• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Allrona skrev 2011-03-09 11:18:07 följande:
    Måste komma med ett litet glädjeinlägg  Natten har varit lugnt trots mjölken i förrgår. Förut när hon har fått i sig mjölk har hon ju sovit extremt dåligt och som sämst natt 2 efter mjölkintag. Men inatt sov hon som en ängel Det här känns ju helt underbart! Vi behöver alltså inte vara speciellt oroliga för misstag med mjölk längre och troligen är ju äggallergin också på väg bort. Hon har ju reagerat med lite halvlöst bajs på både ägg och mjölk sensaste veckorna men verkar inte ha ont så då måste det ju vara på väg att växa bort? Då har vi i så fall "bara" soja inkl. alla släktingar kvar, det är hon ju extremt känslig mot så det lär vi få leva med ett tag. Men det känns ju som väldigt enkelt SkrattandeKyssHjärta
    Åh vad skönt!! Det är ju helt underbart när de växer ifrån en allergi!! Det blir ju så mycket enklare när de kan äta mjölk!!!

Vår lilla verkar ju också växt i från mjölkallergin för nu har han fått mjölk i drygt 2 veckor o sover klockrent!! 11 timmar varje natt. I förrgår vaknade han och var vaken i 1½ timme och trodde att allt var tillbaka igen men det var en engångsföreteelse för han har sovit klockrent efter det igen sen. Han hade nog drömt då för han var sådär "konstig" som han blir nån gång i månaden, typ nattskräck. Så det var helt annan vakenhet än det var innan när han var vaken 3-4 timmar i sträck varje natt!!
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-03-09 11:27:42 följande:
    Idiotiska människor!
    Gör som jag gjorde. De vägrade skriva ut Nutra till min son för det visade inget på prick och RAST. Jag satt i väntrummet och sa att jag går inte härifrån förrän jag fått recept, 30 min senare hade jag receptet i min hand!!
    De sa att det inte visade något och att han troligtvis inte var allergisk. Jag sa då att jag VET att de flesta barn visar inte nåt på prover och om de misstror mig så kan de få låna honom en vecka eftersom han skriker 10 timmar i sträck per dag så antar jag att ni kommer tröttna rätt snabbt...
    Bra gjort!! Det är som min svärmor alltid säger :"vem ska prata för mina barn om inte JAG gör det" Försöker ha det som ett mantra när jag tycker att jag är besvärlig när jag är hos läkare med barnen. Känns lite lättare då. Dessutom så är det på ett vis enklare att slåss för sina barn än för sig själv. Jag menar de är ju ändå det viktigaste man har.
    Sen är det självklart så att man många gånger tror att läkarna faktiskt har koll. Tyvärr har man ju mer och mer insett att det inte alltid är så att de automatiskt har det bara för att de har en läkarlegitimation...... tyvärr 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Allrona
    ELI 79 skrev 2011-03-09 11:31:24 följande:
    Åh vad skönt!! Det är ju helt underbart när de växer ifrån en allergi!! Det blir ju så mycket enklare när de kan äta mjölk!!!

Vår lilla verkar ju också växt i från mjölkallergin för nu har han fått mjölk i drygt 2 veckor o sover klockrent!! 11 timmar varje natt. I förrgår vaknade han och var vaken i 1½ timme och trodde att allt var tillbaka igen men det var en engångsföreteelse för han har sovit klockrent efter det igen sen. Han hade nog drömt då för han var sådär "konstig" som han blir nån gång i månaden, typ nattskräck. Så det var helt annan vakenhet än det var innan när han var vaken 3-4 timmar i sträck varje natt!!
    Å vad skönt att han har växt ifrån mjölkallergin. Nu vet jag ju inte om dotterns allergi helt har växt bort, hon fick ju trots allt lite eksem och lite dålig mage men låååångt ifrån de reaktioner hon har fått tidigare. Skrattande
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-03-09 11:32:16 följande:
    Bra gjort!! Det är som min svärmor alltid säger :"vem ska prata för mina barn om inte JAG gör det" Försöker ha det som ett mantra när jag tycker att jag är besvärlig när jag är hos läkare med barnen. Känns lite lättare då. Dessutom så är det på ett vis enklare att slåss för sina barn än för sig själv. Jag menar de är ju ändå det viktigaste man har.
    Sen är det självklart så att man många gånger tror att läkarna faktiskt har koll. Tyvärr har man ju mer och mer insett att det inte alltid är så att de automatiskt har det bara för att de har en läkarlegitimation...... tyvärr 
    Jo man vill ju gärna lite på läkaren. Dotterns läkare slängde dessutom till med att "jag är ju faktiskt allergolog så jag VET vad jag pratar om". Men det visade sig att han inte gjorde Enligt honom hade dottern atopiska eksem, dålig sömn som barn kan ha och "dåliga i magen är alla barn ibland". Konstigt att allt det plus fler symtom, som vi inte visste var symtom innan, försvann när vi tog bort det hon är allergisk mot Flört
  • ELI 79

