• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    ViFrånLandet skrev 2011-03-20 22:17:36 följande:
    Mithrandil : Säger som Kavat: stackare! Men skönt att veta säkert...

Kavat: Låter vettigt med minst en vecka!
    Ja, nu får han inte äta mer ägg, inte för att han vill ha, han brukar alltid rata det mesta som innehåller ägg men eftersom han fick ganska kraftig reaktion på att ha en liten bit i munnen i ett par sek så kommer ingen annan äta ägg hemma heller när han är i närheten.

Ska ringa och beställa patch/lapptest på honom. eftersom han alltid har mer eller mindre eksem kanske det är annat också.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Lalalong
    Kavat skrev 2011-03-20 22:07:06 följande:
    Beroende på var den kommer ifrån. Nötter ska ju alltid vara märkt även om det är spår av! Så är den hembakt, fråga den som bakat vilken sort det var och är den köpt i affär, kolla förpackningen. Är den köp i lösdisk i affär så finns ju risken att den kommit i kontakt med annat då det brukar finnas en massa andra bullar som har nötter på och i och som tas med samma tångar. Så är hon känslig så kan det ju vara det.
    Bättre att det är samma sak som ni redan vet än en ny sak gissar jag..
    Ja, jag ska kolla kartongen sen... Har inte kommit så långt. Ska erkänna att jag inte läste på förpackningen mer än att det stod stort på framsidan att dom var mjölkfria. Blev så glad över det (för er veteraner är det säkert helt vedertaget att gräddbullar är mjölkfria ) så jag glömde av att kolla om det kunder finnas nötter i. Hade hon varit superallergisk hade jag ju så klart varit mer noggrann. Det måste jag skriva så ni inte tycker jag är vårdslös! 
    Klara 060504, Alva 100117
  • Miralicia
    Lalalong skrev 2011-03-20 22:20:47 följande:
    Ja, jag ska kolla kartongen sen... Har inte kommit så långt. Ska erkänna att jag inte läste på förpackningen mer än att det stod stort på framsidan att dom var mjölkfria. Blev så glad över det (för er veteraner är det säkert helt vedertaget att gräddbullar är mjölkfria ) så jag glömde av att kolla om det kunder finnas nötter i. Hade hon varit superallergisk hade jag ju så klart varit mer noggrann. Det måste jag skriva så ni inte tycker jag är vårdslös! 
    De flesta "gräddbullar"/skumbollar (såna antingen med kokos och/eller choklad) innehåller ju vanligtvis ägg och det är ju betydligt vanligare att reagera på än kokos
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-03-20 22:27:48 följande:
    De flesta "gräddbullar"/skumbollar (såna antingen med kokos och/eller choklad) innehåller ju vanligtvis ägg och det är ju betydligt vanligare att reagera på än kokos
    I synnerhet eftersom det normalt sett är rå äggvita som vispats (eller i varje fall inte värmebehandlad om det är i torrvariant) och rått ägg är betydligt mer allergent än vad tillagat ägg är.
  • Lalalong
    Miralicia skrev 2011-03-20 22:27:48 följande:
    Fast ägg äter vi ganska ofta och hon har aldrig reagerat på det. Det enda som var nytt med gräddbullen var just kokos som K aldrig ätit förut, det var därför jag tänkte på det... 
  • Miralicia
    Lalalong skrev 2011-03-20 22:32:53 följande:
    Fast ägg äter vi ganska ofta och hon har aldrig reagerat på det. Det enda som var nytt med gräddbullen var just kokos som K aldrig ätit förut, det var därför jag tänkte på det... 
    Fast det ägg ni äter är väl förmodar jag oftast tillagat. Det kan vara så att man reagerar på otillagat ägg men kan äta tillagat utan problem pga att proteinerna i ägg är de minst värmestabila, det är alltså väldigt stor skillnad på proteinstrukturen i tillagat respektive rått ägg. Och ju längre det har varit utsatt för värme desto mer förändrat är det.
  • Lalalong
    Miralicia skrev 2011-03-20 22:35:46 följande:
    Fast det ägg ni äter är väl förmodar jag oftast tillagat. Det kan vara så att man reagerar på otillagat ägg men kan äta tillagat utan problem pga att proteinerna i ägg är de minst värmestabila, det är alltså väldigt stor skillnad på proteinstrukturen i tillagat respektive rått ägg. Och ju längre det har varit utsatt för värme desto mer förändrat är det.
    Det är ju förvisso helt sant.. Försöker tänka om hon ätit rått ägg innan.. Men var finns det. I majonäs och sånt mest väl? Det äter hon inte, eftersom hon aldrig äter något som är "blött" (såser eller liknande).. 
    Jag får nog först och främst läsa på kartongen i morgon om det fanns spår av nötter i den och sen utgå från det. Testa med någon annan gräddbulle med samma "smet" i men utan kokos/nötter o.s.v.

Tack för att jag får bolla med er  
  • t0va

Nu har jag funderat lite till. Vi har tagit bort nutran för nu har vi profylac så vi klarar oss länge. Då slutade han vara trög i magen, men samtidigt så tog vi bort enago. 

Nu har vi bestämt att prova havreprodukter istället för färdiggröt ett tag och se om det blir någon reaktion.  Nu är hans bajs löst och stinker något fruktansvärt. Jag har inga större problem med sånt, har blivit härdad efter alla år i äldreomsorgen och barnomsorgen, men det här är så äckligt. 

Det han får är gyllenmustvälling på rismjölk, havregurt, och havremjölk men inte mer än 2 mål/dygn. Får väl ta och prova några dagar till och sen inte ge det och se vad som händer.

I helgen såg vi att han har en massa små prickar kring munnen och halsen, kan man få sånt av maten eller är det allt dreggel?

Läste på apotekets hemsida om glutenintolerans, att man kan stanna i växten eller växa dåligt. På 6.5månaders kontrollen nu hade han bara växt 1cm på 6veckor, tror han skulle ha växt 4 enligt sin kurva. Fast det var en ny sköterska som mätte den här gången. Vi ska tillbaka om några veckor och kolla.

Vi har ju ändå gett endel glutenmat nu de senaste 2 månaderna, lite gröt och välling. Smörgåsrånen är glutenfria för det vågar jag inte ge än ifall det nu är så. Är svårare att ha koll på ifall andra ger honom ett rån eller inte.

Men vi ser inga andra symtom, nätterna har varit kanon ibland och orolig ibland, men samtidigt är han i separationsfasen nu.  

• Kavat
    t0va skrev 2011-03-21 11:11:41 följande:
    Nu har jag funderat lite till. Vi har tagit bort nutran för nu har vi profylac så vi klarar oss länge. Då slutade han vara trög i magen, men samtidigt så tog vi bort enago. 

Nu har vi bestämt att prova havreprodukter istället för färdiggröt ett tag och se om det blir någon reaktion.  Nu är hans bajs löst och stinker något fruktansvärt. Jag har inga större problem med sånt, har blivit härdad efter alla år i äldreomsorgen och barnomsorgen, men det här är så äckligt. 

Det han får är gyllenmustvälling på rismjölk, havregurt, och havremjölk men inte mer än 2 mål/dygn. Får väl ta och prova några dagar till och sen inte ge det och se vad som händer.

I helgen såg vi att han har en massa små prickar kring munnen och halsen, kan man få sånt av maten eller är det allt dreggel?

Läste på apotekets hemsida om glutenintolerans, att man kan stanna i växten eller växa dåligt. På 6.5månaders kontrollen nu hade han bara växt 1cm på 6veckor, tror han skulle ha växt 4 enligt sin kurva. Fast det var en ny sköterska som mätte den här gången. Vi ska tillbaka om några veckor och kolla.

Vi har ju ändå gett endel glutenmat nu de senaste 2 månaderna, lite gröt och välling. Smörgåsrånen är glutenfria för det vågar jag inte ge än ifall det nu är så. Är svårare att ha koll på ifall andra ger honom ett rån eller inte.

Men vi ser inga andra symtom, nätterna har varit kanon ibland och orolig ibland, men samtidigt är han i separationsfasen nu.  
    Bajset brukar inte lukta så äckligt om allt är som det ska. Ok, enstaka blöjor, men nje. Det låter inte ok i mina öron. Det bör inte vara glutenintolerans om han reagerar så mycket på havre utan snarare allergi. Även allergier kan göra att man inte växer.

Men har ni kollat glutenintolerans på honom?

Havren hade jag tagit bort nu så du sett hur han blir utan. Jag tycker det låter som han fått en tillräckligt tydlig reaktion. Ta bort och se om han blir ok i magen igen. Och är du sen osäker ändå så ger du havre igen. Händer samma sak, ja, tyvärr då är han nog allergisk/överkänslig mot havre och då hade jag tagit bort det helt ur kosten. Men ge enbart ren havre nästa gång om ni testar en nästa gång. Alltså rena havregryn från Semper. Imat och havredryck ska också vara "glutenfritt"  (men jag reagerar som är glutenintolerant). Gyllenmust kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag så den ska ni inte göra en provocering med.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-21 11:24:40 följande:
    Bajset brukar inte lukta så äckligt om allt är som det ska. Ok, enstaka blöjor, men nje. Det låter inte ok i mina öron. Det bör inte vara glutenintolerans om han reagerar så mycket på havre utan snarare allergi. Även allergier kan göra att man inte växer.

Men har ni kollat glutenintolerans på honom?

Havren hade jag tagit bort nu så du sett hur han blir utan. Jag tycker det låter som han fått en tillräckligt tydlig reaktion. Ta bort och se om han blir ok i magen igen. Och är du sen osäker ändå så ger du havre igen. Händer samma sak, ja, tyvärr då är han nog allergisk/överkänslig mot havre och då hade jag tagit bort det helt ur kosten. Men ge enbart ren havre nästa gång om ni testar en nästa gång. Alltså rena havregryn från Semper. Imat och havredryck ska också vara "glutenfritt"  (men jag reagerar som är glutenintolerant). Gyllenmust kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag så den ska ni inte göra en provocering med.
    Supertack, nej det har ju inte gjorts något test alls. Mjölkallergidiagnosen fick han av det vi hade skrivit och berättat för föräldrastödet som i sin tur berättade för läkaren. Så vi har inte träffat någon läkare för den biten. Men den diagnosen är vi ju alla överrens om. 

Då gör vi så och skiter i havren ett tag. Kanske bara ska ge ersättning några dagar och inte ersätta vällingen med risprodukter. Nu har han bara fått rismjölk och havreprodukterna inget annat direkt. Några små smakisar med morot och palsternacka och en liten bit lax, men det var efter hans bajsande kommit igång och morot och palsternacka har vi inte haft någon reaktion på vid flera tester innan. 

Vi ska till bvc igen om några veckor, men jag ska ta och ringa och se ifall vi inte ska boka in en gång och prata mat och se vad de tycker. 

Tänkte på detta med ägg, ifall man är känslig mot det då kan man väl reagera på pussar från någon som ätit något med ägg i? Är det även tex. kakor och inte bara rått ägg? 

Trodde jag hade något på gång ang. hans röda kinder för han fick det när pappan kom hem för några dagar sedan och de hade ätit pyttipanna med ägg. 
Svar på tråden Allergitråden