• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-09 22:38:52 följande:
    K Kavat: Nej, hon har aldrig reagerat på enago, hon äter den jättefint.
    Det var sköterskan som sa att nutramigen var "renare" än enago så om hon kunde äta den kunde hon äta nutramigen också. Men se den bullen gick inte. har läst och läst och den är garanterat helt mjölkfri.

Förstår att det inte är mig du svär på så det behöver du inte oro dig över. Svordomarna har haglat här hemma sen allt det här började. barnmott i varberg verkar få det värsta att dra över mig.
    Får väl gå och köp a mig en bruk neocate utan recept och sen ringa och säga att nu har hon ätit den och nu SKA jag ha recept. barnakuten kunde inget göra utan de ansåg att vår barnläkare skulle skriva ut.
    Eller så skulle jag tvinga dietisten att ringa och kräva att de ska skriva ut. Rek är ju att barn under minst 1år äter bröstmjölk/ersättning.

LillSkruttet: Ingen provocering = ingen diagnos = inget recept på ersättning.
    de behöver ha "bevis" för att hon är allergisk innan de sätter någon diagnos tydligen.
    Jag anser att vi har bevis nog, men de ska få sin jävla provokation (säger man så? Kan inte vända det där ordet ordentligt. ) Ska ge stackarn mjölkbaserad välling och reagerar hon med kräkningar eller diarre eller liknande så provocerar jag inte mer förrens om ett BRA tag.

ELI 78: I värsta fall så får jag ta mig till en annan läkare. Jag ska helt enkelt ha ersättning till tjejen.
    Vill inte ge välling oavsett om det är semper eller enago så pass många mål. ersättning är ju bättre än välling om det ska vara som nattmål och mellanmål. Får hon välling blir hon för mätt och vill inte äta vanlig middagsmat. hon äter knappt en halv burk ännu, hon borde äta en hel.
    Eller så år ni åka hit. Du får hojta till om ni kanske ändå har vägarna "förbi".

Du läste det jag skre va? Att om hon inte tål nutra eller althera och ni ändå inte får neocate så är det ingen ide att provocera. Ni har ju ingen nytta av en dianos just nu. Den kan vänta ett par månader.
    Sen tycker jag att de borde tänka på hennes välmående och skrva ut neocate ett par månader och sedan provocera för att ni ska få ytterligare. Fråga om de kan möta er halvvägs?

ursäkta alla apostrofer och stora bokstäver som fattas, enhandsskriver.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-10 13:19:21 följande:
    Har ni testat? Tål han Ricedream? Har du pratat med tillverkarna?

Min kille reagerar ju lika mycket på havre som vete och råg och korn, de är lika i proteinstruktur, liksom mjölk och soja är så jag har inte ens funderat i de banorna själv.. Mer än att jag aldrig skulle våga testa Ricedream till sonen efter alla jag hört reagera på det.

Jag fick ju en stor reaktion när jag åt godis med Bryggens cornflakes i. Det var kornmalt i dem, men under glutengränsen, men jag tål ju inte jag gluten och gluten finns i korn...
    Han fick ju ricedream på dagis förra våren men minns inte rikktigt hur det var då
    nu testade vi frost flakes typ som är gjorda av majs men det var kornmalt i. första gången tänkte jag inte på om det blev nåt för då åkte han till dagis efteråt men i dag när han åt (kanske 1 tsk såna flingor) så blev han lite röd på ena kinden bara...det enda jag kan komma på att han fått i sig
  • LillSkruttet

En fråga ang barnförsäkring. Vi var tyvärr lite sena ut med att skaffa barnförsäkring till Leo. Vi skickade in pappren för ca 4-5 veckor sedan. Det var INNAN vi visste OM och VAD han var allergisk mot, innan han återigen började rossla och innan de sista 3 vändorna på barnakuten.
    Vi skickade in att vi ville ha en barnförsäkring med alla tillägg för medfödda sjukdomar osv, till maxbelopp. Vi försäkrade dottern likadant just med misstanke om att det kunde bli problem med eksem, allergier och astma. Nu har dottern klarat sig rel bra jämfört med sonen, men hennes försäkring var ok.
    Vi har dotterns barnförsäkring, bilförsäkring och hemförsäkring på länsförsäkringar. De har dock i ett brev vi fick hem i fredags, gett ok för Leos barnförsäkring MEN med undantag att den INTE gäller för allergi, eksem och astma.    