Alrro: vi fick ju träffa en allergiexpert/överläkare första gången med sonen. Han var den mest arroganta människa jag träffat i hela mitt liv. Han sa i ena sekunden att han inte trodde sonen var allergisk mot mjölk (trots diarré, kaskadkräkningar och skrik i timmar) för han såg ut att må bra men i nästa sekund sa han att han nog inte kunde vara allergisk mot nåt annat (frågade om hans röda kinder) för han hade INTE diarré (just då eftersom jag hade tagit bort mjölken)
    Då helt plötsligt vad diarré ett kriterium för att vara allergisk!??? Ja ni hör ju...

Kinderna var bara att han var känslig mot luften...när vi till slut kom till vår nuvarande läkare sa han att sonen hade fått en infektion i kinderna t o m...

Lita inte på allt vad läkarna säger!! Säger som sonens dietist; oftast har mamman rätt ang att nåt är fel med ens barn!!

• ELI 79

En annan fråga, hur är t ex kornmalt framställt? Det är kornmalt i rätt mkt har jag sett. Hur stor risk är det att det finns något vete i det lilla som t ex f

• ELI 79

Blä telefon!!

Ja hur mkt vete kan det eg finnas i t ex några flingor som innehåller kornmalt? Borde ju vara extremt lite eller??

• Bokhylla

Hej ...
    VARFÖR är de flesta läkare och dietister okunniga, arroganta besserwissar?
    Jag blir tokig snart. Jag VET att min son inte tål majs, ändå är det de han får utskrivet.
    Ska han då annat måste han ha en diagnos, samtidigt som dom vägrar ta mer blodprov på han !?
    Människor som aldrig sett han eller ens pratat med mig kan säger säkert hur saker och ting är. *suck*

Till min fråga ... Är det någons barn som visat sig allergisk mot majs på blodprov eller pricktest?

• t0va

HJÄLP!! Vi var på bvc nu och träffade läkaren, var inga problem alls och när jag tog upp att receptet på profylac inte hade kommit så gick de och hämtade en papperskopia. Eftersom sambon ändå hade ledig på förmiddagen för att följa med så åkte vi till sjukhuset för att hämta maten i deras kök. Det gjordes en beställning i fredags. Men sambon var inne jättelänge den här gången också... och han kom ut lika tomhänt som sist. 

Dels fick vi veta att datasystemet cosmic har strulat så det är därför receptet inte kommit fram, sen är profylac restnoterat, och kommer tidigast v.11, dvs. nästa vecka om nu solen skiner och gud är på våran sida osv. Verkade jätteosäkert...

Däremot finns maten på endel apotek, bla. där vi köper andra saker. Men sen nyår har landstinget nytt system så vi får inte hämta på apotek utan allt ska gå genom sjukhusköket och de har sämre avtal än apoteken.

Väntar på att bvc ska ringa och antingen skriva ut livsmedelshänvisning vi kan hämta på apotek eller fixa något annat.

Nutran blir han förstoppad av, althera reagerar han på laktosen och blev jättedålig, pepticate har vi en burk men inte provat. Någon som har tips på vad vi kan be om ifall det inte går att få recept?  

• 2små2stora
    T0va: testa pepticate den tror jag ska vara samma som profylac.

Mithrandil: Vi hade inga problem med att få ut neocate. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden