• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Mithrandil : du har rätt att byta läkare! När jag bytte sa jag som det var till den nya. Berättade hur den andra betett sig och att jag var extremt besviken.
    Han förstod och lyssnade!!

• LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-09 22:38:52 följande:
    K Kavat: Nej, hon har aldrig reagerat på enago, hon äter den jättefint.
    Det var sköterskan som sa att nutramigen var "renare" än enago så om hon kunde äta den kunde hon äta nutramigen också. Men se den bullen gick inte. har läst och läst och den är garanterat helt mjölkfri.

Förstår att det inte är mig du svär på så det behöver du inte oro dig över. Svordomarna har haglat här hemma sen allt det här började. barnmott i varberg verkar få det värsta att dra över mig.
    Får väl gå och köp a mig en bruk neocate utan recept och sen ringa och säga att nu har hon ätit den och nu SKA jag ha recept. barnakuten kunde inget göra utan de ansåg att vår barnläkare skulle skriva ut.
    Eller så skulle jag tvinga dietisten att ringa och kräva att de ska skriva ut. Rek är ju att barn under minst 1år äter bröstmjölk/ersättning.

LillSkruttet: Ingen provocering = ingen diagnos = inget recept på ersättning.
    de behöver ha "bevis" för att hon är allergisk innan de sätter någon diagnos tydligen.
    Jag anser att vi har bevis nog, men de ska få sin jävla provokation (säger man så? Kan inte vända det där ordet ordentligt. ) Ska ge stackarn mjölkbaserad välling och reagerar hon med kräkningar eller diarre eller liknande så provocerar jag inte mer förrens om ett BRA tag.

ELI 78: I värsta fall så får jag ta mig till en annan läkare. Jag ska helt enkelt ha ersättning till tjejen.
    Vill inte ge välling oavsett om det är semper eller enago så pass många mål. ersättning är ju bättre än välling om det ska vara som nattmål och mellanmål. Får hon välling blir hon för mätt och vill inte äta vanlig middagsmat. hon äter knappt en halv burk ännu, hon borde äta en hel.
    Jäkla omständigt....och så fruktansvärt onödigt. Hoppas ni får erat recept i alla fall, samtidigt som jag hoppas att reaktionen på provokationen inte blir alltför jobbig för lilltjejen... 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-09 22:54:55 följande:
    Jäkla omständigt....och så fruktansvärt onödigt. Hoppas ni får erat recept i alla fall, samtidigt som jag hoppas att reaktionen på provokationen inte blir alltför jobbig för lilltjejen... 
    Hittills så har det gått över ganska snabbt om hon fått i sig något. 2 dygn kanske så förhoppningsvis går det över snabbt denna gången med. Även om jag inte vill att hon ska må dåligt kan det ändå vara skönt att provocera för att man själv ska kunna vara helt säker. Nu intalar jag mig varje dag att allt är inbillning, trots att hon faktiskt är bättre, att hon börjat växa igen och sådär.

Har funderat på vad som kan ha gjort hennes skrikighet igår och i förrgår och jag tror faktiskt att det var den enda lilla flaskan nutramigen hon fick på förmiddagen dagen i söndags.

ELI: jag får nog byta sjukhus helt enkelt. Klarar inte av någon av läkarna i varberg. Fick ju träffa en annan gammal kärring rent ut sagt sist när vi skulle ta syresättning på amanda och  henne gillade jag ännu mindre än "vår" läkare och jag tror att det är de två som jobbar där.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • miracle maker

Ni som har barn som reagerar på luftburet ägg, hur snabbt brukar de reaktionerna komma?

Vi åt bearnaisesås igår kväll, sådan där kall sås som jag antar innehåller rått ägg. Dottern hade redan ätit, men satt med vid bordet när vi åt, och direkt efter vi ätit klart började hon klia sig på magen och hade fullt med röda prickar. Idag har rodnaden lagt sig, men prickarna är kvar, men hudfärgade/ofärgade. Hon äter i princip samma mat varje dag och hon hade inte fått i sig något nytt så jag misstänker att det är ägget hon reagerade på?

• 2små2stora
    miracle maker skrev 2011-03-10 08:52:36 följande:
    Ni som har barn som reagerar på luftburet ägg, hur snabbt brukar de reaktionerna komma?

Vi åt bearnaisesås igår kväll, sådan där kall sås som jag antar innehåller rått ägg. Dottern hade redan ätit, men satt med vid bordet när vi åt, och direkt efter vi ätit klart började hon klia sig på magen och hade fullt med röda prickar. Idag har rodnaden lagt sig, men prickarna är kvar, men hudfärgade/ofärgade. Hon äter i princip samma mat varje dag och hon hade inte fått i sig något nytt så jag misstänker att det är ägget hon reagerade på?
    W börjar kräkas 30 min efter att vi knäckt ett ägg.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • HemmaHosSofi

MM; Min dotter reagerade med en gång när hon var mindre. Hela halsen svullnade upp och blev röd, och klåda på det. Nu är hon snäppet bättre i sin allergi och klara av att vi har det hemma, men inte äta det själv.

Joline 080219 (ägg) ♥ Love 100214 (mjölk) hemmahossofi.blogspot.com/
  • ELI 79

Puffar lite för min fråga angående hur mycket vete det kan tänkas vara i t ex kornmalt i flingor? Finns det ens någon teoretisk möjlighet att det finns vete i det?

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-10 11:32:25 följande:
    Puffar lite för min fråga angående hur mycket vete det kan tänkas vara i t ex kornmalt i flingor? Finns det ens någon teoretisk möjlighet att det finns vete i det?
    Har ni testat? Tål han Ricedream? Har du pratat med tillverkarna?

Min kille reagerar ju lika mycket på havre som vete och råg och korn, de är lika i proteinstruktur, liksom mjölk och soja är så jag har inte ens funderat i de banorna själv.. Mer än att jag aldrig skulle våga testa Ricedream till sonen efter alla jag hört reagera på det.

Jag fick ju en stor reaktion när jag åt godis med Bryggens cornflakes i. Det var kornmalt i dem, men under glutengränsen, men jag tål ju inte jag gluten och gluten finns i korn...
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-09 14:55:58 följande:
    I dag ringde då Sveas läkare som har utrett henne under lång tid. Han skrev remiss till barnmottagningen, så kände vi att hon behövde dit redan i dag för att få betapred så var det bara att fara dit eller till akuten. Annars så skulle barnmottagningen kalla oss snart. Så skall hon utredas grundligt igen tyckte han. Skönt när man har en förstående läkare som tar henne på allvar. 
    Skönt, hoppas ni får bra hjälp nu!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-03-09 22:36:44 följande:
    Veteprovocation 1: Efter ett par v med långsam introduktion äter S mycket sämre än vanligt, klagar på magont. Drämmer till med pannkakor. På natten kräks hon 2 ggr, inget mer sen men det tar 3 v innan hon äter normalt igen. Samtidigt går magsjuka med just ett fåtal kräkningar på dagis.
    Veteprovocation 2: Vi drämmer på direkt, vi vill få tydlig reaktion så vi slipper dra ut på det om hon inte tål vete. ingen kräkning. Men mycket lös i magen och klagar på magont. Samtidigt härjar magsjuka.

Åh vad vi ser fram emot provocation nr 3! Obestämd
    Men det känns nödvändigt med tre för att bli helt säkra. Men först ska hon få bli bra!
    Lurigt...
    Varför är det så mycket lättare att tolka andras barn?
    Kram!
Svar på tråden Allergitråden