Sedan pappren skickades in har alltså konstaterats att Leo är allergisk mot mjölk, ägg, vete, jordnöt. Efter 3 besök på barnakuten pga rossel har man misstanke om antingen rs-virus eller (troligen) infektionsutlöst astma.

Funderar nu på att ringa länsförsäkringar och säga att antingen försäkrar de Leo som vi vill, eller så flyttar vi ALLA våra försäkringar från dem. MEN det innebär ju att jag måste hitta något annat försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra honom.....annars är det ju inte värt.

Så, jag undrar lite hur det gått för er andra med barnförsäkringar. Vilka försäkringsbolag verkar ha lättast att ge försäkring TROTS det som Leo redan gått igenom? Till saken hör att han än så länge inte har någon diagnosticerad astma, utan misstanke föreligger..... 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-10 13:31:39 följande:
    Eller så år ni åka hit. Du får hojta till om ni kanske ändå har vägarna "förbi".

Du läste det jag skre va? Att om hon inte tål nutra eller althera och ni ändå inte får neocate så är det ingen ide att provocera. Ni har ju ingen nytta av en dianos just nu. Den kan vänta ett par månader.
    Sen tycker jag att de borde tänka på hennes välmående och skrva ut neocate ett par månader och sedan provocera för att ni ska få ytterligare. Fråga om de kan möta er halvvägs?

ursäkta alla apostrofer och stora bokstäver som fattas, enhandsskriver.
    Har vi diagnos skulle det inte vara helt omöjligt med recept sa sköterskan, men neocate skrivs definitivt inte ut till de som inte har diagnos mjölkallergi eftersom de nästan enbart skriver ut det till sjuka barn. Finns ingen att köpa utan recept här i närheten heller tyvärr så kanske borde jag få vägarna förbi. vart bodde du? kungsbacka?

har kommit på amandas problem här nu. tror hon är förstoppad. har som uppstötningar hela tiden och både igår och idag har hon bara fått ut litegrann, stenhårda små harpluttar. för mycket välling antar jag så detta går inte längre.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-10 14:39:58 följande:
    Har vi diagnos skulle det inte vara helt omöjligt med recept sa sköterskan, men neocate skrivs definitivt inte ut till de som inte har diagnos mjölkallergi eftersom de nästan enbart skriver ut det till sjuka barn. Finns ingen att köpa utan recept här i närheten heller tyvärr så kanske borde jag få vägarna förbi. vart bodde du? kungsbacka?

har kommit på amandas problem här nu. tror hon är förstoppad. har som uppstötningar hela tiden och både igår och idag har hon bara fått ut litegrann, stenhårda små harpluttar. för mycket välling antar jag så detta går inte längre.
    Okej, då är jag med.
    Om du ska vara riktigt påstridig (vilket jag hade varit i din sits) borde du ringa och säga att hon är förstoppad och fråga om du inte kan få recept på en månads Neocate åtminstonde så att hon kan återhämta sig innan du provocerar. Hur ska ni annars veta vad som är vad. Sen bör ni väl få hjälp/råd med förstoppningen också...
    Och sen provocera för att få en diagnos och ev. mer Neocate...?

Bråka på!

Japp, Kba.
  • miracle maker
    LillSkruttet skrev 2011-03-10 14:26:36 följande:
    En fråga ang barnförsäkring. Vi var tyvärr lite sena ut med att skaffa barnförsäkring till Leo. Vi skickade in pappren för ca 4-5 veckor sedan. Det var INNAN vi visste OM och VAD han var allergisk mot, innan han återigen började rossla och innan de sista 3 vändorna på barnakuten.
    Vi skickade in att vi ville ha en barnförsäkring med alla tillägg för medfödda sjukdomar osv, till maxbelopp. Vi försäkrade dottern likadant just med misstanke om att det kunde bli problem med eksem, allergier och astma. Nu har dottern klarat sig rel bra jämfört med sonen, men hennes försäkring var ok.
    Vi har dotterns barnförsäkring, bilförsäkring och hemförsäkring på länsförsäkringar. De har dock i ett brev vi fick hem i fredags, gett ok för Leos barnförsäkring MEN med undantag att den INTE gäller för allergi, eksem och astma.    

Sedan pappren skickades in har alltså konstaterats att Leo är allergisk mot mjölk, ägg, vete, jordnöt. Efter 3 besök på barnakuten pga rossel har man misstanke om antingen rs-virus eller (troligen) infektionsutlöst astma.

Funderar nu på att ringa länsförsäkringar och säga att antingen försäkrar de Leo som vi vill, eller så flyttar vi ALLA våra försäkringar från dem. MEN det innebär ju att jag måste hitta något annat försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra honom.....annars är det ju inte värt.

Så, jag undrar lite hur det gått för er andra med barnförsäkringar. Vilka försäkringsbolag verkar ha lättast att ge försäkring TROTS det som Leo redan gått igenom? Till saken hör att han än så länge inte har någon diagnosticerad astma, utan misstanke föreligger..... 
    Vi har Trygg Hansas barnförsäkring till vår dotter och jag har för mig att vi var tvungna att ange samtliga läkarbesök som vi gjort med henne, samt anledning till dem och vad de resulterat i. Nu var hon precis nyfödd då så det var lyckligtvis inga problem, jag vet inte hur det hade gått om vi ansökt idag. Vår granne berättade också att hon hade jättesvårt att teckna en livförsäkring till sin dotter som föddes en månad tidigt och därför vårdades på neonatal, så det verkar tyvärr inte vara helt lätt att försäkra ett barn som inte är kärnfriskt...

Min man tecknade även en livförsäkring fos TH för ett år sedan och var då tvungen att ange att han hade astma och polyper, och då var alla sjukdomar/dödsfall etc kopplade till astman och polyperna undantagna villkoren i försäkringen.

Men du har ju inget att förlora på att vara tuff mot Länsförsäkringar! Vänd dig annars till en privat försäkringsmäklare, de kan villkoren för samtliga försäkringsbolag och kan säkert hjälpa dig att hitta det bolag där du får de bästa villkoren för Leo.
  • LillSkruttet
    miracle maker skrev 2011-03-10 15:15:55 följande:
    Vi har Trygg Hansas barnförsäkring till vår dotter och jag har för mig att vi var tvungna att ange samtliga läkarbesök som vi gjort med henne, samt anledning till dem och vad de resulterat i. Nu var hon precis nyfödd då så det var lyckligtvis inga problem, jag vet inte hur det hade gått om vi ansökt idag. Vår granne berättade också att hon hade jättesvårt att teckna en livförsäkring till sin dotter som föddes en månad tidigt och därför vårdades på neonatal, så det verkar tyvärr inte vara helt lätt att försäkra ett barn som inte är kärnfriskt...

Min man tecknade även en livförsäkring fos TH för ett år sedan och var då tvungen att ange att han hade astma och polyper, och då var alla sjukdomar/dödsfall etc kopplade till astman och polyperna undantagna villkoren i försäkringen.

