• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Jaha, då vet jag varför amanda sovit dåligt senaste 2 dagarna.
    Idag har hon 39graders feber, snorig, ögoninflammation och astma.
    Har till och från jättedjupa indragningar, har gett henne första dos pulmicort.
    Ska jag varva den och airomir? De är väl olika mediciner till olika ändamål?
    Läkaren vi träffade sa att vi skulle ge dubbeldos första tiden men har glömt hur många dagar det gällde.
    Nån som vet?

Då hade ju läkaren i varberg ingen aning om vad hon pratar om. det kan väl inte ha varit rs eftersom det kommit igen? detta blir ju vår 3e omgång nu så jag antar att det verkligen är förkylningsastma då eftersom de sa att om man var in 3 gånger så fick man diagnosen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • saffe
    t0va skrev 2011-03-21 11:11:41 följande:
    Nu har jag funderat lite till. Vi har tagit bort nutran för nu har vi profylac så vi klarar oss länge. Då slutade han vara trög i magen, men samtidigt så tog vi bort enago. 

Nu har vi bestämt att prova havreprodukter istället för färdiggröt ett tag och se om det blir någon reaktion.  Nu är hans bajs löst och stinker något fruktansvärt. Jag har inga större problem med sånt, har blivit härdad efter alla år i äldreomsorgen och barnomsorgen, men det här är så äckligt. 

Det han får är gyllenmustvälling på rismjölk, havregurt, och havremjölk men inte mer än 2 mål/dygn. Får väl ta och prova några dagar till och sen inte ge det och se vad som händer.

I helgen såg vi att han har en massa små prickar kring munnen och halsen, kan man få sånt av maten eller är det allt dreggel?

Läste på apotekets hemsida om glutenintolerans, att man kan stanna i växten eller växa dåligt. På 6.5månaders kontrollen nu hade han bara växt 1cm på 6veckor, tror han skulle ha växt 4 enligt sin kurva. Fast det var en ny sköterska som mätte den här gången. Vi ska tillbaka om några veckor och kolla.

Vi har ju ändå gett endel glutenmat nu de senaste 2 månaderna, lite gröt och välling. Smörgåsrånen är glutenfria för det vågar jag inte ge än ifall det nu är så. Är svårare att ha koll på ifall andra ger honom ett rån eller inte.

Men vi ser inga andra symtom, nätterna har varit kanon ibland och orolig ibland, men samtidigt är han i separationsfasen nu.  
    Vad är det för glutenfria smörgåsrån du ger? Det är inte nån sojasläkting i som han kan reagera på? Jag har dålig koll så jag vet inte vad ni har konstaterat  för allergier förutom mjölken, men soja är ju inte ovanligt att vara allergisk mot oxå...
  • t0va
    saffe skrev 2011-03-21 15:31:20 följande:
    Vad är det för glutenfria smörgåsrån du ger? Det är inte nån sojasläkting i som han kan reagera på? Jag har dålig koll så jag vet inte vad ni har konstaterat  för allergier förutom mjölken, men soja är ju inte ovanligt att vara allergisk mot oxå...
    mjölk är det enda man konstaterat, vi har inte fått någon hjälp att bolla tankar men nu känns det som om det är läge. 

Sojalecitin och guarkärnmjöl är det i också, googlade och hittade att det senare är en sojasläkting. *suck* jag blir helt snurrig på allt.

Är havremjölken ren nog att använda för att provocera, eller är havregrynen bäst? Sist vi testade grynen så var han inte speciellt förtjust i konsistensen fast nu kanske det går bättre.

Nu har vi ju i alla fall profylac så vi slipper blanda ut med annat. Han går upp i vikt som han ska i alla fall så det är skönt. :)  
  • Allrona

Mithrandil - man brukar ge airomir 15 min innan pulmicort för att vidga så pulmicorten som är långtidsverkande kommer längre in. Man brukar ge pulmicort mellan 1-3ggr per dag Sen kan man ge airomi ensam några gånger under dagen.

Dosering pulmicort är väldigt olika. Man brukar ge en högre dos i ca 2 veckor för att sedan trappa ner.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-21 18:01:31 följande:
    Mithrandil - man brukar ge airomir 15 min innan pulmicort för att vidga så pulmicorten som är långtidsverkande kommer längre in. Man brukar ge pulmicort mellan 1-3ggr per dag Sen kan man ge airomi ensam några gånger under dagen.

Dosering pulmicort är väldigt olika. Man brukar ge en högre dos i ca 2 veckor för att sedan trappa ner.
    vi skulle ge 1 inhalation morgon och kväll i 2 v, därefter 1 på kvällen i 1 v.
    hon sa vi skulle ge dubbeldos första dagarna. det dumma är bara att jag inte vet hur många de där första dagarna är.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79

vi ger pulmicort var sjätte timme och airomir var tredje timme. Vi har ordination på att ge 3-4 dagar större dos alltså gånger fyra och sedan 1 vecka med gånger 2 och sedan gånger 1 i en vecka till

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-21 18:21:14 följande:
    vi skulle ge 1 inhalation morgon och kväll i 2 v, därefter 1 på kvällen i 1 v.
    hon sa vi skulle ge dubbeldos första dagarna. det dumma är bara att jag inte vet hur många de där första dagarna är.
    Första dagarna är mer än en dag men mindre än 4 dagar. Så 2-3 dagar skulle jag säga. Det är nog inte petnoga och du kommer lära dig efterhand hur hon och astman funkar och vad som hjälper när.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-21 14:59:17 följande:
    Jaha, då vet jag varför amanda sovit dåligt senaste 2 dagarna.
    Idag har hon 39graders feber, snorig, ögoninflammation och astma.
    Har till och från jättedjupa indragningar, har gett henne första dos pulmicort.
    Ska jag varva den och airomir? De är väl olika mediciner till olika ändamål?
    Läkaren vi träffade sa att vi skulle ge dubbeldos första tiden men har glömt hur många dagar det gällde.
    Nån som vet?

Då hade ju läkaren i varberg ingen aning om vad hon pratar om. det kan väl inte ha varit rs eftersom det kommit igen? detta blir ju vår 3e omgång nu så jag antar att det verkligen är förkylningsastma då eftersom de sa att om man var in 3 gånger så fick man diagnosen.
    Klart som korvspad att det är förkylningsastma! Det var ju de sista läkaren sa. Lita på henne!
  • SmillaMilla

Bläääää nu har vi fått vattenkoppor. Vi som hade en sådan viktig vecka med läkarbesök och hudprov. allt får ställas in

• ELI 79

Vi ger ju efter hans symtom. Som nu är det sämre än annars så då kommer vi nog ge detta mer än 3-4 dagar medan vi ibland slutar efter 2 dagar för det blir inget mer

Svar på tråden Allergitråden