• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-19 13:45:30 följande:
    Smillamilla: tja varför inte ? Känns som om man kan få alla möjliga sorters reaktioner ..
    Vi själva är inne på att feber kan vara en sorts reaktion.. Någon som känner igen det ??
    Japp, feber är en sorts reaktion. Har hört flera som haft barn med feber. Men det är nog inte jätte vanligt, men misstänker man det har du antagliten helt rätt!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:28:23 följande:
    Det där med väldigt hög feber nattetid är tydligen ganska vanligt har jag hört. Inte sagt att det inte kan vara en reaktion men feber nattetid kan även vara "normalt"
    ELI 79 skrev 2011-03-19 14:43:18 följande:
    Mithrandil: nä men jag tror det har något med utvecklandet av immunförsvaret men jag är inte säker.

Min storebror hade alltid så när han var liten och jag har kompisar vars barn också är sådana. Det är ofta hög feber på 40-41 grader och inte några fesiga 38 ;)
    Meeen, vad är det som säger att de inte också har allergier?

Alltså visst kan man vara kortvarigt sjuk osv, men de jag hört om har inte haft några andra symptom. Och har bara feber några timmar typ.

Barn har dessutom rätt ofta hög feber om de har feber utan att vara medtagna, i alla fall mina...
  • Tibell

Bella verkar få feber vid lite större vetemäng ( alltså inga stora mängder men större än smulor )
    När hon var mindre blev hon alltid sjuk varje gång vi provocerade med vete men då såg vi inget samband.
    Men så fick hon en klubba med glukossirap av sin farmor och dagen efter hade hon feber på morgonen men inget på eftermiddagen..Helskumt..

• SmillaMilla
    Tibell skrev 2011-03-19 17:26:20 följande:
    Bella verkar få feber vid lite större vetemäng ( alltså inga stora mängder men större än smulor )
    När hon var mindre blev hon alltid sjuk varje gång vi provocerade med vete men då såg vi inget samband.
    Men så fick hon en klubba med glukossirap av sin farmor och dagen efter hade hon feber på morgonen men inget på eftermiddagen..Helskumt..
    Alltså glukossirap? Kan man inte äta det heller om man skall utesluta gluten?
  • Tibell

Smillamilla: jo glutenintolleranta ska nog kunna äta glukossirap. Men vet att kavat inte kan göra det.
    Bella är veteallergisk och reagerar därför på glukossirap.
    Ska dock tillägga att alla veteallergiker inte gör det heller..

• SmillaMilla

k kavat: Vi har ju pratat lite innan om att vi skall utesluta även kavre. Så kanske vi skall sluta med oatlys havre matgrädde också? Kan ju ha varit det som gjort det hela värre nu under hösten. Eftersom vi lagar mjölkfri mat så lägger jag ju i havregrädde i en hel del mat. Svea och Anton kan inte äta soja produkterna. 

• miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-19 17:26:20 följande:
    Min dotter fick också feber när vi provocerade med vete sist, men det vågade jag inte berätta för läkaren av rädsla för att hon skulle tro att övriga symtom berodde på att hon var sjuk. Ville inte bli misstrodd el behöva provocera igen. Febern kom från ingenstans dag 3 och höll i sig ca 16h, i övrigt hade hon inga symtom på annan sjukdom utan bara extremt tydliga vetereaktioner.
  • miracle maker

Dottern fick sin första dos Betapred igår efter ännu en reaktion på luftburet ägg. Helt otroligt vad snabbt reaktionen lade sig, man kunde nästan se utslagen försvinna det ena efter det andra. Idag är alla gamla eksem helt borta. Snacka om dunderkur!

• Lalalong

Kan man vara överkänslig mot kokos? 
    Klara kom nyss och hade en röd fläck på ena kinden. Liknande som hon får när hon äter/dricker mjölk. Men inte på hela kinden, och bara på ena. Men det var ändå så jag tänkte på det, så att säga.

Det enda hon ätit idag som är nåt "konstigt" är en gräddbulle med kokos på.  

Klara 060504, Alva 100117
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-03-20 10:54:29 följande:
    Kan man vara överkänslig mot kokos? 
    Klara kom nyss och hade en röd fläck på ena kinden. Liknande som hon får när hon äter/dricker mjölk. Men inte på hela kinden, och bara på ena. Men det var ändå så jag tänkte på det, så att säga.

Det enda hon ätit idag som är nåt "konstigt" är en gräddbulle med kokos på.  
    Spår av nötter i kokos?

Men jag man kan vara överkänslig mot kokos, men tror inte jag hört någon i tråden förutom W genom alla åren..!?
Svar på tråden Allergitråden