Men du har ju inget att förlora på att vara tuff mot Länsförsäkringar! Vänd dig annars till en privat försäkringsmäklare, de kan villkoren för samtliga försäkringsbolag och kan säkert hjälpa dig att hitta det bolag där du får de bästa villkoren för Leo.
    Jag misstänkte nästan att det kunde vara så att iom att vi var lite sena ut med hans föräkring och det hann häånda lite saker under tiden, så kommer de flesta försäkringsbolag (om inte alla) ha någon klaosul där just eksem, allergi och astma inte kommer att få räknas med. Och i så fall kan vi lika gärna skita i annan barnförsäkring än den grundläggande. Hade ju annars tänkt kosta på hela kitet, men vill de inte ha oss, vill vi inte ha dem....

Hörde av svärmor att If kan vara lite lättare att ha att göra med kanske. Får kolla runt lite.

Tack för svar!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-03-10 14:26:36 följande:

Jag tror det är samma på alla, när man väl varit i kontakt med vården angående "problem" så är det undantaget i försäkringen... Men det brukar vara undantaget i kollektivförsäkringar har jag hört, kolla med Miralicia, har för mig att hon hade det "problemet" med sin dotter. Är själv inte så insatt.

Sen har man ju inget att förlora på att försöka med Länsförsäkringar. Undrar också varför försäkringen inte skulle gälla för allergier eftersom ni skickade in papprerna innan ni varit i kontakt med sjukvården! Där kan ni ju faktiskt vara lite påstridiga, med alla rätt.

Och det är precis därför man alltid ska helförsäkra barnen dag 1 och aldrig kan byta försäkringsbolag. Alltså byter ni med dottern nu så är det nya villkor och har hon då problem dokumenterade så följer de med och ingår inte i nya försäkringen.
    De är inte snälla de där försäkringsbolagen...
  • ELI 79

E:s kinder måste även ha något annat "ursprung" än bara vete. Han blir så konstigt röd "utan anledning". I och för sig spelar  det väl mindre roll i och med att han inte verkar reagera på något annat vis. Så länge han inte verkar må dåligt av det så kan det väl vara som många skriver här att man inte kan leta efter alla små saker som ger eksem OM eksemen inte verkar göra att barnet mår dåligt.

Det är ändå intressant att veta vad som orsakar det...
    Vi var ute en sväng och då blev han röd om kinderna men direkt när vi kom in (i stort sätt, precis som alla "normala" barn) blev kinderna helt ok igen, men då är det bara den där "fläcken" på vänster kind som dyker upp igen (den kom ju efter frukosten i morse). Det är ofta bara på vänster kind.

JAg själv har nåt jag inte tål men ingen vet vad. Har utretts hos läkare och de har t o m anlitat experter på sjukhus i London just eftersom de tyckte det var så intressant. Jag blir ILLRÖD om min vänstra kind (går ett starkt sträck mitt uppe på pannan) och sedan blir jag jättevarm om kinden när jag äter vissa saker. Jag mår inte dåligt av det förutom att det hettar ett tag på kinden, sitter i sisådär en timme efteråt, knappt.

T ex äpple, apelsin, godis mm alla sura saker får jag det av men även saker som ketchup och tandkräm. Ingen logik i det alltså. Funderar om sonen har samma fast hans inte blir lika utbrett rött och sitter längre än mitt, för det finns ingen logik i NÄR han får det?!
    Vad tror ni??

Enligt en läkare i London så kunde man få nervskador vid förlossning  (oftast i samband med att man förlöses med sugklocka?!?) som kan orsaka såna här problem men varken jag eller min son är födda med sugklocka..

• miracle maker
    2små2stora skrev 2011-03-10 09:06:37 följande:
    W börjar kräkas 30 min efter att vi knäckt ett ägg.
    HemmaHosSofi skrev 2011-03-10 11:30:24 följande:
    MM; Min dotter reagerade med en gång när hon var mindre. Hela halsen svullnade upp och blev röd, och klåda på det. Nu är hon snäppet bättre i sin allergi och klara av att vi har det hemma, men inte äta det själv.
    Tack för era svar Då kan det nog ha varit  ägget i såsen hon reagerade på...
Svar på tråden Allergitråden