• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    mithrandil: Vilken välling är det hon får? Är det sempers mjölkfria så är det baserad på ris och glutenfri.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-08 22:22:57 följande:
    Det är faktiskt rättså mycket vete/havre/gluten hon får i sig om hon ätit så mycket välling. Det kan ställa till det även om det inte är allergi/intolerans.

Om ni ändå ska dit så prata med dem och be om hjälp!
    Pratade med sköterska på barnmott igen. Hon säger som du, att hon tycker det är konstigt att vi ska provocera mjölk när hon reagerar på både nutramigen och althera + att hon börjat öka i vikt men eftersom dr säger att vi ska göra det så ska vi provocera den 16/3 och så ska läkaren ringa oss den 21/3.

Men någon neocate kan vi inte få, de är visst väldigt snåla på den så de skriver nästan bara ut den till allvarligt sjuka barn eller barn som är väldigt tidigt födda. Skulle få tid till dietist istället så får vi se.

3Busfrön: har bara gett ena go hittills men ska börja varva den med semper.
    Men, nu när jag pratade med barnmott så sa hon att ena go inte heller är helt ren från mjölk utan att nutramigenen var "renare"? stämmer verkligen det för jag hittar då inget som jag ser är mjölk i enago?

Kerly: Ja, jag kanske skulle ta och plocka in bärselen ifrån bilen. kanske blir lite enklare då. men amanda är inte jätteförtjust i att sitta i den. tror hon känner sig fastbunden eller något.

Idag mår amanda iaf bättre. Har bara gnällt ett par gånger och hon somnade gott när hon åt sin välling.
    Så skönt! Nu får jag försöka vara noggrannare så jag inte "ger henne mjölk" genom att pussa på henne precis efter jag druckit kaffe och liknande så får vi se om det håller i sig.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-09 09:46:59 följande:
    Pratade med sköterska på barnmott igen. Hon säger som du, att hon tycker det är konstigt att vi ska provocera mjölk när hon reagerar på både nutramigen och althera + att hon börjat öka i vikt men eftersom dr säger att vi ska göra det så ska vi provocera den 16/3 och så ska läkaren ringa oss den 21/3.

Men någon neocate kan vi inte få, de är visst väldigt snåla på den så de skriver nästan bara ut den till allvarligt sjuka barn eller barn som är väldigt tidigt födda. Skulle få tid till dietist istället så får vi se.

Men, nu när jag pratade med barnmott så sa hon att ena go inte heller är helt ren från mjölk utan att nutramigenen var "renare"? stämmer verkligen det för jag hittar då inget som jag ser är mjölk i enago?

Kerly: Ja, jag kanske skulle ta och plocka in bärselen ifrån bilen. kanske blir lite enklare då. men amanda är inte jätteförtjust i att sitta i den. tror hon känner sig fastbunden eller något.

Idag mår amanda iaf bättre. Har bara gnällt ett par gånger och hon somnade gott när hon åt sin välling.
    Så skönt! Nu får jag försöka vara noggrannare så jag inte "ger henne mjölk" genom att pussa på henne precis efter jag druckit kaffe och liknande så får vi se om det håller i sig.
    Suck! Varför ska ni provocera om ni ändå inte kommer få Neocate på livsmedelshänvisning? Demon
    För läkarens roll spelar det absolut ingen roll, för får ni inte Neocate så får ni ju ändå köpa alla gröter och ersättning själva.

Och i och med att ni till och med får reaktion på de mjölkfria så nej, varför utsätta henne för en provocering nu när hon mår så mycket bättre?
    Det är du som är mamma och det är du som bestämmer över ditt barn..

Men vad tycker de att ni ska göra då om hon inte tål ersättningarna? Det är väl skit samma om de inte brukar skriva ut, det är inte jätte vanligt med  barn som inte tål de mjölkfria ersättningarna, men det finns!!! Ska inte de barnen äta alls då menar de?
    Enago innehåller inte mjölk (hon har gett fel info). Men om hon nu reagerar på Enago så är det ännu större anledning att få ersättning. Och i och med att hon inte gått upp i vikt så är det ännu viktigare att ni får något hon tål så ni kan berika maten.

Fasen jag blir så arg. Det låter helt absurbt och felaktigt. Fasen ibland har man lust att åka och skälla ut "folk".

Dietisttiden får ni inte denna veckan gissar jag...? Och vad ska hon leva på fram tills dess om nu det även är så att Enago är orent tyckte sköterskan...?

