• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-18 13:51:36 följande:
    Vet faktiskt inte. Citronsyra finns i jätte mycket så kolla om ni inte har det i annat hon äter? Smörgåsmargarin t.ex

Jag hade nog testat med vanligt päron vid tillfälle framöver när hon är ok. Men saker jag såg reaktioner på väntade jag rätt länge med att testa igen, för det är roligare och känns bättre att testa sådant man tror de kan äta. Men det gör man ju som man vill med förstås. Men hon bör ha blivit ok innan du testar igen.
    Kom på nu att hon reagerat likadant tidigare efter att ha ätit päron-kiwipuré. Då tänkte jag att det var kiwin hon reagerat på, men det kan ju givetvis lika gärna varit päronet, eller både och... men tycker det låter konstigt att reagera på päron!?

Intressant det du skrev om att konstgjord citronsyra är gjord av mögel, låter inte så trevligt...
  • Tibell

Smillamilla: tja varför inte ? Känns som om man kan få alla möjliga sorters reaktioner ..
    Vi själva är inne på att feber kan vara en sorts reaktion.. Någon som känner igen det ??

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-19 13:45:30 följande:
    Smillamilla: tja varför inte ? Känns som om man kan få alla möjliga sorters reaktioner ..
    Vi själva är inne på att feber kan vara en sorts reaktion.. Någon som känner igen det ??
    Min son har alltid konstig feber.
    Kan ha 41grader under natten och när han vaknar på morgonen är all feber borta och han är precis som vanlgit.
    det kan hända nån eller ett par gånger i mån. så det kan kanske vara reaktion, om han nu är allergisk.
    det vet vi ju inte heller egentligen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

Det där med väldigt hög feber nattetid är tydligen ganska vanligt har jag hört. Inte sagt att det inte kan vara en reaktion men feber nattetid kan även vara "normalt"

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:28:23 följande:
    Det där med väldigt hög feber nattetid är tydligen ganska vanligt har jag hört. Inte sagt att det inte kan vara en reaktion men feber nattetid kan även vara "normalt"
    vet du varför?
  • ELI 79

Mithrandil: nä men jag tror det har något med utvecklandet av immunförsvaret men jag är inte säker.

Min storebror hade alltid så när han var liten och jag har kompisar vars barn också är sådana. Det är ofta hög feber på 40-41 grader och inte några fesiga 38 ;)

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:43:18 följande:
    Mithrandil: nä men jag tror det har något med utvecklandet av immunförsvaret men jag är inte säker.

Min storebror hade alltid så när han var liten och jag har kompisar vars barn också är sådana. Det är ofta hög feber på 40-41 grader och inte några fesiga 38 ;)
    Ja, alexander har alltid 40-41graders feber när han får det under natten. fast han har alltid superhög feber när han är sjuk också.  Men det som är så konstigt är att han alltid är precis som vanligt igen när morgonen kommer. (om han inte är sjuk på riktigt då)
  • Tibell

För Bella var det tvärtom..
    Hon hade 39 på morgonen men inget samma eftermiddag..

• ELI 79

Mithrandil: nä det är just därför jag inte tror han är sjuk...

Svar på tråden Allergitråden