• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-27 13:59:56 följande:
    Ekorrens ekologiska smågodis. Det finns sorter MED glukossirap OCH med vetemjöl i så väldigt viktigt att läsa på. De två sorter vi hittat som inte innehåller det är "smågodis vilda bär" samt "smågodis syrlig blandning". Riktigt goda faktiskt!

Jag är ju en godisgalning och dessa kan jag äta utan problem!! Lite hårdare än "vanligt" godis men annars smakar det likadant!
    äsch, det är majs i.. så klart.
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-27 12:35:27 följande:
    tack för rådet. Lite svårt det där med mat öht. Amanda har ätit ungefär 1-2 flaskor välling per dygn som jag haft 1 msk milda culinesse i. Hon godtar ingenting annat än välling och knappt ens den. Bävar för vad vågen visar. Vi har packat för att åka här men amanda är (eller var, nu sover hon) pigg som en lärka, ville vara på golvet och leka, skrattade och pratade för fulla muggar och andas nästan helt rent. Ibland blir det lite knastrigt och så blir hon lite andfådd men inga indragningar idag. egentligen hoppas jag ju att hon blir frisk men samtidigt så tänker jag att hon gott och väl kan få det lite jobbigt så att de ser att hon har problem. Klockan är ju abra barnet ännu så än finns det tid att åka in.

älsklingen87: Ja, hon har haft feber som pendlar fram och tillbaka hela tiden. Först 40graders feber, sen feberfri, sen 38,5 och sen bara en liten förhöjdning i temp. Imorse var hon helt feberfri men hennes fötter och tånaglar var precis vita? Även hennes händer och fingernaglar var litegranna vita men inte lika som  fötterna.
    Min styvfar sa precis åt mig imorse att åka in direkt eftersom hon kanske skulle kunna ha lunginflammation men läkaren tog ju sänkan i torsdags som då var under 8. Antar att vår packade väska får stå i hallen och vänta så får vi se om vi åker. Ingen ide med att åka om hon andas "rent" Men det kan ju vända innan dagen är slut.
    Det kan gå snabbt så var försiktiga. I höstas var vi hos mina föräldrar på besök, 45 mil bort. Sonen var inte förkyld när vi åkte och senaste gångerna han hade varit förkyld hade han inte haft några som helst symtom alls så vi tog inte med inhalationerna...

Två dagar senare fick han lite hosta på kvällen, inget speciellt.. Sov som vanligt på natten. Dagen efter så satt han bara, orkade inte leka nåt och inte äta...vi tänkte att han kanske sovit dåligt för att han sov borta och var trött...vi åkte på en liten  utflykt och skulle hälsa på på morfars jobb. 10 minuter senare var vi där och jag började då höra att han lät VÄLDIGT tät och  pipig. Han började gå för att hälsa på morfar...2 meter senare så var han så tät och han ropade till mig "mamma du måste bära mig, orkar inte gå". Sedan blev det bara värre och värre. Hna orkade inte gå 1 meter utan att blir helt igensatt och han fick JÄTTEONT under ena armen (bakåt lungan) han skrek och grät för han hade så ont. Han fick åka vagn (var drygt 4 år då) för han kunde inte gå.

Vi åkte till vc och han fick inhalera...och det blev lite bättre.

Detta gick alltså på bara några timmar, från att han hade varit helt bra till jättedålig, så var försiktiga! Han var ändå så stor så han kunde tala om hur han mådde!
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-27 14:08:34 följande:
    Eco-vital

Finns bl.a här i gbgstrakten www.hedenborgs.se/

Men finns på Ica här också och jag gissar att det är fler ekologiska ställen som tar in.

Ekorrens finns också

MEN DEN KLASSISKA INNEHÅLLER VETEMJÖL!!!!  Den syrliga och den med havtorn i är ok. Finns på Coop bl.a. www.ekoshoppa.se/godis-snacks/ekorrens-ekolog.../

Little Beckys marshmallow är majsbaserat
    precis dem kavat! jag köper den syrliga bladningen o sen vilda bär... jättegoda Här finns de bara på coop men det är säkert olika på olika ställen..
  • Kavat

tes75

Hallonstängerna från goodstore.se borde väl funka!? Tror det bara är hallon och pektin???

Ser att webshoppen var stängd nu. Men kolla in i morgon!

• ELI 79
    tes 75 skrev 2011-02-27 14:05:13 följande:
    äsch, det är majs i.. så klart.
    ja det är det
  • Kavat

Passar även på att varna för andra ekologiska colaflaskor som innehåller malt (minns inte märket) så läs noga! (som vanligt... )

• ELI 79

tes: det där marknadsgodiset som jag la ut receptet på då¨? fast du kanske vill ha något som du själv sliipper göra?

• tes 75
    Kavat skrev 2011-02-27 14:12:37 följande:
    tes75

Hallonstängerna från goodstore.se borde väl funka!? Tror det bara är hallon och pektin???

Ser att webshoppen var stängd nu. Men kolla in i morgon!
    ska kolla upp det! tack!
    ELI 79 skrev 2011-02-27 14:20:33 följande:
    tes: det där marknadsgodiset som jag la ut receptet på då¨? fast du kanske vill ha något som du själv sliipper göra?
    precis, det vore skönt att slippa göra allt själv.. men ska kolla ditt recept förstås!

har just nu hemgjord glass på rismjölk & kokosgrädde på frysning, verkar bli mums!
  • Mitt livs lycka
    miracle maker skrev 2011-02-27 08:22:30 följande:

Mjölkfritt margarin, florsocker och lite pressad citron blir mums! Brukar alltid göra det på måfå själv så har tyvärr inget recept, men det finns ju en miljard recept runtom på nätet . Här är en länk till första bästa på google:

receptfavoriter.se/recept/smoerkraem.html 

Annars vet jag att det finns mjölkfri färskost (gjord på soja) men har aldrig testat den själv så vet inte hur den funkar till topping...

Tack snälla för tipset!
Svar på tråden Allergitråden