Ja, om jag får råda så ska ni ha Neocate NU, helst igår. Punkt slut.
  • Allrona

Usch varför måste de göra det så krångligt? Varför provocera när ni vet att hon reagerar och när hon precis börjat gå upp i vikt? Om ni nu måste provocera så ta yttepyttelite att provocera med, ingen halv flaska välling som de hade rekommenderat (visst var det du som skrev det?), snarare ett halvt kryddmått mjölk. Fast om jag vore du så skulle jag vägra, såvida de inte lovar att de skriver ut neocate om´ni gör det Flört

Skönt att hon mår bättre i alla fall!
  • Allrona

Måste komma med ett litet glädjeinlägg  Natten har varit lugnt trots mjölken i förrgår. Förut när hon har fått i sig mjölk har hon ju sovit extremt dåligt och som sämst natt 2 efter mjölkintag. Men inatt sov hon som en ängel Det här känns ju helt underbart! Vi behöver alltså inte vara speciellt oroliga för misstag med mjölk längre och troligen är ju äggallergin också på väg bort. Hon har ju reagerat med lite halvlöst bajs på både ägg och mjölk sensaste veckorna men verkar inte ha ont så då måste det ju vara på väg att växa bort? Då har vi i så fall "bara" soja inkl. alla släktingar kvar, det är hon ju extremt känslig mot så det lär vi få leva med ett tag. Men det känns ju som väldigt enkelt SkrattandeKyssHjärta

• Kavat
    Kavat skrev 2011-03-09 10:52:51 följande:
    Suck! Varför ska ni provocera om ni ändå inte kommer få Neocate på livsmedelshänvisning? Demon
    För läkarens roll spelar det absolut ingen roll, för får ni inte Neocate så får ni ju ändå köpa alla gröter och ersättning själva.

Och i och med att ni till och med får reaktion på de mjölkfria så nej, varför utsätta henne för en provocering nu när hon mår så mycket bättre?
    Det är du som är mamma och det är du som bestämmer över ditt barn..

Men vad tycker de att ni ska göra då om hon inte tål ersättningarna? Det är väl skit samma om de inte brukar skriva ut, det är inte jätte vanligt med  barn som inte tål de mjölkfria ersättningarna, men det finns!!! Ska inte de barnen äta alls då menar de?
    Enago innehåller inte mjölk (hon har gett fel info). Men om hon nu reagerar på Enago så är det ännu större anledning att få ersättning. Och i och med att hon inte gått upp i vikt så är det ännu viktigare att ni får något hon tål så ni kan berika maten.

Fasen jag blir så arg. Det låter helt absurbt och felaktigt. Fasen ibland har man lust att åka och skälla ut "folk".

Dietisttiden får ni inte denna veckan gissar jag...? Och vad ska hon leva på fram tills dess om nu det även är så att Enago är orent tyckte sköterskan...?

Ja, om jag får råda så ska ni ha Neocate NU, helst igår. Punkt slut.
    Hoppas du fattar att jag inte är arg på dig, bara på vården som ibland ger helt felaktiga råd och sparar in på helt fel saker.. Idioti! Så stå på dig är mitt råd! Våga "bråka" om det du har rätt till, det är faktiskt ditt barn det handlar om!

Sen vet jag själv att det är så himla lätt att bli "överkörd". Man får råd och så blir man helt tyst och vet inte vad man ska säga för man tror att de har koll. Men tyvärr så har de inte alltid det.

Skönt att hon mår bättre idag! Hjärta
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-03-09 11:18:07 följande:
    Måste komma med ett litet glädjeinlägg  Natten har varit lugnt trots mjölken i förrgår. Förut när hon har fått i sig mjölk har hon ju sovit extremt dåligt och som sämst natt 2 efter mjölkintag. Men inatt sov hon som en ängel Det här känns ju helt underbart! Vi behöver alltså inte vara speciellt oroliga för misstag med mjölk längre och troligen är ju äggallergin också på väg bort. Hon har ju reagerat med lite halvlöst bajs på både ägg och mjölk sensaste veckorna men verkar inte ha ont så då måste det ju vara på väg att växa bort? Då har vi i så fall "bara" soja inkl. alla släktingar kvar, det är hon ju extremt känslig mot så det lär vi få leva med ett tag. Men det känns ju som väldigt enkelt SkrattandeKyssHjärta
    Härligt!!!

Usch då... Fattar inte varför läkarna ska krångla till det i onödan. Varför inte bara låta lilltjejen må bra ett tag nu, få ha det lite lugnt och avvakta provokation ett tag till. Av vilken anledning måste de provocera NU? 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79

Idiotiska människor!
    Gör som jag gjorde. De vägrade skriva ut Nutra till min son för det visade inget på prick och RAST. Jag satt i väntrummet och sa att jag går inte härifrån förrän jag fått recept, 30 min senare hade jag receptet i min hand!!
    De sa att det inte visade något och att han troligtvis inte var allergisk. Jag sa då att jag VET att de flesta barn visar inte nåt på prover och om de misstror mig så kan de få låna honom en vecka eftersom han skriker 10 timmar i sträck per dag så antar jag att ni kommer tröttna rätt snabbt...
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-03-09 11:18:07 följande:
    Härligt!
Svar på tråden Allergitråden