• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Rasmus päron
    mithrandil skrev 2011-02-28 12:03:34 följande:

Fasen! Tror inte airomiren funkar.
    har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

och sen.. hur klarar ni av att ge inhalationer dagligen?
    jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

Vi lekte, och lekte, och lekte med ankan (masken) och lät Rasmus ha den själv. Visade på oss, kvackade, busade och fånade oss. De första månaderna var väldigt ledsna miner men helt plötsligt släppte det och nu är han glad och tar inhalatorn mot munnen när vi kommer med den. Sen vill han fortfarande att vi också ska andas i ankan emellanåt och då är det ju bara att göra det och visa att det inte är farligt. Det är hemskt att ge medicinen när barnen blir panikledsna men vi fortsatte ändå!

Stort lycka till och hoppas lillskruttan snart mår bättre i sina luftvägar
  • Miralicia

Det är ingen större idé att testa att provocera när de är sjuka eller på annat sätt påverkade eftersom immunförsvaret då redan är på högvarv vilket kan göra att de reagerar även de kanske inte hade gjort det när de är friska. På samma sätt som rätt många pollenallergiker reagerar betydligt mer på olika födoämnen under pollensäsongen än övriga året - dvs under övriga året så kan de utan minsta problem äta tex äpplen och annat som korsreagerar med pollen, men under pollensäsongen så kan det nätt och jämt vara så att de kan klara av att se ett äpple, men definitivt inte äta dem.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-28 11:16:42 följande:
    jag har berättat när läkaren ringde om glutenproven förra veckan. Men hon sa att vi ändå behöver provocera. Sen ska vår läkare visst sluta där nästa vecka s¨å hon ville vi skulle provocera innan hon slutar?
    Kanske inte alls är nödvändigt utan mer för hennes skull?

Tänk så skönt om allergierna är påväg bort för er! Så mycket enklare allt blir. Håller tummarna verkligen!
    Så man ska bara prova en gång i veckan då? tänkte ni gjorde i helgen och sen nästa helg igen.
    Vi tycker att det är enklast att testa på helgen eftersom vi då har full koll på henne. På vardagarna är hon på dagis och då vet ju inte vi om hon har varit gnällig, dålig i magen osv.
  • Allrona

har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

Vi har också lekt och lekt och lekt med inhalatorn. Vi andas i den, dockorna och nallarna får också osv. Ett annat tips är att räkna till 10 när ni ger medicinen, efter ett tag blir de trygga med att man ska ha masken till man har räknat klart. Sen tycker min dotter att det är jobbigare med inhalatorn när hon är dålig, får lite panik när vi sätter den för munnen när hon redan har svårt att andas.
  • Allrona

Tipsar om att det också finns en astmatråd där några av oss här från tråden också hänger.
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
  • mithrandil

Miralicia: Okej, tack. Du har övertygat mig. får säga till om att jag inte kommer kunna provocera förrens hon är helt frisk. Onödigt som du skriver om vi tror att hon får en reaktion om hon ändå egentligen tål mjölk.

AIrro: Jag har också försökt att leka lite. har andats i den själv och suttit och låtit henne plocka med masken mycket när hon inte ska inhalera. Det kändes som ett bra sätt att börja på. Håller tummarna för att det vänder här snart nu då. Tack för länken. Jag som trodde jag var här i tråden lite sporadiskt bara. Kanske blir kvar trots allt.

rasmus päron: Ja den ank masken är ju för härlig. en vänninas son har en sån och båda mina barn är förtjusta i den. Tyvärr har amanda en jättetråkig som vi fick låna hem från barnakuten. men man kan ju leka med den med. Sonen har redan varit på den och visat sin syster hur det ska gå till.

tack för lyckönskningarna.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet

Har skummat lite igenom inläggen (var ju en hel drös sedan i fredags fm!! ).

Jag har en fråga kring detta med flrkylningssastma, ja eller barnastma. Leo har haft 4 förkylningar, och är alltså 6 månader om någon dag nu. I julas fick han lunginflammation och var då så rosslig att han lät som en perkulator. Fick Amimox och blev bättre på några dagar. Dock satt rosslet i rätt länge.
    Nu för 2 veckor sedan blev han förkyld igen. Tempen har legat på37,6 hela tiden och han började rossla och hosta, så för en dryg vecka sedan var vi på barnakuten och han fick inhalera Adrenalin. Men det gjorde ingen effekt. Blev hemskickade med Ventolinerecept, då sänkan bara låg på 8. Lite snabb andning.
    Han har fortfarande inte slutat rossla....han blev bättre en sväng, men han rosslar fortfarande trots att förkylningen gått över. Han kan hosta upp emellanåt, men rosslet vill inte riktigt ge sig. Han låter dock emellanåt helt ren i lungorna direkt efter en hostattack. Tog tempen idag 37,7 på fm.....verkar inte som den varken går upp eller ner.

Ni som har barn med  förkylningsastma, hur har era barn reagerat på inhalation adrenalin? Har det hjälpt? 
    Kan nämligen inte få klart OM det är npgot astmaliknande han lider av då det så lätt sätter sig i kuftrören vid förkylning och gör att han rosslar och hostar så länge efter. Den gången då han hade lunginflammation inhalerade han koksalt utan resultat också....

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

hrm...49 inandningar på en minut! .-o

• Tibell

Mithrandil : härligt att ni fått hjälp :) ska hålla tummarna att airomiren hjälper!

Lillskruttet: är han i rörelse när du räknar eller sover han ? Barnet ska helst ligga mellan 20-30 andetag ( i vila skulle jag tro ) men är han förkyld eller rosslig beror snabbandningen antagligen på det..
    Men håll koll på honom, börjar han få det jobbigt är det nog läge att åka in

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-02-28 14:23:27 följande:
    Mithrandil : härligt att ni fått hjälp :) ska hålla tummarna att airomiren hjälper!

Lillskruttet: är han i rörelse när du räknar eller sover han ? Barnet ska helst ligga mellan 20-30 andetag ( i vila skulle jag tro ) men är han förkyld eller rosslig beror snabbandningen antagligen på det..
    Men håll koll på honom, börjar han få det jobbigt är det nog läge att åka in
    Han satt i mitt knä när jag räknade. Han hade legat på sin lekmatta en stund. Än så länge rör han sig inte så jätteaktivt då han bara är knappt 6 månader. Han kryper ju inte och så menar jag. 
    Förkyld blev han ju för 2 veckor sedan lite drygt (i fredags var det 2 veckor sedan). Sen har han ju rosslat sedan dess.
    Han är dock rel pigg, så han verkar inte särksilt allmänpåverkad. Och de gånger vi varit in på akuten pga hans rossel (både vid lunginflammationen och för en dryg vecka sedan) så har han haft jättebra saturation, så han syresätter sig ju bra.
    Tänkte att det kanske inte är astma eftersom han inte blir hjälpt av koksalt inhalation eller adrenalininhalation?
    Men vad kan de hjälpa med då? Ventolinmixturen gör ju knappt någon skillnad alls heller... 
Svar på tråden Allergitråden