• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-03-09 13:39:59 följande:
    T0va: testa pepticate den tror jag ska vara samma som profylac.

Tack men nu när jag googlade och kollade ordentligt så såg jag att den innehåller laktos precis som althera och den reagerade han på och fick alla mjölksymtom. Jag som gav 30ml förut för jag såg inte det när jag kollade. Skit också, hoppas att det inte blir någon reaktion nu, sist fick han en hel flaska har jag för mig. Tur att jag gav så lite den här gången just ifall han skulle reagera. 

Då går troligen den också bort. Så typiskt, fast det förvånar att vi fick pepticate för den fick vi av dietisten sist det strulade när altheran inte funkade och vi kom överrens om att det var pga. laktosen. Varför ger de då ut en annan med laktos. Tur att svärmor köpte en burk profylac åt oss den gången. blir ju svindyrt utan recept men hon ansåg att det var värt det.  
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-09 12:50:24 följande:
    HJÄLP!! Vi var på bvc nu och träffade läkaren, var inga problem alls och när jag tog upp att receptet på profylac inte hade kommit så gick de och hämtade en papperskopia. Eftersom sambon ändå hade ledig på förmiddagen för att följa med så åkte vi till sjukhuset för att hämta maten i deras kök. Det gjordes en beställning i fredags. Men sambon var inne jättelänge den här gången också... och han kom ut lika tomhänt som sist. 

Dels fick vi veta att datasystemet cosmic har strulat så det är därför receptet inte kommit fram, sen är profylac restnoterat, och kommer tidigast v.11, dvs. nästa vecka om nu solen skiner och gud är på våran sida osv. Verkade jätteosäkert...

Däremot finns maten på endel apotek, bla. där vi köper andra saker. Men sen nyår har landstinget nytt system så vi får inte hämta på apotek utan allt ska gå genom sjukhusköket och de har sämre avtal än apoteken.

Väntar på att bvc ska ringa och antingen skriva ut livsmedelshänvisning vi kan hämta på apotek eller fixa något annat.

Nutran blir han förstoppad av, althera reagerar han på laktosen och blev jättedålig, pepticate har vi en burk men inte provat. Någon som har tips på vad vi kan be om ifall det inte går att få recept?  
    Jag har 6 burkar Profylac kvar tror jag. Vill du att jag ska skicka dem? Inboxa!!!
  • SmillaMilla

I dag ringde då Sveas läkare som har utrett henne under lång tid. Han skrev remiss till barnmottagningen, så kände vi att hon behövde dit redan i dag för att få betapred så var det bara att fara dit eller till akuten. Annars så skulle barnmottagningen kalla oss snart. Så skall hon utredas grundligt igen tyckte han. Skönt när man har en förstående läkare som tar henne på allvar. 

• t0va

Tack K Kavat, hör av mig om de inte kan lösa det imorgon. Svärmor ska kolla med sina leverantörer om det är slut, hon jobbar på sjukhusapoteket. :) 

Funderade på detta med röda kinder och ägg. Idag på bvc när vi tog upp hans röda kinder så frågade de ifall det kan vara ägg. Vi äter sällan ägg hemma men det finns ju i vissa livsmedel, men jag har inte sett något samband men har inte haft stenkoll på vad vi äter heller.

Idag fick han röda kinder efter läkarbesöket men det lugnade ner sig, var inte knallrött. Ikväll åt hans pappa ägg och räksmörgås och nu är kinderna knallröda. Kanske kan vara ägg i alla fall, för han satt i pappans knä direkt efter att pappan gjort sin smörgås.

Eftersom han fick i sig laktos idag så har han varit extra gnällig och vi har fått växla mellan oss 2 att bära och ha honom i knät. Verkar lugna ner sig lite nu, han sover inte än men gnyr inte heller. Så jag hoppas det var så lite han fick i sig att det inte blir mer utbrott.

Men hur kan man testa mer med ägg, ska jag prova att koka ägg en dag när han inte har några röda kinder och se om något händer? De verkar ju inte ta några prover alls i mitt landsting.   

• Kavat
    t0va skrev 2011-03-09 21:57:12 följande:
    Tack K Kavat, hör av mig om de inte kan lösa det imorgon. Svärmor ska kolla med sina leverantörer om det är slut, hon jobbar på sjukhusapoteket. :) 

Funderade på detta med röda kinder och ägg. Idag på bvc när vi tog upp hans röda kinder så frågade de ifall det kan vara ägg. Vi äter sällan ägg hemma men det finns ju i vissa livsmedel, men jag har inte sett något samband men har inte haft stenkoll på vad vi äter heller.

Idag fick han röda kinder efter läkarbesöket men det lugnade ner sig, var inte knallrött. Ikväll åt hans pappa ägg och räksmörgås och nu är kinderna knallröda. Kanske kan vara ägg i alla fall, för han satt i pappans knä direkt efter att pappan gjort sin smörgås.

