• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-19 20:35:43 följande:
    Alltså glukossirap? Kan man inte äta det heller om man skall utesluta gluten?
    SmillaMilla skrev 2011-03-20 06:53:46 följande:
    k kavat: Vi har ju pratat lite innan om att vi skall utesluta även kavre. Så kanske vi skall sluta med oatlys havre matgrädde också? Kan ju ha varit det som gjort det hela värre nu under hösten. Eftersom vi lagar mjölkfri mat så lägger jag ju i havregrädde i en hel del mat. Svea och Anton kan inte äta soja produkterna. 
    Jag reagerar på både glukossirap och havre (imat) när jag testat. Så mitt råd är i alla fall att ta bort tills han blir bra och testa försiktigt med en sak i taget.

Vi använde mycket kokosmjölk (santa marias 5 dl tetra) här hemma när vi behöver grädde. Och Carlshmans risdryck. Jag lagar alltid samma i stort sett till alla.
  • ViFrånLandet
    Lalalong skrev 2011-03-20 10:54:29 följande:
    Kan man vara överkänslig mot kokos? 
    Klara kom nyss och hade en röd fläck på ena kinden. Liknande som hon får när hon äter/dricker mjölk. Men inte på hela kinden, och bara på ena. Men det var ändå så jag tänkte på det, så att säga.

Det enda hon ätit idag som är nåt "konstigt" är en gräddbulle med kokos på.  
    Min mamma får klåda i halsen av kokos! Så jo, visst kan man vara överkänslig mot det...
  • Lalalong

K Kavat: ah... Kan det vara spår av nötter i kokos alltså? Hasselnötter är hon ju allergisk mot och reagerar även mot det med röda kinder (tack och lov inte värre än så), så det är ju faktiskt inte alls omöjligt i så fall! Tur att det finns gräddbullar utan kokos ;)

Vi från landet:
    Okej! Bra att veta! Klara ska till doktorn i morgon, ska nämna det då.

• ViFrånLandet

Hur långt efter betapred och aerius kan man provocera? Mjölk står på tur men nu ska ju G ha aerius 5 dagar efter dagens betapred... Tänkte så provoceringen inte blir missvisande...

• mithrandil

Nu har vi fått det bekräftat. Alexander är allergisk mot ägg.
    gav honom en liten bit kokt ägg i morse men han gjorde som vanligt, spottade ut men resten av dagen var ungen ett monster. Skrek nästan hela tiden, vägra lyssna på vad man sa till honom, han var högt och lågt, överlycklig och skitarg. Utbrott på utbrott och sen när kvällen kom hade han fått röda kinder, eksemen i knävecken var illröda, magen var uppsvälld och stenhård, precis kolsvart under ögonen (är det ett symtom? Borde vara eftersom det kom helt plötsligt från ingenstans?) och så fick han diarré.

Och amanda, herregud. flickungen sov knappt på hela natten. eller sov gjorde hon kanske men jag fick sitta i soffan och buffa henne och hon bara grät. Hon har varit trött men glad under dagen men nu när hon skulle sova var det samma visa igen. vaknar stup i kvarten. Ska detta verklgien aldrig ta slut? Känner mig helt uttömd på all energi. fick iaf tag på lite neocate, en snäll apotekare ringde runt och lyckades tillslut få fatt på 4 burkar på sjukhuslagret. tack och lov! så nu får hon väl gå tillbaka till att bara äta det ett tag igen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-03-20 20:15:04 följande:
    K Kavat: ah... Kan det vara spår av nötter i kokos alltså? Hasselnötter är hon ju allergisk mot och reagerar även mot det med röda kinder (tack och lov inte värre än så), så det är ju faktiskt inte alls omöjligt i så fall! Tur att det finns gräddbullar utan kokos ;)

Vi från landet:
    Okej! Bra att veta! Klara ska till doktorn i morgon, ska nämna det då.
    Beroende på var den kommer ifrån. Nötter ska ju alltid vara märkt även om det är spår av! Så är den hembakt, fråga den som bakat vilken sort det var och är den köpt i affär, kolla förpackningen. Är den köp i lösdisk i affär så finns ju risken att den kommit i kontakt med annat då det brukar finnas en massa andra bullar som har nötter på och i och som tas med samma tångar. Så är hon känslig så kan det ju vara det.
    Bättre att det är samma sak som ni redan vet än en ny sak gissar jag..
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-03-20 21:59:19 följande:

Hur långt efter betapred och aerius kan man provocera? Mjölk står på tur men nu ska ju G ha aerius 5 dagar efter dagens betapred... Tänkte så provoceringen inte blir missvisande...

Minst en vecka TROR jag. Har för mig att det är en vecka innan man måste sluta med medicin om man ska göra patch/lapptest...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-20 22:05:16 följande:
    Nu har vi fått det bekräftat. Alexander är allergisk mot ägg.
    gav honom en liten bit kokt ägg i morse men han gjorde som vanligt, spottade ut men resten av dagen var ungen ett monster. Skrek nästan hela tiden, vägra lyssna på vad man sa till honom, han var högt och lågt, överlycklig och skitarg. Utbrott på utbrott och sen när kvällen kom hade han fått röda kinder, eksemen i knävecken var illröda, magen var uppsvälld och stenhård, precis kolsvart under ögonen (är det ett symtom? Borde vara eftersom det kom helt plötsligt från ingenstans?) och så fick han diarré.

Och amanda, herregud. flickungen sov knappt på hela natten. eller sov gjorde hon kanske men jag fick sitta i soffan och buffa henne och hon bara grät. Hon har varit trött men glad under dagen men nu när hon skulle sova var det samma visa igen. vaknar stup i kvarten. Ska detta verklgien aldrig ta slut? Känner mig helt uttömd på all energi. fick iaf tag på lite neocate, en snäll apotekare ringde runt och lyckades tillslut få fatt på 4 burkar på sjukhuslagret. tack och lov! så nu får hon väl gå tillbaka till att bara äta det ett tag igen.
    Stackarn.. Men då vet ni det.

Vad har Amanda ätit idag då? Eller igår?
    Skönt att du fick tag i mer Neocate!
  • ViFrånLandet
    Mithrandil : Säger som Kavat: stackare! Men skönt att veta säkert...

Kavat: Låter vettigt med minst en vecka!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-20 22:11:10 följande:
    Stackarn.. Men då vet ni det.

Vad har Amanda ätit idag då? Eller igår?
    Skönt att du fick tag i mer Neocate!
    Hon har ätit sempers ris välling men det skulle ju likagärna kunna varit den där lilla ostbiten som spökar ännu?
    vet inte om du läste men vi plockade ju bort en pyttebit med ost ifrån hennes halsveck igår på morgonen/fm, efter ett tag får hon som blåsor runt där osten suttit. Märkte inte något mer konkret igår, men idag har det varit lite sämre. Hon håller förmodligen på att bli lite förkyld också så det kan ju kanske vara annat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden