter. Det var en hänvisning att barnet skulle ha varit lugnt så länge, innan man räknade. Detta var i november, när Neelah var 11 månader. 60 andetag så skulle vi åka in direkt, men vi fick dubbelmedicinera hemma först, då låg hon på 55 andetag. Det tog nästan en halvtimme innan det blev bättre.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • LillSkruttet
    trållmor skrev 2011-02-28 16:27:37 följande:
    Till oss sa de att de ville att man skulle räkna när de varit i vila i minst 15 minuter. Det var en hänvisning att barnet skulle ha varit lugnt så länge, innan man räknade. Detta var i november, när Neelah var 11 månader. 60 andetag så skulle vi åka in direkt, men vi fick dubbelmedicinera hemma först, då låg hon på 55 andetag. Det tog nästan en halvtimme innan det blev bättre.
    Vad menas med vila då...alltså att barnet ska ha sovit i 15 minuter? 
  • LillSkruttet

Nu har Leo sovit ca 15-20 minuter och andningsfrekvensen ligger på bara 28. Han rosslade inte nu heller, men det kan vara så där emellanåt. Han rosslar större delen av dygnet dock.

• trållmor
    LillSkruttet skrev 2011-02-28 16:48:32 följande:
    Vad menas med vila då...alltså att barnet ska ha sovit i 15 minuter? 
    Neej, utan bara sitta ner och ta det lugnt. När jag sa att Neelah satt/låg i min famn så tyckte de att det var jättebra, så länge man inte räknade direkt efter lek eller dyl.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-28 12:03:34 följande:

Fasen! Tror inte airomiren funkar.
    har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

och sen.. hur klarar ni av att ge inhalationer dagligen?
    jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

Den masken som sonen har låter lite när man andas i den. Så vi brukar kalla det för att vissla i masken. För att höra ljudet måste man vara tyst, ett bra sätt att få vår son att andas lugnt istället för att kämpa emot. Vi räknas visslingarna så han vet hur länge han behöver andas i masken. Han fattade fort att inhalationerna var bra för honom, han var väl dryga året när han började säga till att han behöver "vissla i masken". Nu när han är ca 3,5 år säger han ibland till innan vi märker på honom att han behöver.

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-28 15:45:56 följande:
    Mithrandil: ang tvångsmedicinera. Det fick vi göra i början sen upptäckte han att det blev bättre. Nu frågar han själv efter den...
    Okej. Ja, jag antar att de förr eller senare vänjer sig vid det.
    Amanda leker gärna med den, kan sätta den mot näsan och så vid lek men såfort jag sätter den helt tätt och trycker så blir hon helt sjövild. Men detta är ju hennes första dag bara så det blir nog bättre framöver. om vi nu behöver göra detta igen.

mela78: Skönt när de förstår att masken gör så att allt känns bättre! Det blir ju lite tråkigt när lillan ålar runt och sliter sig för då måste jag ju verkligen hålla henne med våld och ju mer hon skriker ju längre tid  behöver hon också ha masken för ansiktet. Fast det är inte helt lätt att förklara det för en 8månaders.

Airomiren verkar inte göra den nyttan den ska. Hon börjar knastra och blir anfådd redan efter 1,5tim ungefär och jag har fått ge henne dubbeldos vid alla tillfällen idag. fast hon är ju överlag mycket bättre än igår så lite nytta gör den ju allt. de ville väl egentligen helst vi skulle komma tillbaka för de tror hon skulle behöva annan, eller en till medicin men vi har fått tid till barnmott här i varberg tills imorn istället. Kan ju inte åka fram och tillbaka till halmstad var och varannan dag.

Pratade med barnmott idag och de tycker samma som ni andra, att vi får avvakta med att provocera tills hon blivit frisk igen + några dagar extra men de säger fortfarande att mängden som gäller är hälften mjölkfritt och hälften mjölkbaserat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : Bella svarade inte heller på airomiret :( hon svarade iofs knappt på ventolinet på sjukhuset heller utan knastrade redan i bilen på väg hem.. Men efter några dagars intensivt puffande har det äntligen släppt och idag kunde hon gå tillbaka till dagis.
    Men se till att de ta ny syresättningsnivå imorgon så ni ser om medicinen gjort nytta där iallafall..
    Tog de en ny sänka på henne ? För att utesluta lunginflammation tänkte jag på?

Finns det något pollenallergiskt barn som börjat få känningar än??

Svar på tråden Allergitråden