Eftersom han fick i sig laktos idag så har han varit extra gnällig och vi har fått växla mellan oss 2 att bära och ha honom i knät. Verkar lugna ner sig lite nu, han sover inte än men gnyr inte heller. Så jag hoppas det var så lite han fick i sig att det inte blir mer utbrott.

Men hur kan man testa mer med ägg, ska jag prova att koka ägg en dag när han inte har några röda kinder och se om något händer? De verkar ju inte ta några prover alls i mitt landsting.   
    Eller vete... Eller skaldjur...

Du kan prova att koka ägg, men misstänker att han kan reagera när de skalas i så fall. Om han nu reagagerar luftburet. Men annars så är det ju svårt att undvika vetespill om man ätit smörgås tänker jag.
    Fast hur var det med det. Han får inte Enago längre eller? Reagerade han?
  • Kavat
    NoahLeah skrev 2011-03-09 21:23:16 följande:
    Hej, någon här som vet om röda kinder och magknip kan vara tecken på äggallergi?
    Se svaret till t0va.
    Kan vara ägg, men även annat som t.ex vete, mjölk eller annat.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-09 22:01:54 följande:
    Eller vete... Eller skaldjur...

Du kan prova att koka ägg, men misstänker att han kan reagera när de skalas i så fall. Om han nu reagagerar luftburet. Men annars så är det ju svårt att undvika vetespill om man ätit smörgås tänker jag.
    Fast hur var det med det. Han får inte Enago längre eller? Reagerade han?
    Skaldjur har jag reagerat på när jag var mindre, vete tror jag inte. Vi har provat enago lite då och då men kinderna blir inte röda. Magen däremot blir förstoppad men det blir han även av potatis, morot och palsternacka som han får nu ihop med ersättning och majsgröten. Bvc trodde på omogen mage och tycker att vi ska testa att ge lactulos. 
    Fast nu när jag läste på fass så såg jag att det innehåll laktos så det ska vi inte prova.

Ikväll har han varit ledsen och jätteorolig, inte alls som förut så vi är rätt så övertygade om att det är pga. den laktosen han fick i sig.

Får ta och koka ett ägg och se någon dag när allt ser bra ut, kom att tänka på att han hade jättefina kinder förra veckan var flera dagar vi inte såg något. Då hade jag halsfluss och pussade inte på honom och hade så lite kontakt som möjligt och tvättade och spritade mina händer massor. Vi var också hemma hela tiden. Kanske även det är sånt som kan vara orsaken. Ett sånt pusslande.  
  • Blå Flygare

Veteprovocation 1: Efter ett par v med långsam introduktion äter S mycket sämre än vanligt, klagar på magont. Drämmer till med pannkakor. På natten kräks hon 2 ggr, inget mer sen men det tar 3 v innan hon äter normalt igen. Samtidigt går magsjuka med just ett fåtal kräkningar på dagis.
    Veteprovocation 2: Vi drämmer på direkt, vi vill få tydlig reaktion så vi slipper dra ut på det om hon inte tål vete. ingen kräkning. Men mycket lös i magen och klagar på magont. Samtidigt härjar magsjuka.

Åh vad vi ser fram emot provocation nr 3! Obestämd
    Men det känns nödvändigt med tre för att bli helt säkra. Men först ska hon få bli bra!

• mithrandil

K Kavat: Nej, hon har aldrig reagerat på enago, hon äter den jättefint.
    Det var sköterskan som sa att nutramigen var "renare" än enago så om hon kunde äta den kunde hon äta nutramigen också. Men se den bullen gick inte. har läst och läst och den är garanterat helt mjölkfri.

Förstår att det inte är mig du svär på så det behöver du inte oro dig över. Svordomarna har haglat här hemma sen allt det här började. barnmott i varberg verkar få det värsta att dra över mig.
    Får väl gå och köp a mig en bruk neocate utan recept och sen ringa och säga att nu har hon ätit den och nu SKA jag ha recept. barnakuten kunde inget göra utan de ansåg att vår barnläkare skulle skriva ut.
    Eller så skulle jag tvinga dietisten att ringa och kräva att de ska skriva ut. Rek är ju att barn under minst 1år äter bröstmjölk/ersättning.

LillSkruttet: Ingen provocering = ingen diagnos = inget recept på ersättning.
    de behöver ha "bevis" för att hon är allergisk innan de sätter någon diagnos tydligen.
    Jag anser att vi har bevis nog, men de ska få sin jävla provokation (säger man så? Kan inte vända det där ordet ordentligt. ) Ska ge stackarn mjölkbaserad välling och reagerar hon med kräkningar eller diarre eller liknande så provocerar jag inte mer förrens om ett BRA tag.

ELI 78: I värsta fall så får jag ta mig till en annan läkare. Jag ska helt enkelt ha ersättning till tjejen.
    Vill inte ge välling oavsett om det är semper eller enago så pass många mål. ersättning är ju bättre än välling om det ska vara som nattmål och mellanmål. Får hon välling blir hon för mätt och vill inte äta vanlig middagsmat. hon äter knappt en halv burk ännu, hon borde äta en hel.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden