• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-10 22:30:32 följande:
    Ja jag börjar förstå att det är en hel del man måste tänka på om man har barn med allergi.
    Saker jag aldrig någonsin funderat över innan.
    Jag har inte så stor koll på alla här ännu.. vad har dina barn för allergier?
    Dottern har äggallergi som är svårast, sedan även soja, sojasläktingar, baljväxter, linser, skaldjur + lax, avokado, kiwi, plommon, passionsfrukt och kakao. Har vuxit ifrån mjölkallergi, vilken har underlättat mycket för oss. Är rätt så säker på att hon kommer att växa ifrån några allergier till.
    Sonen har fått reaktion på cashew och pistage.
  • ELI 79

Nu har sonen vaknat på natten 2 ggr på 1 v igen :(
    Får ju mjölk nu men har fått det i 3 v och första 2 v veckorna sov han ju klockrent. Han har även fått mer humör senaste veckan. Han har dock inte reagerar med dåligt humör av mjölk tidigare (fick ju mjölk hela hösten utan dåligt humör) borde inte vara mjölken.

Frågan är om det kan vara flingorna trots allt eftersom detta kom när vi testade dem i måndags och sen i går då!
    Hur reagerar ni/era barn på kornmalt? Han har ju varit röd på kinderna också!
    Vad tror ni??

• saffe
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:13:24 följande:
    Får ju mjölk nu men har fått det i 3 v och första 2 v veckorna sov han ju klockrent. Han har även fått mer humör senaste veckan. Han har dock inte reagerar med dåligt humör av mjölk tidigare (fick ju mjölk hela hösten utan dåligt humör) borde inte vara mjölken.

Frågan är om det kan vara flingorna trots allt eftersom detta kom när vi testade dem i måndags och sen i går då!
    Vad tror ni??
    Kornmalt fungerar inte här. Ta bort det igen är mitt råd...
  • ELI 79

Saffe: ja han har bara fått det 2 ggr och han ska inte få det igen. Har inte bajsat heller så han har nog blivit hård i magen också :( av så lite???!!!! Helt sjukt! Trodde jag inte.

Rent teoretiskt, vad borde det finnas mest vete. T ex kornmalt eller glukossirap? Ska inte ge honom nåt sånt men undrar bara av intresse.

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:13:24 följande:

Vad tror ni??
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:22:57 följande:
    Saffe: ja han har bara fått det 2 ggr och han ska inte få det igen. Har inte bajsat heller så han har nog blivit hård i magen också :( av så lite???!!!! Helt sjukt! Trodde jag inte.

Rent teoretiskt, vad borde det finnas mest vete. T ex kornmalt eller glukossirap? Ska inte ge honom nåt sånt men undrar bara av intresse.
    Håller med Saffe. Men han kanske inte tål korn heller..?
    Sen är ju frågan var flingorna är gjorda. Är det i en fabrik där de har övriga sädesslag som yr i luften också? Gissar att de inte är särnärmärkta?

Ärligt talat så vet jag inte. Om man får gå på de i tråden så länge den har funnits som gett Ricedream så är det väl ingen av de barnen som klarar glukossirap. Eller?
    Men kornmalten innehåller inte vete. Antingen är han även allergisk mot korn eller så är det väl kontamination...?
  • Tibell

EL I : Fy så trist =( Han har inte fått något annat nytt i kosten ? Tänder ? Har han ätit dessa flingor hela veckan eller bara i måndags och igår?
    Man tycker ju att han borde reagerat på chokladbollen med havre han åt för ett tag sedan om han reagerat på flingorna ? Fast det kan ju vara så att han inte tål korn men tål havre ?
    Hoppas ni kan komma underfund med vad som är galet..

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-11 09:38:32 följande:
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:22:57 följande:

Håller med Saffe. Men han kanske inte tål korn heller..?
    Sen är ju frågan var flingorna är gjorda. Är det i en fabrik där de har övriga sädesslag som yr i luften också? Gissar att de inte är särnärmärkta?

Ärligt talat så vet jag inte. Om man får gå på de i tråden så länge den har funnits som gett Ricedream så är det väl ingen av de barnen som klarar glukossirap. Eller?
    Men kornmalten innehåller inte vete. Antingen är han även allergisk mot korn eller så är det väl kontamination...?
    ja antingen är det ju kontaminationen eller korn han inte tål. vi har aldrig provocerat med korn så vi vet inte om han inte tål det. Vi provocerade med havre och råg men korn kom vi aldrig till.

Nä de var inte SÄRNÄR märkta det var kellogs...
    Tibell skrev 2011-03-11 09:49:59 följande:

EL I : Fy så trist =( Han har inte fått något annat nytt i kosten ? Tänder ? Har han ätit dessa flingor hela veckan eller bara i måndags och igår?
    Man tycker ju att han borde reagerat på chokladbollen med havre han åt för ett tag sedan om han reagerat på flingorna ? Fast det kan ju vara så att han inte tål korn men tål havre ?

Han fick dem bara i måndags och i går så det känns som om det har med det att göra.
    Nä havre tror jag han tål däremot tror jag han kan reagera på kontamination av vete i havret och det kan ju vara olika från olika gång ju. Ena gången kanske det inte är nåt vete i havren och andra gångern kanske det är "massor" (om det inte är sempers naturligt glutenfria), visst kan det vara så?
    För det var ju så han reagerade på alpro sojas yoghurt, ibland och ibland inte och när jag väl frågade dem så var det ju sockerbetor ibland och vete ibland...

Så det lutar väl antingen åt att det är kontamination eller att han inte tål korn heller. vi har ju sädesslagsfritt än så länge så vi har inte provoverat med nåt innan. i våras fick vi ju provocera och då reagerade han på råg och havre var lite osäkert...men råg var tydligt.
    Hmm
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-03-11 09:55:43 följande:
    ja antingen är det ju kontaminationen eller korn han inte tål. vi har aldrig provocerat med korn så vi vet inte om han inte tål det. Vi provocerade med havre och råg men korn kom vi aldrig till.

Nä de var inte SÄRNÄR märkta det var kellogs...
    Tibell skrev 2011-03-11 09:49:59 följande:

Han fick dem bara i måndags och i går så det känns som om det har med det att göra.
    Nä havre tror jag han tål däremot tror jag han kan reagera på kontamination av vete i havret och det kan ju vara olika från olika gång ju. Ena gången kanske det inte är nåt vete i havren och andra gångern kanske det är "massor" (om det inte är sempers naturligt glutenfria), visst kan det vara så?
    För det var ju så han reagerade på alpro sojas yoghurt, ibland och ibland inte och när jag väl frågade dem så var det ju sockerbetor ibland och vete ibland...

Så det lutar väl antingen åt att det är kontamination eller att han inte tål korn heller. vi har ju sädesslagsfritt än så länge så vi har inte provoverat med nåt innan. i våras fick vi ju provocera och då reagerade han på råg och havre var lite osäkert...men råg var tydligt.
    Hmm
    Finns så vitt jag kommer ihåg INGA av Kelloghs produkter som ens får räknas som glutenfria enligt gamla märkningen, dvs mkt högre gränsvärde för glutenrester i produkterna än vad som gäller nu för att få räknas som glutenfritt. Visst att det inte är just glutenet som innebär problem i ert fall, men det ger ju rätt bra vägledning om hur mkt de kan innehålla i övrigt - är de inte glutenfria ens enligt gamla regler så funkar de ju knappast för sädesslagsallergiker nu heller
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Eli : håller med Miralicia. Var det inte glutenfria så innehåller de nog rätt stora mänger sädesslag :(
    Passar på att tipsa om sempers special flakes..kanon goda :)

Sen måste jag fråga. Bella har fått massa eksem igen :( hela svanken är full och hon river sig blodig. Fick ge henne aerius i natt pga av klådan.
    Hon badade i förrgår. Bara med vatten och vi smörjde in henne med locobase direkt efterråt.. Kan det bero på badet ändå eller mer troligt en reaktion på något ?

• tes 75

angående aeromir. vi har fått inhalator till båda barnen, 1 puff morgon & kväll, & 1-2 ggr till per dygn om det behövs (vid förkylningsastma). men jag vet att ni skrivit en del om aeromir här & att det inte ger ngn effekt förrän efter 2 omgångar. gäller det astma eller förkylningsastma? med hur långt mellanrum ger ni?

Svar på tråden Allergitråden